Na 21 jaar trouwe dienst is het eerste grote probleem opgedoken bij mijn Fabia Combi 1.9 tdi (230.000 km). Het abs-blok moet vervangen worden. Voor zover ik het begrepen heb, is dit een serieuze kost. Ik wacht op de prijsopgave van de garage, maar ik heb er geen goed oog in. Kan iemand van jullie hier een inschatting van geven?
Zou er eventueel een tweedehands abs-blok ingezet kunnen worden om de kosten te drukken? Het is een garage die ook oldtimers repareert, dus ik vermoed dat ze misschien hier wel open voor staan. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik zou het zo'n zonde vinden dat dit het einde zou zijn: de auto rijdt nog schitterend.
Mocht deze optie niet haalbaar zijn, dan zit er maar een ding op: een nieuwe wagen. Ik ben mijn "traktor"-1.9 tdi motor gewend en hou van het gelijkmatige, de kracht en het geronk. En vooral toch de zekerheid bij het vertrekken (zelfs op steile hellingen): geen geklooi met handrem en gasgeven en dan toch nog stilvallen: gewoon de koppeling loslaten en weg. Maar de huidige diesels zouden niet meer tegen korte ritten bestand zijn (leve de vooruitgang?), zijn verschikkelijk duur geworden en komen zowat enkel nog in het luxesegment voor.
Dus kom ik uit bij een benzinemotor maar ik kan het gewoon niet: vertrekken zonder stil te vallen. Zou een automaat dit probleem oplossen of is er hoop en kunnen auto's met een grotere koppel/Pk wel gewoon op de koppeling vertrekken?
Zou er eventueel een tweedehands abs-blok ingezet kunnen worden om de kosten te drukken? Het is een garage die ook oldtimers repareert, dus ik vermoed dat ze misschien hier wel open voor staan. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik zou het zo'n zonde vinden dat dit het einde zou zijn: de auto rijdt nog schitterend.
Mocht deze optie niet haalbaar zijn, dan zit er maar een ding op: een nieuwe wagen. Ik ben mijn "traktor"-1.9 tdi motor gewend en hou van het gelijkmatige, de kracht en het geronk. En vooral toch de zekerheid bij het vertrekken (zelfs op steile hellingen): geen geklooi met handrem en gasgeven en dan toch nog stilvallen: gewoon de koppeling loslaten en weg. Maar de huidige diesels zouden niet meer tegen korte ritten bestand zijn (leve de vooruitgang?), zijn verschikkelijk duur geworden en komen zowat enkel nog in het luxesegment voor.
Dus kom ik uit bij een benzinemotor maar ik kan het gewoon niet: vertrekken zonder stil te vallen. Zou een automaat dit probleem oplossen of is er hoop en kunnen auto's met een grotere koppel/Pk wel gewoon op de koppeling vertrekken?