Aantal mankementen. (Skoda Octavia 1.6TDI Greenline 2014)

Ramco2018

Nieuw lid
Na 8 jaar rijden in een Skoda Fabia 1.2TDI Combi Greenline van 2010, in juni overgestapt naar een Octavia 1.6Tdi Combi Greenline (2014).

Alleen valt het mij de onderstaande problemen.

1. Bij het optrekken, vanaf stilstaand hoor ik af en toe een piepend geluid. Zowel bij de 1e versnelling als bij achteruit. (Dient hier de koppeling vervangen te worden).

2. Tijdens rijden een zoemend geluid te horen. Bij gasgeven, neemt de geluid ook toe.

3. Vorig maand is de wiellager van linksvoor vervangen. Nu trekt de auto naar rechts. Dealer heeft de auto niet uitgelijnd. Vond het niet nodig.

4. Veel trillingen, (als je de koppeling loslaat, voel je halverwege trillingen. Voelbaar met je voet. De motor zelf trilt ook
Mijn bevindingen zijn (druklager, verstuivers)

Beste leden, alle tips, zijn welkom.
 

EdK

Forumguru
De motor zelf trilt ook
Mijn bevindingen zijn (druklager, verstuivers)
Bedrijfs Caddy met ook een 1,6TDI blok met update sjoemelsoftware ( soft en hardware )
vanaf dat de update is gedaan nu al 3 verstuivers vervangen.
En laatste 2 keer voelde je het aankomen, nu ik weet waar op te letten.
Stationair draaiende loopt motor onregelmatig en anders trillend dan een diesel normaal deed.
Eens aangekaart bij dealer dat ik het frapant vond dat dit nu de derde keer is in relatief korte tijd na de update.
Tsja en jullie raden het antwoord al..... komt niet door update ( tsja staat al 211.xxx Km op teller )
 

Ramco2018

Nieuw lid
Auto heeft nu ronde de 115000 gelopen. Bij aanschaf was dit 91.000km. Dit betreft eeen Das Welt Auto. 1 jaar garantie.
 

Arjann

Forumguru
1) Piepend geluid met wegtrekken word inderdaad meestal veroorzaakt door de koppeling, kan hij wel oud mee worden overigens.
2) versnellingsbak lager? Lastig te zeggen...
3) Na het vervangen van een wiellager hoeft de auto niet uitgelijnd te worden want je haalt niks los waardoor de uitlijning verandert.
4) koppeling/vliegwiel?

Punt 1 weet ik voor 90% zeker, punt 3 voor 100% en 2 en 4 zijn lastiger te beoordelen
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn 1.6 TDI Passat is bij 60.000 km de versnellingsbak vervangen.
Een schavend geluid is toen door mij gemeld en uiteindelijk is door de dealer de bak vervangen.

Daarna was het nog niet geheel over en nu bij 147000 km is het probleem er eigenlijk weer.
Met name onder zware last (met de caravan aan de haak) bij het afremmen voor een rotonde bij het terugschakelen naar de 2e versnelling is er ook een soort ratelend / krakend geluid te horen.

Het zoemend geluid heeft de mijne ook sinds de laatste 15000 km een soort zoemend lager geluid wat overigens met het toerental van de wielen (uitgaande as van de bak?) te maken heeft (het veranderd niet bij het opschakelen en daarmee het veranderen van het motor toerental).
 

Cordoba

Forumguru
Heb je ook de bandenspanning rondom gecheckt na de klacht van het naar één kant trekken? Mijn ervaring is dat het bandendruksysteem kleine verschillen niet direct opmerkt.
 

kwillems

Donateur
Dan mag je toch verwachten dat een 'klein verschil' er niet toe zal leiden dat de auto naar één kant trekt?
Dat is immers onder meer de bedoeling van het bandendruksysteem, toch?
 

Cordoba

Forumguru
Als het verschil er bij de laatste reset van het systeem al een beetje was, en dat is iets groter geworden (bijv. door een band die iets afloopt door een klein lekje), kun je dat soms toch vrij goed merken.

Belangrijkste reden voor een bandendruksysteem is volgens mij ongelukken (klapband, macht over het stuur verliezen in een bocht of bij hard remmen) voorkomen en voorkomen dat een band kapot gereden wordt doordat ie te heet wordt. Het naar één kant trekken is beslist vervelend rijden en zal vermoeidheid bij langere ritten veroorzaken, maar zal niet zo snel een ernstig ongeluk veroorzaken zoals de zaken die ik al reden voor een bandendruksysteem zie.

Ik zou je ook aanraden om even te checken of alle banden op de juiste plek onder de auto zitten (en er dus niet een paar banden met voorgeschreven draairichting zijn verwisseld). Als dat allemaal niet het geval is, misschien toch een check van de uitlijning van de auto laten doen.
 

Ramco2018

Nieuw lid
Heb je ook de bandenspanning rondom gecheckt na de klacht van het naar één kant trekken? Mijn ervaring is dat het bandendruksysteem kleine verschillen niet direct opmerkt.

De bandenspanning is inderdaad gecontroleerd. Dit is in orde. Zelf bij lage snelheid is het te merken dat de auto naar een kant trekt.

Als het verschil er bij de laatste reset van het systeem al een beetje was, en dat is iets groter geworden (bijv. door een band die iets afloopt door een klein lekje), kun je dat soms toch vrij goed merken.

Belangrijkste reden voor een bandendruksysteem is volgens mij ongelukken (klapband, macht over het stuur verliezen in een bocht of bij hard remmen) voorkomen en voorkomen dat een band kapot gereden wordt doordat ie te heet wordt. Het naar één kant trekken is beslist vervelend rijden en zal vermoeidheid bij langere ritten veroorzaken, maar zal niet zo snel een ernstig ongeluk veroorzaken zoals de zaken die ik al reden voor een bandendruksysteem zie.

