Aankoopadvies gevraagd

Hector

Lid
Hallo allen,

Voorgesteld heb ik mij al.
Ik ben in de race voor een superb station, ik heb onderstaande gezien, maar daar heb ik toch wel wat vragen over.

https://link.marktplaats.nl/m1252194566

Kan de 1.6 tdi een groot aantal km’s aan?
Bij welke km stand dient de distributie vervangen te worden?
Ik ben nog niet wezen kijken, maar wat is voor de experts hier de eerste indruk van de auto?

Alle tips en adviezen zijn welkom, en ik hoor ze graag.

Groeten Eric
 

Arjann

Forumguru
Ja hoor, de 1.6 tdi is een hele degelijke motor. De egr klep gaat bij dit type motor regelmatig stuk, maar gezien de km. stand is het goed mogelijk dat deze al eens vervangen is. Distributieriem moet bij 210.000 km vervangen worden (altijd de waterpomp mee vervangen!)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jewepe

Forumguru
Bij 191.000 km is de onderhoudshistorie belangrijk. Heeft hij al z'n beurten gehad en waar (dealer of VAG-specialist). Verder heeft de auto vier eigenaren gehad (drie zakelijk en één particulier) en dat vind ik best wel veel. Hoeft verder niets te betekenen, als het onderhoud maar regelmatig en goed is gebeurd.

Voor het overige kan ik alleen maar het bericht van @Arjann onderschrijven. Ik rij zelf ook een 2011 Superb 1.6 tdi (gekocht met 195.000 km in juni 2016 en nu 266.000 km) en afgezien van een lekkende injector en een kachelweerstand alleen maar heel comfortabel gereden (verbruik 5,5 ltr/100 km).

PS. Naast distributieriem en waterpomp ook de spanrollen vervangen bij 210.000 km :-).
 

CharlesTucker

Forumguru
Die motor kan prima veel kilometers aan, hij lijkt zich wel het prettigst te voelen bij langere afstanden. EGR klep, ja, die gaat wel eens eens kapot, maar die van mij heeft het toch twee keer zo lang volgehouden als die in m'n vorige auto (Opel Zafira). Ik heb een 1.6TDi in een Octavia, bijna 7 jaar geleden nieuw gekocht, en er inmiddels ruim 262.000km mee gereden. Lekker waterpomp bij 150.000 (toen ook de distributieriem maar gelijk mee laten vervangen, als de boel toch open ligt, hoewel dat inderdaad pas bij 210.000km hoeft), en bij 258.000km het eerste rode lampje, EGR klep kapot. Verder probleemloos geweest, hij heeft nooit onderweg moeilijk gedan. Maar wat anderen al gezegd hebben, en ook dat geldt wat mij betreft voor iedere auto, hij moet op tijd zijn onderhoud hebben, dus probeer te checken of dat ook netjes gebeurd is. De mijne heeft trouwens een variabel onderhoudsinterval, bij mij komt dat neer op iedere 30.000km. Ik rij vrijwel alleen ritten van 70km, bij veel korte ritten zou ie zelf aangeven vaker onderhoud nodig te

Succes met kiezen, en trouwens, mooie modellen maak je!
 

Tafkah

Forumguru
Als alles goed gaat is die van mij ook te koop... maar die is nieuwer (2014) en heeft veeeeeel minder km’s gedraaid..
 

Hector

Lid
Even resume, 1.6 kan prima en zeker een berg km’s aan. Uiteraard is de staat van onderhoud erg belangrijk.
Mijn budget is rond de €10.000 en dat is incl mijn Laguna station uit 2011 als inruiler.

Thanks voor de tips en advertenties.. ik ga rustig verder zoeken. Zodra ik wat heb gevonden dan laat ik dat hier uiteraard even weten..

Groeten Eric
 

Tafkah

Forumguru
Ik kreeg van de week een brief van de LM dat ik (of iemand snders) de SII kan overnemen voor 15k. Das ietsje meer dan je van plan bent uit te geven.. auto is wel mooi (2014, 84k km).. of’ie dat waard is zal iemand anders maar moeten beoordelen. Nou ja, dan ben je op de hoogte.
 

Greenliner

Senior Member
Mooie auto en de ruimte achterin is fantastisch. Als je die ruimte niet perse nodig hebt zou ik zelf voor een Octavia kijken. Let goed op de staat van de koppeling bij deze kilometerstand, zeker omdat er een trekhaak op zit. Bij mij was die versleten toen ik hem kocht bij 127.000 km. De 1.6 TDI is een heerlijke motor en mooi zuinig. Trek er probleemloos de caravan en een trailer mee.
 
Bovenaan Onderaan