Aankooptips

Hallo allemaal,

Graag zou ik wat advies van jullie willen. Ik ben op zoek naar een Fabia 1 Combi 1.4 16v 75pk+ benzine. Als ik wat rond kijk op gaspedaal is er wel het een-en-ander te krijgen. Maar soms zitten er uitschieters bij qua kilometerstand. Wat zijn zaken om rekening mee te houden bij grote(re) km standen (boven 200d km), zowel bij 2001-2004 als 2004-2007 ? Ik hoorde ook iets over een ketting in de MPI motor als distributieriem ? Zit deze ook in de 16v ? Of alleen specifiek in de mpi...

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 

memoscan

Senior Member
Beste macmenco,
allereerst van harte welkom op dit forum, ik zie dat je sinds kort lid bent en graag wat info wil over deze Fabia, mijn ervaringen met mijn eerste fabia van 2001 [1.4 mpi 8 klepper verkocht met 300.000km] zijn versleten wiellagers bij 210.000km en een koprevisie[ zwak punt lekkage koppakking en versleten stabilisatorrubbers,inderdaad zit er in de mpi motor een distributieketting, hoeft volgens mij niet te worden vervangen, een 16v [klepper[ is volgen mij 100 pk ] en voorzien van een distributie riem [vervangen bij 150.000km] bij deze auto onlangs achterste draagarmrubbers [voor]vervangen bij km stand 260.000km verder opletten of er een onderhoudshistory van de auto aanwezig is, daarop is te zien welke reparaties en onderdelen al vervangen zijn[ eventueel op te vragen bij de garage waar deze in onderhoud is geweest,verder opletten of alle electrische ramen[ indien aanwezig] goed werken, ook de werking van de centrale deurvergrendeling [ indien aanwezig] moet op alle deuren goed werken. ook bij een proefrit voelen of de auto niet naar links of rechts trekt [ ook bij het remmen]je zou ook kunnen overwegen een aankoopkeuring te laten doen bij Deka of de ANWB.
Veel sucses bij je aankoop van je faab en let wel je moet er een goed gevoel over hebben.
Memoscan
 

The bone collector

Senior Member
Welkom op het forum,

Distributieketting zit (dacht ik) enkel in de 1.4 8v. De 8v is over het algemeen ook iets minder betrouwbaar dan de 1.4 16v. Motorisch gezien denk ik niet dat er veel problemen zullen zijn bij kilometerstanden boven de 200.000, maar je moet er gewoon rekening mee houden dat er onverwachte kosten kunnen zijn, zeker wanneer de kilometerstand naar de 250.000km gaat. Vraag dan zeker naar de onderhoudshistory, zodat je weet wat vervangen is of wat er nog zit aan te komen.
 

turboturbo

Forumguru
Controleer / vraag na over eventuele lekkage (achterdeuren en voordeuren) waar de meeste Fabia's I last van (gaan) krijgen....

In mijn geval meed ik juist de 1.4, maar zaken waar ik op lette was onderhoudshistorie (en/of dealer onderhouden), NAP en ik heb hem op de brug gezet bij een TyreCentre om eronder te kijken: de staat van de uitlaat, droogte remleidingen, etc. En, is al genoemd, de distributieriem (als ie die heeft), maar een ketting moet dacht ik af en toe wel gesmeerd en gespannen worden, toch? Dat weten de meer technische leden hier wel.

Verder onder de motorkap kijken; is alles netjes droog, geen zweet plekken etc. Banden waren in mijn geval binnenkort aan vervanging toe, maar daar was de prijs naar en dat vond ik niet erg (ik kies graag liever zelf welke banden ik op rijd, ipv die goedkope rommel die sommigen eronder (laten) zetten....

Waar ik verder wel wat aan had was om aankooptips van AutoWeek en ANWB op te zoeken, er zijn bijv. filmpjes over hoe je de remmen kunt testen etc., langs de flanken loeren op lakbeschadigingen, etc. Erg prettig idee om goed voorbereid te gaan kijken.
 
Allen dank voor de tips. Is even stil geweest, maar ben druk geweest met het zoeken. De samenvatting van de zoektocht...
Als eerste ben ik naar Ruinen geweest, mooie auto maar we konden het niet over de inruil eens worden. Al had ik dat ook nooit verwacht :1761:, maar het was de eerste en ik eens kijken wat de mogelijkheden waren. Oh ja, de inruil was een peug 307 break (niet sw) uit 2005 met 230d km... ;)
Daarna naar Damwoude voor een bordeaux rode met 100pk. Foto's zagen er mooi uit, maar in het echt... Man. Onder de moterkap waren een paar emmers zand gegooid leek het wel, (gardameer) hagel schde op het dak, nat achter de bestuurdersstoel (wist nog niet van de standaard lekkage). En de remmen waren ook niet al te best... M.a.w., geen goed gevoel. Ook niet over de handelaar.

Later op maandag vanuit het werk naar Eefde, een groene met 2.0 motor. Ook weer mooi op de foto's, maar krassen op elke hoek. Niet diep, maar wel aanwezig. Reed prima, van binnen erg goed verzorgd. 'Even over nadenken'… ;)
Daarna de vrijdag naar Ede, de knal rode bij Jawes. Nog steeds mooi rood, maar deukjes in de dorpel passagerskant, kras op achterdeur,rammel bij het rijden, airco en blower doen niets in stand 1 (en 2 ?). Leuke prijs, maar nee, ook weer geen goed gevoel bij. Daarna naar Veenendaal, oranje-bruine. Mooi, maar heel veel steenslag op de motorkap. En toch ook een paar krasjes op de achterklep en het dak. Reed prima, was heel erg goede optie (voor het budget).
Omdat ik toch nieuwsgierig was naar een 2.0 liter in Elst (Zwart, beige lederen interieur) heb ik ook daar nog even gekeken. Ik was een beetje huiverig voor deze auto omdat ie ook op schadeautos.nl stond. Maar volgens de verkoper was het 100% geen schade auto, maar het was via die site voordeliger voor hun om de advertentie op marktplaats te krijgen... Ok... De auto was erg mooi, om door een ringetje te halen maar (toen nog) buiten budget. Al houd ik persoonlijk niet zo van dat soort adresjes.
Ter afsluiting zou ik nog naar Korterink de lichtmis, maar die waren iets eerder naar huis... Moet kunnen, wel jammer voor mijn ritje. Dus maar naar huis en weer zoeken op het net.

De volgende dag, zaterdag, weer op pad. Eerst in wezep waar 1 stond met nog geen ton op de teller. Al was het wel vaag dat ik de auto ook nog op een andere site vond, door met google op het kenteken te zoeken... Auto zag er goed uit, maar geen goed gevoel bij om een paar redenen. Er stond ineens een andere prijs op de auto, de oude prijs was gewoon doorgehaald, de handelaar (als hij al thuis was) kwam niet even helpen/kijken en ook niet mobiel bereikbaar was/wilde zijn. Volgende plan. Budget iets verder oprekken. Op het net 2 gezien bij Mulder in A'doorn. De meeneemprijs van de grijze kwam het dichtst bij ons budget en we hadden hem bijna gekocht. Maar toen ik me realiseerde hoeveel er van de showroomprijs af kon, was ik wel erg nieuwsgierig naar de 2 liter bij Korterink Lichtmis. Even een belletje en wat bleek, die kon ook erg dicht bij ons budget komen ! Dus hop, naar de Lichtmis. En wat een plaatje ! Liefde op het eerste gezicht. Alleen... Meer km dan de grijze in A'doorn, geen trekhaak en het hitteschild van de uitlaat lag er zo goed als af.
Uiteindelijk kon ik deze voor dezelfde prijs als die in A'doorn meekrijgen en dit is hem dus geworden ! Ben superblij en gelukkig met mijn faab... :laugh::24::grin:
 

turboturbo

Forumguru
Tjonge, wat een verhaal. Zo te lezen had ik nog mazzel (als in: ik had de eerste keer meteen beet, alles prima en zelfs beter dan de advertentie vermeldde, in plaats van slechter) Kan toch wel aardig tegen vallen als je de auto in het echt ziet. Krassen, beschadigde lak, rammel, niet werkende aanjager. Pfff... Heel goed dat je weggelopen bent bij die vage toestanden. Je hebt er veel werk en tijd aan gehad, maar dat betaald zich uiteindelijk terug, in plezier en waarschijnlijk onderhoud.
 
Bovenaan Onderaan