ABS lampje brandt maar auto heeft GEEN abs ??

Hallo leden ,,

Heb het volgende probleem ,

ik heb een skoda fabia 1.4 MPI van bouwjaar 2000 ZONDER ABS ..
zins gisteravond brand het ABS en uitroepteken en de pieper gaat even af maar het gekke is de auto heeft geen ABS ??

heb hem uit gelezen met vagcom en het volgende kwam eruit

in KOMBIINSTRUMENT VDO V13
1 FAULT FOUND
01316 - ABS CONTROL MODULE
49-00 - NO COMMUNICATIONS .

heb van alles al geprobeerd maar niks helpt ..

* stuur van links naar rechts en dan rijden
* accu pollen dik 15 min los
* de fout code gewist maar komt gelijk terug

Dus jullie zijn me laatste hoop !

Hoor heel graag van jullie ..

Gr mike visser
 

Tees

Donateur
Beste Mike,
Je even voorstellen in de Meet en Greet wordt hier sowieso op prijs gesteld door velen!

Dan over de foutcode, Gerrit Speek zegt het volgende hierover:

01316
Geen communicatie

Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt
ABS lampje brandt/knippert
ABS functioneert niet. Verder rijden kan natuurlijk prima (remmen en rembekrachtiger doen het gewoon), maar je moet je er wel van bewust zijn dat de ABS (Anti Blokkeer Systeem) het niet meer doet

Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Motor Regelmodule via CAN Databus
Er is een Regelmodule gemonteerd die niet door CAN wordt ondersteund

Mogelijke oplossingen:
Kontroleer en repareer de CAN Databus kabels en aansluitingen van/naar de Motor Regelmodule
Monteer een Regelmodule die wel CAN ondersteund
Check de Meetwaardeblokken (meestal toont blok 125+ de huidige Communicatie Status)



Het probleem zit dus niet in de ABS module (want die heb je niet), maar in de motorregelmodule. Kabelschade zou dan het meest waarschijnlijk zijn.
 
ok zal ik daar eens na kijken

motorregelmodule zit toch tegen het schutboord achter het luchtfilterhuis ?
 

Tees

Donateur
Volgens mij is dat inderdad wat hier met de motorregelmodule bedoeld wordt. Meesten hier noemen dat de ECU.
Alleen is het even de vraag welke bedrading er kapot zou moeten zijn. Daar ga ik nog even over denken, en als ik tijd heb (maar dit weekend vermoedelijk niet) eea nazoeken. Maar je kan iig alvast kijken of er ergens kabelschade te zien is.
 

Tees

Donateur
Ik zat er nog over te denken, maar weet je zeker dat je geen ABS hebt? Ik dacht (maar weet t absoluut niet zeker) dat ABS standaard was op de F1. En die foutmelding gaat toch over de communicatie tussen de ABS regelmodule en de motor regelmodule, wat impliceert dat er een ABS regelmodule is.
 
Ja ik weet zeker dat er geen abs op zit er lopen geen draden naar de voor wielen en er is ook geen abs pomp .

Ter extra info .

Ik ben zelf automonteur dus ik weet wel waar ik naar moet kijken of er abs op zit..
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij gaat dat lampje niet alleen bij een ABS probleem branden, maar bijvoorbeeld ook bij versleten remblokken als de auto de optie heeft dat ie dat via een sensor in de gaten houdt, en volgens mij gaat dat lampje ook branden als de rembekrachtiging niet meer werkt. In het laatste geval raad ik je aan om even de zekeringen op de accu te bekijken, ik meen dat nr. 6 (metalen stripje) voor de rembekrachtiging is bij de Fabia I.
 
hi

heb ik allemaal al bekeken zekeringen zijn allemaal goed ook de 3 metalen strippen , en slijtindicators zitten er niet op er loopt alleen maar een remleiding naar de wielen

en remmen doet ie zeer goed
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Misschien toch maar even voorstellen in de Meet & Greet..?

Dit is wat het boekje (waarschijnlijk in het dashboardkastje) erover te melden heeft :

upload_2020-12-5_10-11-46.png

En even verderop :

upload_2020-12-5_10-13-39.png

Dus, het hoeft niet perse iets met ABS, te maken hebben, kan ook bijv. De remdrukverdeling zijn...


Ander punt kan zijn dat er recentelijk een regelmodule is vervangen die niet 100% bij deze auto past.
Dit laatste zou beter passen bij de foutcode die de auto geeft.

Succes!
 
...
Dit is wat het boekje (waarschijnlijk in het dashboardkastje) erover te melden heeft :
Bekijk bijlage 86002
En even verderop :
Bekijk bijlage 86004
Dus, het hoeft niet perse iets met ABS, te maken hebben, kan ook bijv. De remdrukverdeling zijn...
Ander punt kan zijn dat er recentelijk een regelmodule is vervangen die niet 100% bij deze auto past....


