aantrekmoment kleppendeksel

avpy

Senior Member
Bij mijn superb II 3.6 v6 is de klep van onluchting krukasbehuizing en tevens olieafscheider die in kleppendeksel zit gemonteerd defect.
Hij draait momenteel heel slecht stationair als gevolg hiervan. Ook blaast hij lucht via controlegaatje in kleppendeksel.
Als ik motor uitschakel dan blijft hij nog even nablazen uit het controlegaatje (lijkt net een vrachtwagen momenteel)
Vandaag ga ik alles demonteren en morgen komen onderdelen binnen.
Nu was de vraag weet iemand op welk moment ik de bouten van het kleppendeksel moet aantrekken en ook de bouten van het inlaatgedeelte bovenop ?
Ik heb een nieuw kleppendeksel besteld, omdat de prijs lager is dan de onderdelen apart (olieafscheider/klep, pakkingen en nieuwe bouten).
Er staan momenteel 250000km op de teller.
 

Eltjo

Forumguru
Vooral niet zo hard als ik 23 jaar geleden deed; bij mijn 626 uit 1990 brak het hoekje van het aluminium deksel na het 1e en laatste keer stellen van de kleppen. Auto reed daarna veel beter, maar helaas 2 weken daarna zo’n botsing veroorzaakt dat de automaat bleef heen en weren in de versnellingen. Einde verhaal op naar volgende auto.

Heb je, behalve een waarschuwing ...niets aan, maar is wel “grappig” in dit kader.

Liever te los en lekken dan te vast en verrot....
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

EdK

Forumguru
Zou daar niet blind van uit gaan Maggy
Ga er van uit dat elk model met andere motor een ander aanhaal moment heeft
Dus of dealer raadplegen of opzoeken in een handboek als dat er is voor je model wat je rijd

Dan weet je ook of er een volgorde van aanhalen is !?
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

Eltjo

Forumguru
Hoekjes aandraaien kan problemen geven omdat die makkelijker kunnen worden ingedrukt.
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

Maggy

Forumguru
Zou daar niet blind van uit gaan Maggy
Ga er van uit dat elk model met andere motor een ander aanhaal moment heeft
Dus of dealer raadplegen of opzoeken in een handboek als dat er is voor je model wat je rijd

Dan weet je ook of er een volgorde van aanhalen is !?
Klopt, maar vaak word het veel te vast gezet, met lekkages tot gevolg.
 

avpy

Senior Member
heb ze 10nm vastgetrokken en dan nog een klein kwartslagje.
Dit kleppendeksel is van kunststof met bouten waar rubberbusjes rond zitten.
 
Bovenaan Onderaan