Aanslaan Airco

pIETJEPUk-NL

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben afgelopen november overgestapt van een OI uit 2003 met Climate Control naar een OII 1.9TDI uit juni 2008 (zie foto :) ) met Climate Control. Vandaag eigenlijk voor het eerst met de Airco aangereden (ECON UIT) en het viel me op dat het ruim een kwartier duurde voordat er koude lucht uit de roosters kwam. Ik kan me niet herinneren dat ik dit met de OI ook had.

Als de Airco eenmaal aan slaat doet hij het prima. kan het zijn dat er te weinig vloeistof in zit of teveel lucht zodat het te lang duurt voordat er druk is opgebouwd?

Temperatuurmeter buiteh gaf 16-18 graden aan en het was erg warm in de auto nadat deze de hele dag in de zon had gestaan

Groeten uit Zoetermeer

Jeroen
 

Ronnie

Forumguru
Kan natuurlijk zijn dat er iets Freon (koudemiddel) is weggelekt, dan duurt het langer of hij doet het helemaal niet meer.(ingebouwde druksensor belet dan het systeem in te schakelen. Bij de dealer kunnen ze eenvoudig checken of de vuldruk voldoende is.
 

yup

Lid
Ik wil je niet teleurstellen, maar ik heb vaak exact hetzelfde, terwijl mijn koudeluchtmiddel tot de nokkie vol zit...

Dit komt doordat moderne VAG motoren met een airco met intern regelventiel zijn uitgerust, deze regelventiel regelt de hoeveelheid koudemiddel, en laat nou net die regelventielen vaak kapot gaan.

Ik hoop dat het een koudemiddel probleem is, anders zal je de regelventiel moeten laten vervangen. Laat je niet gekmaken dat de gehele compressor moet vervangen worden, dat is allang niet meer waar. Weet niet wat het kost maar het kan zeer zeker.

Een ander test is rij door de regen, en zet je airco aan. Je airco zal ogenschijnlijk koude lucht uitblazen maar je auto zal om de haverklap beslaan. Doe de airco uit en dat beslaan effect gaat weg. HUH ga je zeggen, maar dat komt omdat je airco steeds het wel en daarna niet doet. En daardoor beslaan je ramen steeds...

Kleine edit:

Bij oudere VAG auto's had je een airco met magneetkoppeling, dat betekende vaak airco aan gewoon echt airco op volvermogen aan. Daar kon je niks aan doen. Maar door de steeds hogere milieu, CO2 en verbruikseisen hebben ze een compressor ontwikkelt die koudemiddel laat circuleren afhankelijk van vraag door de bestuurder, buitentemperatuur, motortemperatuur etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: NJAM

Rallye

Forumguru
Als er echt te weinig koudemiddel in je airco zit, kun je dat ook horen. Je hoort dan een zacht schrapend geluid uit je dashboard komen.
 

pIETJEPUk-NL

Nieuw lid
Vandaag de auto voor een beurt bij Versluis in Zoetermeer gebracht en blijkt dat de pomp stuk is, die wordt onder garantie vervangen.

tevens is de auto netjes gewassen, goeie service!
 

ByeByePeugeot

Actief lid
Kon haast niet anders dat er iets niet helemaal pluis was.
Voorheen Peugeot gereden en ik was uiterst verbaasd over de snelle aanvoer van zowel koude als warme lucht. Blijft toch een toppertje, die Skoda!
 

pIETJEPUk-NL

Nieuw lid
Afgelopen Woensdag is de Aircopomp vervangen en kosten waren 1200 Euro.
het schijnt nog al vaak voor te komen bij het model.

Gelukkig zat er nog net een maand fabrieksgarantie op dus het koste me (lees:de zaak) niks.
 

yup

Lid
Sjah is eigenlijk wel een beetje onzin om die hele pomp te vervangen, meestal is de regelventiel die erin zit kapot. En dat kost iets van 250 euro's om te vervangen.

Ben benieuwd hoe lang die nieuwe het volhoud, want volgens mij zijn die ventielproblemen nog steeds niet opgelost (dus vroeg of laat, het gaat terugkomen).
 

pIETJEPUk-NL

Nieuw lid
Ik heb het nu gelaten wat het was gezien het nu niks kosten. maar mocht de airo het weer niet gaan doen zal ik het zeker op tafel leggen.
 

guitar_billy

Senior Member
ik heb vandaag onze O2 (2006) van de garage opgehaald na dezelfde klachten als pIETJEPUk-NL.

