Aanschaf superb 2013

Tomvw

Lid
Ik overweeg een superb uit 2013 aan te gaan schaffen (facelift model). Nu lees ik veel verschillende verhalen over de 1.4 en 1.8 versie mbt kettingspanners en olie verbruik. Klopt het dat de versie na 2012 de 3e en laatste generatie is van deze motor en dus ook de kinderziektes niet meer heeft?
 

Tees

Donateur
Er zijn verschillende problemen geweest met deze generatie TSI motoren: de eerste paar jaar hadden ze last van een ketting die niet conform specs gemaakt was, die zijn opgelost met een terugroepactie.

Een ander probleem is rek op de ketting: dit geldt voor alle modellen in meer of mindere mate. Het idee dat deze een autoleven mee zou kunnen was in ieder geval incorrect, maar ze kunnen prima ergens tussen de 100k en 150k mee. Vervangen is helaas duurder dan bij een riem, want hij draait in de olie, dus meer werk.

Over het algemeen geldt wel dat de generatie vanaf midden 2012 de nieuwste versie van de ketting (en andere onderdelen) heeft, en daarmee de minste kans op problemen daarmee. Gelukkig is t goed te horen of de ketting aan vervanging toe is, meer dan onegveer 5 seconden een kettingrammel bij koude (!!) start is indicatief voor vervangingstijd.

Een laatste punt van deze beide blokken is het overmatig olieverbruik. Naar mijn weten is dat nooit volledig verholpen, ook niet met de latere jaren. De 1.8 schijnt er meer last van te hebben dan de 1.4, maar beiden hebben ze er een kans op.
 

Tomvw

Lid
Ik ben toch maar voor een octavia gegaan. Het risico en het het aanbod was voor mij de doorslag.
 
Bovenaan Onderaan