Aankoopadvies Octavia voor caravan

Hallo forumleden,

Binnenkort mag ik via mijn werkgever een andere auto uitzoeken. Altijd leuk natuurlijk. Nu is de keuze echter wel vrij beperkt en ik ben er al zo ver uit dat het óf een Skoda Octavia word, óf een Ford Focus. Het gaat dan om de Ford Focus wagon 1.0 Ecoboost 125pk hybrid en de Skoda Octavia hatchback 1.0 TSI 110pk hybrid.
Nu gaat het er ook om welke van de twee het beste onze caravan van 1200kg kan trekken. De Focus heeft 125pk, 170Nm trekkracht en mag 1200kg trekken. De Octavia heeft 110pk, 200Nm en mag 1300kg trekken. Mijn vraag is of de Octavia dan ook de beste trekauto is., op papier lijkt dit wel zo.
Iemand die hier iets zinnigs over kan vertellen?
 

Frup

Forumguru
Kijk eens op caravantrekker.nl.
Daar kun je bekijken hoe het gedrag van verschillende auto’s is met meerdere caravans.

P.s. op papier en in de praktijk kan nog wel verschillen. Ook belangrijk of je ook in de bergen comfortabel wilt kunnen rijden.
 

Tees

Donateur
Er is hier een topic over exact dat: de Octavia 1.0 TSI als trekauto. De zoekfunctie is hier niet geweldig, maar t lukt je vast wel dat topic te vinden. Conclusie is dat de meesten er hier prima tevreden mee zijn.
 

jesse_s93

Donateur
@Berpie74, aangezien je specifiek hybrid achter de Skoda zet ga ik ervan uit dat het om de mild-hydrid versie gaat. Deze heeft een kleine accu om voornamelijk te helpen met het van de plek komen. Dat schijn je in de praktijk ook wel goed te merken.

Afgelopen vrijdag stond er een dubbeltest op YouTube (autoweek) tussen de Octavia Combi en de 308 SW, beide met driecilinder. De octavia met mild-hybrid en 110pk, de peugeot met 130pk zonder mild-hybrid. De Octavia was ondanks het verschil van 20pk de vlottere van de twee vanaf stilstand en had meer (trek)kracht.

Resumé, trekkracht (Nm) is in dit geval relevanter dan het aantal pk's.
 
@Berpie74, aangezien je specifiek hybrid achter de Skoda zet ga ik ervan uit dat het om de mild-hydrid versie gaat. Deze heeft een kleine accu om voornamelijk te helpen met het van de plek komen. Dat schijn je in de praktijk ook wel goed te merken.
...
Klopt, het betreft hier de mhev. Ik ga die test even opzoeken, bedankt!
 

Okkie73

Senior Member
Ik rij de 1.0 eTsi DSG al bijna 2 jaar, en nu voor de 2e keer mee door de Alpen naar Italië. Caravan van 1150kg er achter en echt geen centje pijn. Trekt moeiteloos door de bergen (verwacht alleen niet met 130 de berg op te rijden). Vandaag Duitsland en Oostenrijk door gereden en op de snelweg een gemiddeld tempo van 100. Ook over de lange doorlopende heuvels. In de sportstand schakelt ie precies op de juiste momenten en met de ACC geactiveerd is het echt relaxed rijden. Die kleine electro duw werkt super icm een caravan. Heb stiekum ook sterk het idee dat ie meer pk's heeft dan de 110 op papier, en na het 1e jaar door de Alpen is de motor ook merkbaar los gereden. Trekt nog beter en topsnelheid (totaal niet relevant) is ook een stukje hoger (bijna 210 met GPS)... Alles wijst er volgens mij op dat vw de motoren wat meer pk's geeft. Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik de 1.0 met DSG én ACC nemen. Moet je caravan alleen niet zwaarder dan 1300 kilo zijn.
 
Mod edit: citaat verwijderd.
@Berpie74 Dit was onnodig citeren!
Kijk, dat is positief en eigenlijk ook wat ik wil horen (lezen).
Ik ben geen racer, zeker niet met de caravan. 90km/h is prima, dan ga je mooi met het verkeer mee. Dat moet goed gaan als op jou ervaring af ga.
Mijn huidige auto is een Focus en tevens mijn eerste benzine. Hoewel die 1200kg mag trekken (1.0 automaat) valt dit mij wel tegen. Ik hoop (en verwacht) dat het met de Octavia iets soepeler gaat.
De auto die ik nu op het oog heb is een Octavia Business Plus hatchback met DSG en ACC. Dit is ook precies wat jij aangeeft. Ik ben mij bewust dat de caravan niet zwaarder mag zijn dan 1300kg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik vertrek aankomende zondag met de 1.0TSI met 1300 kilo aan de haak naar Kroatie. Heb er weer alle vertrouwen in. Inmiddels 4x naar Zuid-Frankrijk en 1x naar Kroatie gereden met de 1.0TSI + caravan. Ging perfect!

In de Autoweek van vorige week staat een test met de O4 1.0 eTSI DSG! Motorisch beviel die beter en was ie sneller dan de ook geteste Peugeot 308, dit ondanks het feit dat de Peugeot een iets grotere motor met meer PK's had. En ook nog eens heel veel zuiniger (bijna 1:20 tegenover 1:15 voor de Peugeot).

Ik heb overigens een handgeschakelde 1.0TSI.
 
Bovenaan Onderaan