Pas na 10min kwam er de eerste iets koudere lucht uit de roosters, na een kwartier was de airco pas goed koud.

Na diagnose blijkt ook hier de compressor-pomp niet goed meer en is vervangen.

Gelukkig was het voor mij een gevalletje garantie. Vandaag was natuurlijk de ultieme test dag en op de rit van de garage naar huis met 32C buiten was het meteen al koude lucht in de auto. Heerlijk !
 

sunnyboy

Senior Member
Gisteren op weg van Venlo naar Rotterdam viel de airco uit.
Ik voelde een klein schokje toen de airco uitviel, waarna warmere lucht het interieur werd ingeblazen. Het was buiten slechts 33 graden.....
Bij m'n dealer in Rotterdam werd geconstateerd dat de pomp het had begeven. (vastgelopen) Wordt een kostbare reparatie omdat nog allerlei andere onderdelen vervangen moeten worden en de leidingen moeten worden doorgespoeld.
Toch wel jammer na 5 jaar en 100.000 km, is de eerste echt kostbare reparatie voor deze Skoda. Gelukkig kan het al over 2 weken worden gerepareerd, iig nog voor m'n vakantie naar Oostenrijk.
 

Facet

Nieuw lid
Ook mijn aircopomp is defect!! BJ 2008, 140.000 km

Na dat ik gemerkt heb dat de laatste tijd de airco laat aanslaat (na 10/15 min.) en dat die toch niet meer koelde zoals ik gewend was besloot ik gisteren even naar de garage te gaan.

Alles uitgelezen, de airco pomp wordt netjes aangestuurd (0,880 A) dat is vollast, maar hij doet niks.
Blijkt er waarschijnlijk as afgebroken te zijn. Gelukkig kunnen ze hem diensdag al vervangen!
 

guitar_billy

Senior Member
en ik moet terugkomen op mijn eerdere bericht :

ik heb vandaag onze O2 (2006) van de garage opgehaald na dezelfde klachten als pIETJEPUk-NL.

Pas na 10min kwam er de eerste iets koudere lucht uit de roosters, na een kwartier was de airco pas goed koud.

Na diagnose blijkt ook hier de compressor-pomp niet goed meer en is vervangen.

Gelukkig was het voor mij een gevalletje garantie. Vandaag was natuurlijk de ultieme test dag en op de rit van de garage naar huis met 32C buiten was het meteen al koude lucht in de auto. Heerlijk !

het geluk was van korte duur want bij de opeenvolgende ritten kwam het oude euvel weer boven. tijdens de daaropvolgende vakantie werdt duidelijk dat ook de temperatuurregeling niet naar behoren werkte, als bij 30+C buitentemperatuur het openen van de ramen als verfrissend werkt met de airco op 22C ... dus terug een afspraak bij de garage gemaakt.

uiteindelijk is het regelventiel de bron van alle ellende gebleken.
deze zit in de behuizing van de pomp en is tijdens de eerste reparatie dus ge-demonteerd geweest, waarschijnlijk heeft de airco het daarom weer eventjes gedaan.

het verschil is groot, nu blijft bijna meteen na lopen van de motor al koude lucht beschikbaar, ook de ventilator hoeft veel minder toeren te maken (=herrie) omdat de in te mengen lucht voelbaar veel koeler kan; ijskoud.


p.s. hier nog een schema van het airco circuit met de pomp en het regelventiel (bovenin met 4 aansl.)
zowerkt%20een%20airco.jpg
 

NJAM

Lid
Dat kan dan wel eens even duren inderdaad. Maar misschien anderen die hier verstand hebben van dit regelventiel of een dergelijk schema hebben?

@Peter-036 : Kun je me zeggen waar je die laatst-online info vindt? Ik zie 't niet.
 

erict21

Nieuw lid
Hallo NJAM of Peter-036, ik heb ook interesse in dat schema (zelfde issue met airco), maar als ik op de avatar van
guitar_billy klik, zie ik in het opgepopte venstertje niets over die bijlage, of schema.
Misschien dat ie toch nog ergens beschikbaar is dat een van jullie weet?

Eventueel of het regelventiel https://www.auto-onderdelen24.nl/thermotec/7615190 de juiste was, is ook al erg welkom :-)

Alvast 1000x dank voor reactie!
 
Bovenaan Onderaan