ABS stuk: einde van een tijdperk?

Dieselaar

Nieuw lid
Na 21 jaar trouwe dienst is het eerste grote probleem opgedoken bij mijn Fabia Combi 1.9 tdi (230.000 km). Het abs-blok moet vervangen worden. Voor zover ik het begrepen heb, is dit een serieuze kost. Ik wacht op de prijsopgave van de garage, maar ik heb er geen goed oog in. Kan iemand van jullie hier een inschatting van geven?

Zou er eventueel een tweedehands abs-blok ingezet kunnen worden om de kosten te drukken? Het is een garage die ook oldtimers repareert, dus ik vermoed dat ze misschien hier wel open voor staan. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik zou het zo'n zonde vinden dat dit het einde zou zijn: de auto rijdt nog schitterend.

Mocht deze optie niet haalbaar zijn, dan zit er maar een ding op: een nieuwe wagen. Ik ben mijn "traktor"-1.9 tdi motor gewend en hou van het gelijkmatige, de kracht en het geronk. En vooral toch de zekerheid bij het vertrekken (zelfs op steile hellingen): geen geklooi met handrem en gasgeven en dan toch nog stilvallen: gewoon de koppeling loslaten en weg. Maar de huidige diesels zouden niet meer tegen korte ritten bestand zijn (leve de vooruitgang?), zijn verschikkelijk duur geworden en komen zowat enkel nog in het luxesegment voor.

Dus kom ik uit bij een benzinemotor maar ik kan het gewoon niet: vertrekken zonder stil te vallen. Zou een automaat dit probleem oplossen of is er hoop en kunnen auto's met een grotere koppel/Pk wel gewoon op de koppeling vertrekken?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst geen enkel motorblok is blij met korte ritten, en een dieselblok nog minder dan een benzineblok. Dat dieselblokken slecht tegen korte ritjes kunnen is echt niet alleen van de laatste jaren, 40 jaar terug bij mijn Golfje D was dat ook al zo. Een buurman had ook zo'n Golf D, en gebruikte die heel vaak voor ritjes van minder dan 2 km, en die korte afstand dacht ie te compenseren door de auto eerst 5-10 stationair te laten draaien voor ie vertrok. Daarnaast deed ie iedere week een rit van 200 km heen, en 200 km terug. Nog voor de 50.000 km hield dat blok het voor gezien, terwijl ik mijn Golfje ingeruild heb met een km-stand van ca. 220k km en die heb ik nog bijna 10 jaar af en toe gespot in de regio, dus die moet echt een serieus aantal km's gemaakt hebben. Het probleem met wegrijden is dat een benzine inderdaad wat sneller afslaat, maar met een beetje extra gas, en iets meer beleid de koppeling op laten komen, moet dat zonder problemen lukken, als het moet kan het zelfs zonder gas te geven.

Ik weet niet wat er met je ABS aan de hand is, maar wat nog wel eens gebeurd is dat de metalen zekering boven op de accubox kapot trilt in de loop der jaren (ook bij benzineversies),
voor een paar euro de zekering vervangen zorgt er dan vaak voor dat je weer jaren vooruit kunt. Bij mijn 1.4 16V Fabia ook aan de hand gehad, met wat mazzel staat het compleet met foto's in het topic van mijn Fabia I.
 

Tees

Donateur
Ik ben ook wel benieuwd wat er met je ABS systeem aan de hand is, misschien kan je wat meer details geven? Wat bedoel je met het ABS blok, de ABS-pomp?
Ik zou sowieso denken dat zoiets van de sloop nog wel te halen is toch, en niet meteen het einde van je auto hoeft te betekenen?
 

