Aanschaf O4 1.5 TSI

DeNnZ

Forumguru
Hi Allemaal!
Al een hele tijd heb ik geen post meer geplaatst, maar vandaag wordt het toch weer eens tijd om dit te doen.
Even een korte update betreffende onze Skoda history.
Het begon allemaal met de aanschaf van een 1.6TDI Superb II een poos geleden.
Hierna is deze heel kort vervangen door een Opel Insignia 1.4 turbo waar ik destijds ontzettend veel spijt van gekregen heb. De Opel is toen heel snel vervangen door onze huidige OIII 1.2 TSI.
Een korte tijd later zaten we op de dag van de release van de prijslijsten als een van de eerste 'particulieren' bij de dealer om een Kodiaq 2.0 TDI te bestellen.
Na het stoppen van onze zaak heeft de Kodiaq helaas plaats moeten maken voor een Rapid 1.2 TSI omdat we de diesel in ons prive leven echt niet meer nodig hadden... Had de Kodiaq een benzine tor gehad, dan hadden we die zeker gehouden! Ondertussen hebben we wegens het niet meer nodig hebben van 2 autos ook de Rapid weg gedaan.

Enfin, hier staan we nu... Na ontzettend veel plezier te hebben gehad van de OIII zijn we nu aan het kijken naar een O4 First Edition met een 1.5 TSI motor en een handgeschakelde 6-bak met net 26k op de teller uit 2021. De auto is vanuit Tsjechie geimporteerd en is behoorlijk compleet.
Natuurlijk heb ik het internet afgestruind naar wat ervaringen van de auto icm de motor en bak om te kijken waar op te letten bij eventuele aanschaf.
Over die 1.5 vind ik wel wat zaken, maar volgens mij was dat vrijwel allemaal softwarematig en is dat met updates opgelost, toch?

Zijn er verder nog andere zaken waarvan jullie met jullie ervaring met deze auto / motor adviseren mij op te letten met aanschaf?

Er was wel iets dat mij opviel met het doen van de proefrit, niet zozeer technisch, maar softwarematig. We merkte dat het nieuwe type infotainment de navigatie niet wilde opstarten, deze bleef op 'Navigatie wordt opgestart'(of iets soortgelijks) staan...
Volgens de dealer kwam dit doordat deze optie niet aangeschaft was bij de auto (volgens hem kwam dit doordat mensen toch carplay / Android auto gebruiken en deze optie achterwege wordt gelaten. Klopt dit? Kan het zijn dat deze optie niet geactiveerd is?

Ook hadden we bij Google maps via Carplay geen zichtbare kaart. Deze werdt ook niet geladen, maar denk dat dit eerder een connectiviteit / update issue is tussen telefoon en auto, of is dit wellicht wel een 'auto' probleem?
Bij Apple Maps werkte de kaart wel.

In elk geval alvast onze dank :)


Dennis
 

hemi24

Forumguru
Auto kopen als het verder goed voelt en contact opnemen met Rainesh om het navigatiesysteem naar de laatste softwarestand te brengen..!
1.5 TSI uit 2021 zou probleemloos moeten zijn.
 

DeNnZ

Forumguru
Bedankt, @hemi24!
Misschien weet @Rainesh me te vertellen of het kan kloppen dat de Nav bij deze auto niet is geactiveerd en te activeren is met zijn diensten :-)
 
Ik heb ook een Octavia 4 1.5TSI met 6-bak uit polen gehad. hier zat ook geen ingebouwde navigatie op. Alleen Android auto en appel carplay.
Deze had 0 kg trekgewicht. Let daar op als je nog een trekhaak wilt. Ook had deze weinig vermogen, lang geen 150 pk.
Een jaar geleden om 0 kg trekgewicht een andere Octavia 4 1.5 tsi met DSG gekocht. Deze kwam uit België.
Een compleet andere auto. Hij trek de klinkers uit de straat. Een caravan van 1500KG is geen enkel probleem.
Wel software van de auto naar 1941 gebracht. Daarna probleemloze auto.
 

Tees

Donateur
Ik vind t bijzonder dat je van 2 dezelfde autos met dezelfde motorisarie van de ene zegt dat ie bij lange na geen 150 pk zou hebben terwijl de andere de klinkers uit de straat reed. Ik zou wel eens een rollenbank test van die eerste gezien willen hebben, klinkt me alsof er wat mis mee was.
De 1.5 TSI staat namelijk bekend als een heel prima motor, met voldoende vermogen voor de meeste toepassingen.

Je punt van t trekgewicht is wel goed voor TS om op te letten.
 

EdK

Forumguru
Wel @Tees liefst van beide ! Die laatste kan wel een stage 1 of 2 gehad hebben en dat komt er ook uit tijdens de rollenbank test... :pieker:
 

DeNnZ

Forumguru
Goed punt inderdaad, volgens het kenteken:
1702817585431.png


Niet geregistreerd dus.....
Ik ga er maar van uit dat dit 0 betekent...

[Edit: Ik lees voornamelijk dat het wel kan, maar dat je de auto dan moet laten herkeuren op dit punt]
 
Laatst bewerkt:
Ik vindt het zelf ook heel raar dat verschil in vermogen. Een verschil van dag en nacht.
Ik had daarvoor een O3 met 1.4tsi. Die was veel sneller dan die 1.5 tsi uit polen.
Waarschijnlijk een speciale milieu versie, want deze had 0 trekgewicht en dat was ook niet te wijzigen. Ook 0 kg trekgewicht op CVO (geboortebewijsauto). We gingen een caravan kopen en daarom andere O4 gekocht. En deze is prima.
Beide auto's uit 2021 dus daar kan het verschil niet in zitten.
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
Het verschil in voelbaar vermogen zou goed te verklaren kunnen zijn. De first edition was namelijk een 1.5 zonder mild-hybrid toepassing, later kwam daar de 1.5 e-tsi met mild-hybrid techniek. Ik heb er nooit mee gereden, maar ik kan me voorstellen dat je daar bij het optrekken wel iets zult merken.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
[Edit: Ik lees voornamelijk dat het wel kan, maar dat je de auto dan moet laten herkeuren op dit punt]
Ik weet niet waar je dat las, maar dat gaat (in Nederland!) niet werken, misschien dat het elders wel lukt, maar de RDW doet het niet.
 

Smeeuwis

Donateur
Dat is niet helemaal waar, de RDW keurt wel degelijk om. Maar je zal in zo'n geval met allerlei berekeningen en technische informatie vanuit de fabrikant moeten komen waarmee je kan aantonen dat de auto een bepaald gewicht kan trekken en dat dat voldoet aan de verschillende eisen. Verder zal de RDW dan ook een uitgebreide fysieke test houden. Hellingproef bijvoorbeeld. Ik heb dat ooit eens uitgezocht voor mijn eerste O3 Greenline.

Staat hier https://www.skodaforum.nl/forum/i/octavia-iii-greenline-2013-trekgewicht-aanpassen.31349/

Maar er is geen beginnen aan, hoge kosten en de gevraagde informatie is zeer lastig aan te komen. @DeNnZ ik adviseer je om te kijken naar een auto waar het trekgewicht gewoon op de CVO (Conformiteitsverklaring) en daarmee op het kentekenbewijs staat.
 

EvoII

Nieuw lid
Het verschil in voelbaar vermogen zou goed te verklaren kunnen zijn. De first edition was namelijk een 1.5 zonder mild-hybrid toepassing, later kwam daar de 1.5 e-tsi met mild-hybrid techniek. Ik heb er nooit mee gereden, maar ik kan me voorstellen dat je daar bij het optrekken wel iets zult merken.
Volgens mij hebben ze tegenwoordig allemaal een extra hybride accu. De 1.5 eTsi is er alleen maar met dsg. Niet met handbak.
Er zijn wel 2 soorten 1.5's. Eentje met 130 pk en 1 met 150 pk.
Misschien dat daar het verschil zat dus.
 

Berghuis

Donateur
@EvoII De 130pk geldt niet voor de Octavia, wel voor de Golf. De Octavia met 1.5 wordt enkel met DSG en 150pk in NL geleverd.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan