ABS, Esp en bandspanningcontrole lampje branden

technobear

Actief lid
Deze morgen begonnen deze lichten alle 3 tegelijk te branden zonder dat daarvoor een directe aanleiding was.

Bij uitschakelen en terug inschakelen van het contact brandt onmiddellijk het ABS signaal dat enkele seconden later verdwijnt, waarna enkele seconden later de 3 lampjes terug branden en blijven branden.

Ik heb niet de indruk dat de Esp het niet meer doet, want die grijpt soms vrij snel in doordat mijn huidig setje banden niet meer zo top is.

Iemand eens idee? Kan het met de remblokken te maken hebben?

Mijn auto betreft trouwens een O2 rs tfsi van 2006
 

Cordoba

Forumguru
Controleer als eerste de bandenspanning en het profiel van de banden: mogelijk dat er een zachte band is, of veel verschil in profiel waardoor de ABS-sensoren een verschil in wielomtrek registreren. Als dat in orde is, de auto uit laten lezen: er kan een ABS-sensor vervuild zijn, of een kabel van een sensor beschadigd waardoor de ECU niet van alle vier de wielen een juist signaal krijgt. Met een foutcode kun je gericht gaan zoeken naar de oorzaak.
 

technobear

Actief lid
Vandaag gemerkt dat de ESP niet ingrijpt, in dit ideaal weer vastgesteld dat de wieltjes doorslijpen bij het nemen van een vochtig bochten.

Ik ga de auto eens laten uitlezen.
 

EdK

Forumguru
Heb je je bandenspanning al gecontroleerd en hierna de bandenspanningscontrole gereset ?
En dan eens een klein stukje gaan rijden. ( 2 Km )
Soms moet je wagen in beweging zijn zodat ABS etc zich weer kan resetten ( om het die naam even te geven )
Indien dit niet helpt dan terug naar af en dus zoals @Cordoba al schreef, even langs dealer laten uitlezen...
 

technobear

Actief lid
Ik kan de bandenspanning niet meer resetten. Ook de Esp kan niet meer opgezet worden.

Ik had de banden trouwens een paar weken geleden terug op de juiste spanning gezet en de reset van bandenspanning uitgevoerd. Ik zal er eens wat lucht uitlaten en nog eens proberen, maar ik vrees ervoor...
 

Richard8266

Nieuw lid
hmmm dit heb ik bij mn audi gehad en toen bleek de abs comp naar zn grootje, hoop voor jou dat het iets anders is want dat was een duur grapje.
 

technobear

Actief lid
Af en toe gaan de lampjes terug uit en dan werk de abs en Esp wel degelijk,dit heb ik goed in de sneeuw kunnen testen.
Enkele minuten later gaan de lampjes terug aan en dan werkt abs en Esp weer niet. Vreemd, als de pomp stuk ik zou deze toch constant niet werken.
 

technobear

Actief lid
Nee nog niet uitgelezen. Ik kan misschien de batterij eens aan de druppellader hangen natuurlijk.
Ik begrijp alles niet goed wat de staat van batterij te maken heeft met de werking van ABS en ESP :sterretjes:
 

Zwapp

Forumguru
Die geeft, in de meeste accu problemen, als eerst een fout op.
Vorige week kreeg ik last van startproblemen waarna ik de auto uitgelezen heb, hier kwam een foutmelding naar voren dat de abs een te laag voltage kreeg, nieuwe accu erin en alle problemen waren opgelost.
Probleem bij mij was dat de accu niet meer voldoende kon opladen.
 

technobear

Actief lid
Ondertussen is de auto binnen geweest voor herstelling bij een bevriende mechanicien. Uitlezen van boordcomputer gaf aan dat het probleem met de ESP zich rechts achteraan bevond. De sensor werd vervangen,maar daarmee verdween het probleem niet. Toen is er vastgesteld dat er verregaande slijtage was aan de wiellager van dat wiel, na dit te vervangen was het euvel opgelost :yeah:

voor 500euro werden de remblokken achteraan eveneens vervangen, hopelijk kan die er nu weer even tegen :dankje:
 

ertromp

Forumguru
Mooi dat het opgelost is!
Maar was nu echt het wiellager kapot of was de ABS ring in die naaf kapot?
 

Zwapp

Forumguru
Weer even aanhaken, zojuist bij mijn O2 ook alle drie de lampjes aan.
Morgen eerst maar eens uitlezen...
 
Bovenaan Onderaan