Ik zou je ook aanraden om even te checken of alle banden op de juiste plek onder de auto zitten (en er dus niet een paar banden met voorgeschreven draairichting zijn verwisseld). Als dat allemaal niet het geval is, misschien toch een check van de uitlijning van de auto laten doen.

Ik rij gemiddeld 100 km per dag en het is echt vermoeiend. Krijg door de zoemend geluid, en dat de auto naar een kant trekt echt ook hoofdpijn.
 

brepus13

Forumguru
Ik rij gemiddeld 100 km per dag en het is echt vermoeiend. Krijg door de zoemend geluid, en dat de auto naar een kant trekt echt ook hoofdpijn.

Als het zo veel impact op je heeft dan zou ik de auto netjes terug brengen en pas weer ophalen als eea netjes opgelost is. ( ook als het evt jezelf geld nog zou kosten... bij een bandenbedrijf laten uitlijnen kost je bijvoorbeeld een keer 60euro maar dat lijkt me de moeite waard als je er lichamelijke klachten van krijgt toch? )
 

Cordoba

Forumguru
@Ramco2018 Ik vermoed dat ofwel de uitlijning niet klopt, of er iets simpels aan de hand is wat we niet boven water krijgen, doordat we de auto niet zelf kunnen zien/horen/voelen. Zo heb ik ook al eens gehoord dat bij iemand één band (van banden met verplichte draairichting) verkeerd om op de velg was gelegd, waardoor de auto naar één kant ging trekken, en in een ander geval dat er één band was met een andere bandenmaat (verder wel zelfde merk/type band) (blijkbaar banden door elkaar geraakt bij de garage).
 

Tommie-boy

Actief lid
1. Ik verwacht de koppeling. Heb hetzelfde aan de hand gehad, koppeling was af, druklager, drukgroep en nieuwe koppelingsplaten. Mijn auto heeft hetzelfde bouwjaar.

2. Same here. De versnellingsbak in deze auto heeft een aantal nukken, zie ook https://www.ronald-morien.nl/kennis...ep-02s-en-02u-vijf-en-zes-versnellingsbakken/. Daarbij is het versnellingsbakhuis van dunner materiaal en maakt meer geluid. Je zou de versnellingsbak olie eens kunnen laten vervangen en kijken of dat helpt?

3. Blijkbaar heeft de dealer het mis.

4. Kan ook je massa vliegwiel nog zijn....
 

Ramco2018

Nieuw lid
Na 8 jaar rijden in een Skoda Fabia 1.2TDI Combi Greenline van 2010, in juni overgestapt naar een Octavia 1.6Tdi Combi Greenline (2014).

Alleen valt het mij de onderstaande problemen.

1. Bij het optrekken, vanaf stilstaand hoor ik af en toe een piepend geluid. Zowel bij de 1e versnelling als bij achteruit. (Dient hier de koppeling vervangen te worden).

2. Tijdens rijden een zoemend geluid te horen. Bij gasgeven, neemt de geluid ook toe.

3. Vorig maand is de wiellager van linksvoor vervangen. Nu trekt de auto naar rechts. Dealer heeft de auto niet uitgelijnd. Vond het niet nodig.

4. Veel trillingen, (als je de koppeling loslaat, voel je halverwege trillingen. Voelbaar met je voet. De motor zelf trilt ook
Mijn bevindingen zijn (druklager, verstuivers)

Beste leden, alle tips, zijn welkom.


Even een update.

1, 2.en 4. Voor dit wordt er een nieuwe afspraak gemaakt, om een diagnose te stellen. Als de versnellingsbak gecontroleerd dient te worden, en er is niks. Zou de kosten voor mij zijn. Beetje vreemd. Ga ik sowiezo niet mee akkoord.

3. Banden uitgelijnd bij de bandenspecialist. Probleem opgelost. Tevens 2 nieuwe banden gemonteerd.

Schiet er weinig mee op.
 

Tommie-boy

Actief lid
Ik ben het met je eens dat het nogal kort door de bocht is dat jij moet opdraaien voor eventuele kosten als zij niets kunnen vinden, ze kunnen zich daarnaast ook wat actiever opstellen vwb diagnose (daar hoeft niet altijd alles voor uit elkaar, hoewel sommige van jouw punten er op kunnen wijzen dat de bak er ws. toch af zal moeten).

Voor wat betreft 1,2 en/of 4 - zou me zo maar niets verbazen als eea met elkaar te maken heeft. Als je twijfelt kun je altijd nog eens aan proberen te kloppen bij een andere partij voor enkel een diagnose.

Overigens zou nr. 2 ook nog te maken kunnen hebben met resonantie geluiden die bij een aantal is opgelost door de motor goed in de motorsteun te hangen danwel een stuk kunstof van de wielkuip te verwijderen (schijnt soms zelfs al voorgeperforeerd te zijn); de ruimte wielkuip vs. versnellingsbak is vrij krap en kan resonantie geluiden geven. Het kan wellicht helpen door het geluid eens op te nemen zodat we begrijpen welk geluid je het over hebt?

Edit: moest ff beter lezen... km stand en bovag garantie stond al vermeld....
 
Laatst bewerkt:

WilcoHors

Nieuw lid
Beste Ramco2018,

Ik heb exact hetzelfde probleem als jij aangeeft bij punt 1)
Was dit inderdaad de koppeling??
 

Jevalo

Lid
Ik heb ook hetzelfde probleem (1), is dit inmiddels bij je opgelost? Ik zie op het internet ook veel voorbij komen dat het een slang van de intercooler kan zijn.
 
Bovenaan Onderaan