Aanslag op binnenkant ramen O3

Sinds afgelopen augustus ben ik de blijde bezitter van een O3 Combi Greenline Business.
Wat mij opvalt is dat de ramen aan de binnenzijde (voorruit en beide zijruiten) erg snel aanslaan. Hiervoor reed ik een Prius en moest ik eens in de maand een een sponsje of doekje over de binnenkant van de ruiten halen, maar bij de O3 kan ik dit wel 2x per dag doen. Vervelend bij laagstaande zon of lichten van tegenliggers.

Meer mensen hier last van? Iemand misschien al een oplossing ervoor gevonden?

Alvast dank!
Mark

milanseegers

Forumguru
Condensatie op de ramen komt door een relatief hoge luchtvochtigheid IN de auto. Dit kan bijvoorbeeld komen door kou, regen, lekkage, bepaalde activiteiten in de auto :D etc... kan van alles zijn. Zoals jij aangeeft heb je er abnormaal last van. Je zou last kunnen hebben van een lekkage. Is alle bekleding droog?

Condensatie op de ramen komt door een relatief hoge luchtvochtigheid IN de auto. Dit kan bijvoorbeeld komen door kou, regen, lekkage, bepaalde activiteiten in de auto :D etc... kan van alles zijn. Zoals jij aangeeft heb je er abnormaal last van. Je zou last kunnen hebben van een lekkage. Is alle bekleding droog?

Ja, los van de aanslag op de ramen ervaar ik niet dat de auto (overmatig) vochtig is. Overigens helpt het aanzetten van de ontwaseming van de voorruiten (de knop op het dashboard) niet om de aanslag weg te krijgen. Het lijkt dus toch iets meer te zijn dan vocht alleen.

RoelF

Forumguru
Ik had het in het begin ook. Ligt misschien aan de poetskwaliteit van de garage. Toen ik eenmaal zelf had gepoetst met producten die ik gewend ben, was ik er vanaf.

ertromp

Forumguru
Welkom mark_nl. Eerst een keer goed je ramen ontvetten met bijvoorbeeld water met ammoniak moet zeker resultaat geven.
En om jezelf voor te stellen in de meet en greet is het nooit te laat :D

CDK

Forumguru
Wat @ertromp zegt, met wat ammoniak in koud water de ramen lappen helpt al een stuk, in de eerste maanden ontsnappen er nog weekmakers uit o.a. het dashboard en dat geeft ook een vettige aanslag op het raam. Uiteindelijk komt het goed. ;)

AndreM

Forumguru
@Corné de Kluijver en als de weekmakers uit gewerkt zijn, komen er weer nieuwe........
........ makers, voor de volgende.......week! :pardon:
Iedere week weer, jaar in jaar uit! :deuk:

Maar ff zonder dollen. :jaja:
Ik heb mijn auto sinds juli, 13.000 km verder, en mij is het ook opgevallen dat de ramen zeer snel aangeslagen zijn. Ik heb ze nu al 2x schoongemaakt in 3 mnd tijd.
Nu is het ook wel zo, wie veel rijdt zal er eerder last van hebben doordat je aanjager constant op je voorruit staat te blazen. En er is geen pollenfilter die dat tegen kan houden.
Ik rij ongeveer 50.000 km p.j. maar bij mijn vorige auto's had ik er niet zoveel last van.

Zelf gebruik ik ammoniak of gewoon ouderwets afwasmiddel.
Dat is sterk ontvettend, maakt het glas glimmend schoon en is zacht voor je handen, zeggen ze op de TV reklame! :tongue:

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Sommige kunststoffen bevatten meer weekmakers dan andere. Zo'n lekker groot donker vlak bovenop het dashboard wil wel flink opwarmen als de auto in de zon staat, dus dat de voorruit er meer last van heeft dan de rest is logisch. De verwarmingsluchtkanalen zijn ook voornamelijk van kunststof, dus wat daar uit komt wordt direct tegen de voorruit geblazen.
Maar weest gerust, na verloop van tijd vermindert het verdampen van die stoffen en kan de ammoniakpoetsfrequentie wat worden verminderd...:jaja:

• Leuk
Waarderingen: CDK
D

Deleted member 12686

Ik begreep het wel, maar vond het ook een vreemde zin.

MikeyMan

Forumguru
Ah, ben ik toch niet helemaal gek.
Heb precies hetzelfde, met nu 4000 kilometer op de teller.

Hoop dat het langzaam beter gaat.

AndreM

Forumguru
Voor de mensen die het nog niet begrepen hebben, hier een zeer korte toelichting. :lezen:

Aanslag; aan - slag; de -woord (mannelijk); aanslagen

1 misdrijf gericht tegen het leven van een hooggeplaatst of algemeen bekend persoon
2 figuurlijk ernstige benadeling: een aanslag op de gezondheid, rechtszekerheid
3 belastingrecht formele vaststelling door de bevoegde ambtenaar van het aan de belasting verschuldigde bedrag; mededeling daarvan aan de belastingplichtige, aanslagbiljet
4 wijze van indrukken van de toetsen, wijze van aanslaan van snaren: de pianist had een harde aanslag ; ook wijze waarop de toetsen zich laten aanslaan: deze piano heeft aan goede aanslag ; een schrijfmachine met een zware aanslag ; het indrukken van een toets op de schrijfmachine: hij tikt met een snelheid van 250 aanslagen per minuut
5 dunne laag die zich op iets vastzet: een vettige aanslag op het fornuis
6 in de aanslag; gereed voor direct gebruik:
het geweer in de aanslag brengen ; met de pen in de aanslag zitten
7 het klotsen van water tegen iets: de aanslag van de zee tegen de pier
8 plaats waar een aangeschoten kogel tegen iets is afgeketst
9 deel van de stijl of drempel waar de deur of het raam in gesloten toestand tegenaan rust
aanslag:mechanische blokkade voor de begrenzing van een bewegingsrichting
aanslag:accijns, belasting, cijns, taks, taxatie, attentaat

Maar, aanslag kan ook een waas van o.a. vuil op de ramen zijn! :koffie:

Aanslaan; aan - slaan; (sloeg aan, 1-14 h., 15-20 is aangeslagen)

1 met een slaande beweging aanraken, in trilling brengen: een toets, een snaar, een stemvork aanslaan
2 door aanslaan (bet 1) laten horen: een akkoord op een gitaar aanslaan; een hoge toon aanslaan; een andere toon aanslaan zie bij 1 toon (bet 1)
3 in beslag nemen: smokkelwaar aanslaan
4 waarderen, schatten: je moet het belang van dit onderzoek niet te hoog aanslaan
5 de belastingsom bepalen: iem. te hoog aanslaan in de belasting
6 aanplakken, ophangen ter bekendmaking: een verordening aanslaan
7 door een aanplakbiljet te koop aanbieden: een huis aanslaan
8 vaster slaan: een spijker aanslaan
9 een bedrag op een kassa doen verschijnen: prijzen aanslaan
10 bij het draven met de achterhoef tegen het ijzer van de voorhoef slaan (bij paarden );
11 aan de haak slaan door een kleine ruk aan de hengel te geven: een vis aanslaan
12 de hand aan het hoofddeksel brengen als militaire groet, salueren
13 even geluid geven; de merel slaat aan; begint te zingen; de hond slaat aan blaft waarschuwend
14 ricocheren: de kogel heeft aangeslagen
15 zich als een dunne laag afzetten: de damp slaat aan
16 met een dunne laag bedekt worden: de ruiten slaan aan
17 beginnen te draaien: de motor slaat aan
18 waardering ontmoeten, bijval krijgen: het toneelstuk sloeg niet aan bij het publiek
19 na het verplanten weer wortel schieten: deze bomen willen niet aanslaan
20 geneeskunde niet afgestoten worden van getransplanteerd weefsel
aanslaan:het bevestigen van het netwerk aan de pees gewoonlijk aan de hand van een bepaalde verhouding tussen de lengte van het netwerk (al dan niet gestrekt) en de lengte van de pees, uitgedrukt in de zgn. verdelingsverhouding
aanslaan:het gaan groeien van organen van planten of van delen van organen ervan na een bepaalde behandeling; een wortelstelsel vormen; er bestaan tussen de plantensoorten en plantenrassen verschillen in snelheid, aard, omvang en diepte van bewortelen
aanslaan:inschatten, schatten, waarderen, salueren

:pieker: :banghead: :sterretjes:,........................... :wacht:

En aanslaan is, dat je ramen beslagen kunnen zijn door o.a. vocht! :cheers:

Laatst bewerkt:

tha a

Senior Member
ik heb exact hetzelfde probleem, Afgelopen week gemeld bij 30000km beurt. Niks aan te doen. Zelf ramen goed schoon houden. Mijn O2 had er iig geen last van.
Airco staat trouwens op "auto" bij mij.

Falcon

Donateur
Ook de Leon F5 heeft hier last van. Thanks voor de tips aangaande schoonmaken. Binnenkort maar weer eens aan de slag.

Ik heb samen met @Antera al gekeken in VAGCOM of het mogelijk was om standaard in de "AUTO" stand met minimaal 3 á 4 streepjes (ipv 2) geblazen werd om dit wat tegen te gaan.. maar helaas was er helemaal niks instelbaar hierover.

Stewie

Senior Member
Het aanwasemen herken ik ook, heb dat bij geen enkele andere auto ooit zo erg gehad. En dan staat de auto thuis nog mooi droog...

Ik heb overigens ook last van een vettige aanslag op de voorruit, geen idee of het van de auto of van het overige verkeer komt. Moet ze misschien na 12000km ook eens zelf proper maken :).

Bovenaan Onderaan