Aantal kilometers setje banden

Tman0961

Forumguru
Hoe lang doen jullie ongeveer met een setje banden onder de Superb? Om het vergelijken wat makkelijker te maken gaarne vermelden merk, type, bandenspanning, etc.

Ik heb een dik half jaar geleden PS4 eronder laten zetten (225/45R17) en nu na 30k km's zitten de banden op de vooras zo rond de 3mm, achter rond de 5 en een beetje. Bandenspanning probeer ik 1 keer per maand zo rond 2.8 bar rondom te houden.

Ik rijd niet erg sportief, meer van het cruisen. Maar eerlijk gezegd had ik gehoopt dat het setje wat langer mee zou gaan...

Wat zijn jullie ervaringen?

PS: de winterbanden gaan er volgende week om. Dus de PS4-tjes krijgen een paar maandjes rust:D
Echter vooruitlopend op de zaken, kan ik de huidige voorbanden met 3mm nog met een gerust hart volgend jaar achterop laten zetten en die met 5mm voorop of is dit te weinig?(ivm uitbreken oid)
 

CDK

Forumguru
Allereerst altijd de beste banden op de achteras, ook bij een voorwielaangedreven auto!!
30.000km is netjes voor een band als deze met een vrij zachte compound (extra grip, maar slijt een fractie sneller). Je kan na de winter 2 nieuwe achterop leggen en die van achter naar voor doen, of je kan er nog circa 6000km bij rijden en dan zijn het slicks ;)
 

hemi24

Forumguru
30k op de vooras is redelijk normaal voor een dergelijke band. Alles wat ie meer zou doen is mooi meegenomen.
Op de niet aangedreven as zullen ze wel rond de 50k halen, mits ze niet gaan cuppen.

Banden met 3 mm achter monteren lijkt me niet verstandig/veilig; beter om even te investeren voor 2 nieuwe exemplaren!
 

Okki

Donateur
Ik heb geen Superb, maar mijn voorbandjes zijn pas bij 77.000 km vervangen.
Nieuwe bandjes achter, de achterbandjes naar voren en die zitten er (nu ruim 90.000 km) nog op....
 

eriktv

Forumguru
Ik heb met de PS4’s tot nu toe tussen de 40.000 en 60.000km gehaald, dan waren ze overigens wel echt op (<3mm). Ik wissel elk jaar (en soms tussendoor) de banden tussen voor- en achteras.
 

Highway

Forumguru
Michelin Primacy 3 225/45/17 op spanning 2.5 onder mijn Superb 1.8 (getuned), ongeveer 60000km waarbij de 1.8 weleens lekker mocht werken.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb mijn Superb na 4 jaar met 165000 km ingeleverd met de originele zomer achterbanden :jaja:
Moet ik wel bij vermelden dat er in de winter winterbanden onder lagen, maar dan nog ...

Voorbanden heb ik als ik me goed herinner 2 setjes van "opgemaakt"
Was overigens een 1.6TDI greenline, dus weinig tot geen sportieve aspiraties onder het rechter pedaal...
 

Sjoerdb

Forumguru
Als ik sommige reacties lees, vraag ik me echt af wat voor rijstijl jullie er op na houden. Echt waar, binnen 30000 km de banden afslijten van 8 naar 3mm.....hoe dan? Op het laatste moment zo hard mogelijk remmen, zo hard mogelijk optrekken en door de bocht nog harder dan eigenlijk kan?
 

hemi24

Forumguru
Als ik sommige reacties lees, vraag ik me echt af wat voor rijstijl jullie er op na houden. Echt waar, binnen 30000 km de banden afslijten van 8 naar 3mm.....hoe dan? Op het laatste moment zo hard mogelijk remmen, zo hard mogelijk optrekken en door de bocht nog harder dan eigenlijk kan?

Precies, zo ja...

En dan regelmatig flink wat gewicht aan de trekhaak!

Maar er zit serieus veel verschil qua levensduur tussen bijvoorbeeld een 205/55R16 Energysaver, of een 225/40R18 van Dunlop of Bridgestone
 

Sjoerdb

Forumguru
Misschien dan niet meer klagen over de levensduur bij deze rijstijl, volgend jaar overdag max 100kmh zal wellicht de levensduur verdubbelen. Kalm aan en we komen er wel.
 

eriktv

Forumguru
Volgens mij wordt er niet geklaagd hoor, altijd leuk om te vergelijken. Ik ben erg blij met de grip van PS4’s en accepteer dat ik om ‘t jaar nieuwe moet kopen. Idem voor de Alpins 5 in de winter. Op mijn eerste auto zaten bij aankoop Roadhog banden, waarvan ik steeds hoopte dat ze versleten zodat ik eindelijk nieuwe kon kopen, wat een slechte grip. Probleem was dat het rubber zo hard was dat er na 70.000km (toen de auto naar Afrika ging) nog steeds geen slijtage zichtbaar was :maakmegek:.
 

MarcoO2

Forumguru
Als ik sommige reacties lees, vraag ik me echt af wat voor rijstijl jullie er op na houden. Echt waar, binnen 30000 km de banden afslijten van 8 naar 3mm.....hoe dan? Op het laatste moment zo hard mogelijk remmen, zo hard mogelijk optrekken en door de bocht nog harder dan eigenlijk kan?
Ik heb onder mijn huidige Golf een paar banden liggen die nog veel harder slijten. Het zijn Bridgestone Turanza T001 ECO-banden. Na 15.000 km zaten ze op 2mm...

En nee, dat is niet mijn rijstijl. Bij al mijn vorige auto's, waarbij ik (veel) meer vermogen had en dat ook regelmatig gebruikte, gingen de banden twee keer zo lang mee. Maar ik had ook nooit zoveel last van wielspin als bij deze banden. Volgens de dealer is er niets mis met de uitlijning of iets dergelijk. Binnenkort komen de wintersloffen erop, eens zien of die ook onevenredig hard slijten...
 

dirkie996

Forumguru
Als ik sommige reacties lees, vraag ik me echt af wat voor rijstijl jullie er op na houden. Echt waar, binnen 30000 km de banden afslijten van 8 naar 3mm.....hoe dan? Op het laatste moment zo hard mogelijk remmen, zo hard mogelijk optrekken en door de bocht nog harder dan eigenlijk kan?
Ik rijd nu al 30k met de OEM Bridgestone banden. Vooraan, ga ik ze binnen 'n paar k moeten vervangen.
Schijnt dat zulke waarden bij 'n RS ten gevolge zijn van 'n "oude l.llen rijstijl".:maakmegek:
Gelukkig neem ik tijdens de vakantie's op tijd 'n bergpas, anders gingen ze nog langer mee.:bloos::D
 

Eltjo

Forumguru
@MarcoO2 niet echt ECO die bandjes, na 15dkm al in de prullenbak.

Wat is nog niet gezien heb in de reacties is de bandenspanning; 2,8 bar is op de achteras van mijn auto halverwege 3 personen en volle belading/bepakking. Op de vooras ver over die waarden heen.
Als je meestal niet zo rijdt, lijkt me die spanning te hoog en kunnen je banden meer gaan cuppen (dan ze al doen).

Hoe lang ik doe met zomerbanden weet ik niet precies. Ik kocht de auto met Goodyear Eagle f1 symetric's en heb 1,5 jaar geleden ContiSportContact's 225/45 laten monteren en zit nu op 5 mm rondom met 105 dkm totaal. Banden wissel ik voor-achter met de winterbandenwissel.
Dus de winter km's moeten er afgetrokken worden, maar die monteer ik (zelf) zeker niet als de eerste en ik rij dus ook nu nog op zomerbanden (binnenkort wisselen).

Voor de laatste banden grofweg 30 dkm denk ik voor 3mm slijtage.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan