Aanschaf Fabia III

Ik zou mezelf wel een vrij rustige rijder durven noemen. Vandaar de Fabia ook. De trekhaak is voor een bagagekarretje, geen hele sleurhut. Ik zou mezelf wel assertief willen noemen op de weg, vandaar de TSI en hopelijk snel na aankoop een update om hem iets kittiger te maken.
Al ben ik wel benieuwd @EdK wat een fabrieksupdate doet met eventuele garantie. En wat doet een update van de dealer met de update van VAGtechniek? Overschrijft die alles dan weer?
Ik ben wel van plan een beetje te gaan handjeklappen. Voor een auto van 6 jaar is er maar weinig van de originele aankoopprijs af gegaan. Dat kan wel wat beter. Al zijn garantievoorwaarden en opties wel goed, vind ik.
Maandag ga ik kijken, tenzij hij dan al weg is. Maar de dealer heeft beloofd me te bellen als er serieuze interesse is aangezien ik de eerste beller was. En dan fietst hij me er nog tussen.

Er staat ook een voor mij interessante Fabia in dezelfde hoek van het land. Met garantie rond dezelfde prijs maar een stuk minder kilometers. Dezelfde serie alleen dan een jaartje jonger. Het wachten is nog op de foto’s maar ik denk dat ik er toch ook even langs rijd.

 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Al ben ik wel benieuwd @EdK wat een fabrieksupdate doet met eventuele garantie.
Ik heb gewoon openkaart gespeeld met me dealer hierover
En ja het is de software van een polo die er in gezet word en met hetzelfde blokje.
Heb probleemloos gereden met die update en dealer onderhouden en updates gehad en hierdoor niet de VAG Techniek update verwijderd
Maar als ik even uit hoofd goed heb dan zet VAG techniek dit eenmalig nogmaals terug mocht dit gebeuren
 

1983jeroen

Forumguru
Die witte lijkt ook wel goed uitgerust. Jammer inderdaad dat er zo weinig foto's zijn.
Vind zelf de zwarte dan wel een stuk mooier, zowel qua kleur (al zou ik geen zwart meer willen) als qua velgen. Maar dat is persoonlijk.
 

1983jeroen

Forumguru
Heb de mijne bij Wittebrug in Honselersdijk gekocht. Vond het wel een fijne garage.
Voor mij overigens een uur van huis.

Zij hebben ook wel wat leuke Fabia's staan

Valt me op dat er toch wel veel verschil nog kan zitten in de Clever uitvoering.
Zie ze ook met handmatige airco en alleen voor elektrische ramen bijvoorbeeld
 

1983jeroen

Forumguru
Ik ben wel van plan een beetje te gaan handjeklappen. Voor een auto van 6 jaar is er maar weinig van de originele aankoopprijs af gegaan. Dat kan wel wat beter.


Dat handjeklap zal nog weleens tegen kunnen vallen.
Heb afgelopen 2 jaar 2 keer een Octavia gekocht bij 2 verschillende dealers.
Je moet al aardig je best doen om er 500 euro af te praten.
Had in beide gevallen nog een trekhaak nodig waar nog wel de helft van de oorspronkelijke prijs af kon.
Heb bij de laatste wissel van Octavia zelfs mijn voorwielen laten overzetten op de nieuwe auto omdat daar dezelfde velgen op zaten als op de oude auto. Zo hoefde de dealer geen nieuwe banden te monteren en kreeg ik 250 euro extra korting (mijn eigen banden waren nog bijna nieuw)
Auto's zijn nu eenmaal heel duur geworden.

Heb afgelopen jaar ook 2 keer een caravan gekocht. Zelfde verhaal. Dingen zijn nieuw duurder geworden dus stijgen de occasion prijzen mee tot bizarre hoogte t.o.v. de nieuwprijs
 
Klopt van die prijzen. Ik ga m’n oude 107 uit 2013 inruilen met ruim 130.000 op de teller en nog niet eens centrale vergrendeling of elektrische ramen. Daar krijg ik gewoon nog 2500 euro voor… Nieuw was hij 9000. Ding is in verhouding een stuk duurder geworden.
 

Arjan1985

Senior Member
Heeft de dealer waar je gaat kijken dat al aangegeven van die 2500:giggle:?
Want die gaat geheid moeilijk doen over je auto hoe mooi die ook is. Zo gaat dat dan.
Of hij geeft je 2000 en je krijgt 500 korting.
 
Ik heb bij zo’n 5 dealers een bod gehad dat varieert van 2000 tot 2500. Maar hij zal idd moeilijk gaan doen.
Het zal ook deels de trend zijn dat er maar weinig goedkope kleine auto’s meer te koop zijn. Alles wordt steeds groter.
 

1983jeroen

Forumguru
Als ze je auto al gezien hebben zullen ze niet moeilijk doen.
Toen ik de mijne kocht heb ik vanwege de afstand eerst online een offerte aangevraagd.
Moest duidelijke foto's sturen van binnen- en buitenkant. Daarop heel snel een net voorstel ontvangen.
De auto was ook wel echt super netjes dus was niet bang dat ze ter plaatse nog iets zouden vinden om af te wijken van het voorstel.
Ze zijn dat ook gewoon nagekomen waardoor de onderhandelingen ook snel klaar waren.

Nog een beetje extra korting en trekhaak voor minder en klaar :)
 

Pindasaus

Forumguru
En ja het is de software van een polo die er in gezet word en met hetzelfde blokje.
Bij de 1.2 TSI waren de motoren met het lage en hoge vermogen identiek, maar bij de 1.0 TSI zijn er verschillen. De versie met het hoge vermogen heeft natriumgekoelde uitlaatkleppen en een hittebestendigere behuizing van de turbo. Zie Volkswagen SSP 539 pagina 4. Je loopt in dit geval dus extra risico door de software van de sterkere motor te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Oké nagenoeg hetzelfde blokje !
Maar met de rijstijlen van fabia3 rijders zal het wel loslopen !
Gaat uiteindelijk om wat meer PK/Nm met die update en een Stage 1 tuning vergt nog veel meer van het blok.
Heb er 4 jaar mee gereden met die update op de Fab 3 combi en alleen als fijn ervaren dat hij net wat soepeler reed !
En zit nu nog te wachten op VAG Techniek dat ze eindelijk de chip van de Fabia 4 met zijn 3cil 1 liter hebben gekraakt en dat de update er op kan....
 
VAG adverteert met het volgende:

Met een fabrieksupdate blijft het motorvermogen volledig binnen fabrieksspecificaties. Daarom is deze update absoluut onschadelijk. De fabrikant levert deze motor immers ook zelf met het vermogen van de fabrieksupdate.

Bij sommige auto’s kunnen er kleine verschillen zijn aan de rest van de auto, zoals remmen, versnellingsbak en opties. Daarom bieden wij de fabrieksupdate ook alleen maar aan bij auto’s waar dit verantwoord is.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Pindasaus

Forumguru
Bovenstaande citaat is van chiptuner Vagtechniek B.V. en niet van de fabrikant Volkswagen AG. De zin "De fabrikant levert deze motor immers ook zelf met het vermogen van de fabrieksupdate." is niet waar, zoals je in eerdergenoemde SSP van de fabrikant kan lezen.

Als je Vagtechniek B.V. zo ver krijgt om de garantie over te nemen maakt dat niet uit, dan heb je dit risico afgedekt.
 

EdK

Forumguru
Zeg @Pindasaus zou je ook zo reageren als we het over stage 1 tuning hebben ?
Dan word het blok toch echt harder aangepakt om nog meer vermogen te leveren.
Maar goed ik heb het vertrouwen in het kunnen van VAG Techniek wel om dit bij hun te doen.
 

Pindasaus

Forumguru
Ik reageer alleen op de feitelijke onjuistheid dat de 1.0 TSI / 70 kW identiek is aan de 1.0 TSI / 81 kW.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Vanmiddag zijn wij bij Auto Valkenburg in Veenendaal geweest voor onderstaande occasion en na een proefrit besloten tot aankoop.
We vonden dit een erg prettige zaak met behulpzaam personeel en ik heb het gevoel dat ze er alles aan doen om een auto af te leveren met nul gebreken. De puntjes die wij zelf nog opmerkten voor en tijdens de proefrit werden netjes opgeschreven en worden de komende weken kosteloos verholpen.

Bovendien hebben we een zeer schappelijk bedrag afgesproken. We krijgen meer dan we dachten voor onze huidige auto. Toen was de kogel snel door de kerk.

Na Pinksteren mogen we hem ophalen en zijn ook wij lid van de Skoda-familie. We kijken ernaar uit!

Dank voor jullie hulp en meekijken.


image_4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan