ABS - ASR - MSR - MBA - ESP - EDS - HBA - DSR ???

Kan iemand mij een nuttige verklaring geven van de onderstaande afkortingen ?

ABS: anti-blockage systeem : voorkomt dat de willen doorslippen tijdens het remmen
ASR: ???
MSR: ???
MBA: ???
ESP: ???
EDS: ???
HBA: ???
DSR: ???
 

Frankie

Actief lid
Wil geen mieren**ker zijn, maar je eerste eigen verklaring klopt natuurlijk al niet. ABS is bedoeld om je wielen juist wél te laten "doorslippen/draaien" terwijl jij ze met je voet elijk vastzet...

ASR daarentegen is bedoeld om de wielen tijdens rijden op glad wegdak zo min mogelijk te laten slippen..

Verklaringen van afkortingen kun je blijkbaar op die link vinden... Wat betekent 4X4 elijk ??? /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Fabia

† In Memoriam
4wielen 4 aangedreven. Kijk maar eens naar de afkorting bij een vrachtwagen: 6X4 2X4 6X6 enz.
 
4x4 betekend dat je in de sneeuw of op modder/zand (met de goede banden natuurlijk) zonder te slippen plankgas kunt optrekken. /forum/images/graemlins/super.gif
 

Deje

Lid
Nou, de eerste 2 X 4 moet ik nog tegen komen.....
(betekend: 2 wielen, (enkel of dubbel lucht) 4 wielen aangedreven) Dat wordt dus een beetje lastig.
/forum/images/graemlins/407.gif
 

Skoda-Niels

Nieuw lid
- DSG staat voor automatisch schakelende versnellingsbak (Direct Shifting Gear)


- DPF staat voor roetfilter (Diesel Partikel Filter)


- TTR staat voor tiptronic, Systeem waarbij het mogelijk is te kiezen tussen automatisch of manueel te schakelen. De bediening gebeurt elektronisch, waarbij de Drive-stand ook de mogelijkheid biedt te verhogen of te verlagen van versnelling.(standaard bij DSG versnellingsbak en automaatbak).


- ABS staat voor antiblokkeersysteem. Deze voorkomt het blokkeren van de wielen tijdens het remmen. Ondanks de hoge remvertraging blijven spoorstabiliteit en bestuurbaarheid behouden.


- ASR staat voor aandrijfslipregeling. Dit systeem vermindert het doordraaien van de aangedreven wielen bij het accelereren door aanpassing van het motorkoppel en door het afremmen van het tot doordraaien neigende aangedreven wiel. Met de ingreep van het rem- en motormanagement ontstaat een situatieafhankelijk en minimaal toegestane slip.


- EBV staat voor elektronische remkrachtverdeling. Dit systeem voorkomt het blokkeren van de achterwielen voordat het ABS ingrijpt of in een aantal gevallen ook als het ABS op basis van mogelijke storingen buiten werking is.


- EDS staat voor elektronisch differentieelslot. Dit maakt het wegrijden mogelijk op ondergronden met verschillende grip door het afremmen van het doorslippende wiel.


- ESP staat voor elektronisch stabiliteitsprogramma. Het verhindert, door gericht ingrijpen in remsysteem en motormanagement, mogelijk slippen van de auto.


- MSR staat voor motorsleepmomentregeling. Dit systeem voorkomt dat de aangedreven wielen door het afremmen op de motor blokkkeren als het gaspedaal plotseling wordt losgelaten, resp. als er met ingeschakelde versnelling wordt geremd.
 

diesel73

Nieuw lid
kunnen ze niet gewoon de uitkomst achterop schrijven, 16, 24 of 36?
is veel veiliger nu zit iedereen maar te rekenen op de weg.
PS weet iemand het verschil tussen TCS en ESP?
 

hemi24

Forumguru
Traction Control System is een andere benaming voor ASR, want ook bij jou komt waarschijnlijk de melding TCS off als je op het ASR knopje drukt...

TCP/ASR beperkt de slip, terwijl ESP ervoor zorgt dat je auto in het gewenste spoor/koers blijft (bijvoorbeeld bij uitbreken van de achterkant)
 
Leuke doorlink, inderdaad maar wel een beetje belerend.
Mag ook wel zonder de tekst "daar gaan we weer"
Volgens mij komen we hier om wat van elkaar te leren.
 

Darkside

Forumguru
Betekend dat bij fiat dan. 4 wielen x 2 aangedreven x 2 mensen die de auto moeten duwen bij pech?
 

hemi24

Forumguru
:ot: Ergo: een Seicento duwen met 75 personen en een Cinquecento met 61 en een zwangere vrouw?
 
- EDS staat voor elektronisch differentieelslot. Dit maakt het wegrijden mogelijk op ondergronden met verschillende grip door het afremmen van het doorslippende wiel.


- MSR staat voor motorsleepmomentregeling. Dit systeem voorkomt dat de aangedreven wielen door het afremmen op de motor blokkkeren als het gaspedaal plotseling wordt losgelaten, resp. als er met ingeschakelde versnelling wordt geremd.[/QUOTE]

Ik ben wat al deze systemen betreft maar een leek hoor maar kan iemand mij vertellen of deze systemen ook automatisch in het ESP programma zitten? Want de DSG automaat wordt standaard geleverd met ESP en ASR, tot zover kom ik er nog wel uit (ben nu ook weer niet helemaal van gisteren) maar of EDS daar ook onder valt weet ik dus niet en of deze bijv op de skoda fabia hatchback scout aanwezig zijn weet ik ook niet (wel van de ESP enz...) maar van deze twee niet.
 

EdK

Forumguru
veel van de systemen maken gebruik van 1 soort sensor ( 1 per wiel )
En dat zijn de ABS sensoren, ook je bandenspanning melding maakt zelfs gebruik van deze sensoren !
 

Rallye

Forumguru
EDS (elektronische differentieelsper - geen slot) hoeft niet per se opgenomen te zijn in ESP. ASR zit er wel altijd in. EDS is vooral bij de sportieve modellen (zoals de Fabia RS en de Golf GTI) standaard.
 

flip

Lid
@Silver5: Ook ik worstelde met deze vraag. Volgens het extra-boekje bij mijn handleiding stak ook mijn 1.6 cr (september 2009) tjokvol met al deze afkortingen (ik nam - vanzelfsprekend - als optie ESP). Blijkt dat dit niet zo is. Afhankelijk van de versie (en nu misschien al het bouwjaar) is veel van dat lekkers voorzien. De hill-hold en de EDS zitten er bij mij niet in. Bij een scout is er wel hill hold, bij voorbeeld. Even navragen bij je garage kan je al wijzer maken...
 
Bovenaan Onderaan