Dieselaar

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties. Wat er juist aan de hand is zal de "baas" van de garage me volgende week kunnen vertellen, maar de mechanieker die de auto aan de computer gezet heeft, zei dat de pomp moest vervangen worden. Hopelijk word ik volgende week gerustgesteld dat er een makkelijkere oplossing te vinden is. De baas van de garage zal niet snel een geheel vervangen als er enkel een klein stukje stuk is.
Wat betreft de korte ritten, dat zou meestal rond de 15 km zijn. Voor kleinere ritten gebruik ik gewoon de fiets.
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok dat met ABS-blok een blok met de hydraulische stuurkleppen wordt bedoeld (dus incl. de kleppen). Bij de Fabia I is wel van belang dat je weet welk merk ABS-pomp en kleppen er gebruikt is, er zijn namelijk 3 verschillende merken gebruikt, en voor een goede samenwerking binnen het systeem moet je gewoon alles van hetzelfde merk hebben. Overigens aan de computer leggen zegt niet alles: zelf meegemaakt dat de lokale dealer van alles wilde vervangen, totdat ik zelf de kapotte zekering ontdekte.

15 km is voor een dieselblok inderdaad aan de korte kant voor een rit, maar ook weer niet extreem kort, voor een benzineblok is dat zo'n beetje de afstand die ie nodig heeft om helemaal op bedrijfstemperatuur te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
De eerste diesel die ik kocht staat hieronder. De vorige bijrijder wilde hem aanvankelijk overkopen van de leasemaatschappij en had hem door de ANWB laten keuren. De koppeling zou binnenkort gerepareerd moeten worden.
Ik liet tijdens de proefrit de auto een aantal keren afslaan doordat de koppeling wat anders was dan gebruikelijk.
In het begin gebeurde dat later ook wel eens, maar steeds minder. Bij andere auto’s heb ik daar nooit zo’n last van gehad. Gewoon iets meer een kwestie van wennen.

Van een versleten koppeling was echter geen sprake en er is ook totdat ik 200 dkm later de neus aan puin reed, nooit wat aan gerepareerd.

Moet wel zeggen dat de een beter kan koppelen dan de ander. Ik denk dat ik letterlijk zonder het koppelingspedaal in mijn auto te gebruiken soepeler naar de volgende versnelling ga dan mijn vrouw dat doet met gebruikmaking van de koppeling....
 

Ronnie

Forumguru
@Dieselaar: Ik heb vroeger,(toen ik nog jong was), meerdere ABS pompen/units aan schade auto's vervangen
door sloop-exemplaren, nog nooit een probleem mee gehad. Kosten voor een sloop exemplaar (Polo/Fabia)
zullen rond de € 100,- tot 150,- bedragen, inbouw is ongeveer een uurtje incl. ontluchten.
Softwarematig zullen er geen problemen zijn. Er was toen nog geen can-bus, alleen K-line.
Toch zou ik (wat @Cordoba schreef) nog even de zekeringen op de accu nog heeeel goed bekijken, of doormeten is nog beter, want een breuk is nauwelijks zichtbaar, en ABS pompen gaan niet vaak stuk......
 

bert44

Senior Member
Klinkt gek maar als je het abs nooit gebruikt dan gaat de motor vastzitten, met de motorfiets ook gehad, dus testprogramma gedraaid bij dealer om hem los te krijgen.
Daarna regelmatig bewust het abs in werking laten treden, nooit meer last gehad van storing
Met de citigo nu ook regelmatig abs laten werken, vooral in de sneeuw, dan merk je gelijk wat er allemaal mogelijk is
 

kobus1960

Nieuw lid
Zoals Cordoba schreef, ABS lampje branden, uitlezen, ABS pomp defect.
Zekeringen op accu doormeten met voltmeter, werken. Tegenvaller....
Wakkere monteur zekering ABS pomp toch losgemaakt, blijkt gebroken,
onzichtbaar. Vervangen, storing verwijderen op uitleesapparaat,
starten...en werken. Nu week geleden, en blijft werken.

Dit was 14-01-2022, mezelf afvragende of F1 nog jaartje mee kan.
Dat kan, gelijk kleine beurt en APK na 235.000 Km's.
 
Bovenaan Onderaan