Ik heb de auto een paar maanden en ik heb geen regelmodule vervangen toen dit probleem er in kwam was ik bezig met een andere dakhemel er in te zetten en omdat de auto in de garage staat en de rechterkant dicht aan de zijkant stond heb ik hem iets verreden zodat ie scheef in de garage staat zodat ik ook gewoon bij de rechterkant kon komen toen ik klaar was heb ik de auto weer gestart en merkte dat de accu wat zwak was en dat de auto maar net starten en toen kwam het probleem erin de wielen stond toen wel helemaal naar links gestuurd dus nu is mijn vraag komt het probleem niet door de stuurbekrachtiging ik zag dat deze elektrische is ?

Ben van daag de hele dag bezig geweest om uit te zoeken waar de storing vandaan komt maar heb het nog steeds niet gevonden

waar ik nu ook nog aan denk is de ecu die de storing geeft of de teller klok of handrem schakelaar ??????
 

Tees

Donateur
Tellerklok lijkt me niet het probleem, handrem zou kunnen. De foutmelding wijst erop dat er géén enkele communicatie is met een bepaalde module (hij zegt ABS, maar misschien is t een andere in het remsysteem), dus ik zou het niet buiten het remsysteem gaan zoeken, en eigenlijk zelfs niet buiten de electronica.
Een ECU die in de war is kan ook zeker, dat heb ik ooit gehad met m'n F1 en dan is de oplossing de boel naar fabriekswaarden te laten terugzetten door de dealer (is niet heel duur, ik meen me iets van 40 euro te herinneren).

Nu je zegt dat de accu zwak was en de wielen in de uiterste stand stonden: dit is een recept om een stuurbekrachtigingsfout te krijgen. Dat is uiteraard een andere foutcode, maar misschien dat door dezelfde combinatie er iets in het remsysteem een te lage spanning heeft gekregen en de ECU een foutmelding heeft gegenereerd.
In die lijn van redenatie vraag ik me nu af: heb je de code al geprobeerd te wissen en gekeken of ie terugkomt? Misschien is t gewoon pech/toeval dat ie even geen communicatie had, en is er niet iets permanents aan de hand.
En heb je de accu al vervangen? Of was ie alleen even niet voldoende bijgeladen?
 
Ik heb alle fouten die er in zaten gewist en alles is weg en blijft weg behalve de abs storing .
En accu zit weer helemaal vol
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik ben eens in ElsaWin voor je gedoken en ik kom een aantal (voor mij onverwachtse) zaken tegen die door het ABS regelapparaat aangestuurd worden. Zo zouden de volgende controle/foutlampjes aangestuurd worden door het ABS regelapparaat: remvloeistofpeil, ABS-controlelampje, airbag, en ASR/ESP. Dus zelfs zonder ABS zit er dus een ABS regelapparaat in dat dingen regelt.

En blijkbaar is er geen (CAN-BUS) communicatie tussen de ECU en het ABS regelapparaat, dat blijkt uit de foutmelding. Als ik dan naar de pinout van het ABS regelapparaat kijk, dan zitten de CAN-BUS aansluitingen op pin 24 en 40 van de 42-polige steker op dat apparaat, en de bijbehorende kabels zijn oranje/bruin en oranje/zwart. Die CANBUS draden gaan via 2 kabellassen (allemaal in die kleur) in de motorruimte verder richting de ECU. Mijns inziens dus 2 mogelijkheden: ergens defecte bedrading (ofwel de CAN-BUS bedrading hiervoor genoemd, en dan zou dat dichtbij het ABS regelapparaat moeten zijn, aangezien 'ie na de kabellas verder gaat over gemeenschappelijke bedrading voor de CANBUS, ofwel de voedingskabel van de ABS regelunit Pin 1 en 3 zijn massa, pin 2 en 4 +), of een defect ABS regelapparaat.
Als ik het goed lees in ElsaWin, zou het ABS-regelapparaat samengevoegd zijn met de hydraulische ABS-eenheid en de ABS-retourpomp, en zou zich rechts in de motorruimte, dichtbij het rechtervoorwiel moeten bevinden.

Zo, veel meer dan dit kan ik ook niet voor je uitpeuren, succes met zoeken naar het probleem!
 
Je heb het hier over een ABS regelapparaat maar waar zit dit ding in de auto ? of zit dit in de ecu ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Wat er niet zit kan ook geen signaal geven, dat verklaart alles! :deuk:
Maar wat serieuzer: ik weet t ook niet meer. De ECU verwacht communicatie van de ABS module, maar krijgt die niet. Als er geen ABS module is, dan zijn er 2 mogelijke verklaringen: de ABS module is verwijderd of de ECU is verkeerd geprogrammeerd (geraakt). Als je dit wilt oplossen, ben ik bang dat je toch een dealer een bezoekje zult moeten brengen.
 
Bovenaan Onderaan