Aankoopadvies - 2009 1.8 TSI Superb

EdjeB

Actief lid
Hoi allemaal, daar ben ik weer.


Aangezien mijn oude Opel Astra G uit 2003 aan vervanging toe is ben ik al een tijdje opzoek naar een ruime, met meer vermogen dan ik gewend ben en zuinigere auto. Ik heb al eerder een post gemaakt over een 2014 Superb 1.4. Gisteren kwam ik een Skoda Superb sedan tegen op het web, maar er spelen natuurlijk veel factoren een rol in de beslissing die ik ga maken. Adviezen van mensen die hier meer verstand van hebben wordt dus zeer gewaardeerd!

Het gaat om een 1.8 TSI handgeschakeld uit 2009 (3T43K5, motorcode BZB). Er staat net een ton op de teller en sinds 2013 is er eigenlijk weinig mee gereden (30k km). Vooral de eerste twee jaar is er veel mee gereden (50k km, lease).

Het eerste punt wat bij mij opvalt is dat tussen 2016 en 2020 weinig onderhoud is uitgevoerd door de weinige kilometers (wel dealer onderhouden bij Skoda). De eerste vraag die bij mij rijst is welke gevolgen dit zou kunnen hebben voor de motor? Hier ben ik namelijk geen kenner in, maar we kennen allemaal de risico's van deze TSI motoren. De db-ketting en spanner lijken nog nooit vervangen te zijn. De particuliere verkoper geeft tevens aan dat er in ieder geval geen sprake is van rookpluimen bij start en acceleratie. Maar dit is volgens mij ook niet alleszeggend.

Daarnaast is in 2010 een terugroepactie uitgevoerd (55EG of 55E9?), maar ik kan niet terug vinden op het web waarvoor deze terugroepactie is geweest.

Zijn er verder nog zaken waarop ik zou moeten letten bij een proefrit? Ik heb mij ook laten vertellen dat bij de eerdere modellen de achterbanken bijv. niet neerklapbaar kunnen zijn.

Ik kijk met belangstelling uit naar jullie reacties! Wellicht dat jullie meer info nodig zijn, maar dan hoor ik het wel.
 

EdjeB

Actief lid
Skoda Superb 1.8 TSI 2009 Elegance / Business in super staat, Auto's, Skoda, Particulier, Superb, ABS, Adaptieve lichten, Airbags


Hier trouwens een foto, kleur is bruin. Minputen zijn dat het interieur wit is (niet helemaal mijn ding) en dat er geen trekhaak op zit.
 

JeSko

Forumguru
Heel ver van weg blijven. Deze motorisatie zou ik altijd laten staan, net omwille van de motor. Je kent zoals je zelf zegt de vele problemen met dit type motor, dus daarmee beantwoord je je eigen vraag al. Vroeg of laat komt er een dure zuigermodificatie aan want te dunne zuigerveren, en die ketting moet ook gelijk gedaan worden. Er zijn betere auto's op de markt voor je geld, en het is jammer want deze Superb is qua looks comfort en ruimte echt top.
 

Tees

Donateur
Ik zou de vroege 1.8 TSI's zoals deze zeker laten staan. Vooral met deze geschiedenis, weinig onderhoud, veel stilstaan en/of korte ritten, dat is niet goed voor een auto. Kans is m.i. gewoon te groot dat je vroeger of later een olieschuit of ander serieus probleem gaat hebben hiermee.
 

EdjeB

Actief lid
Bedankt voor de snelle reactie. (edit: reacties :D)

Ik lees zo nu en dan wel dat niet alle betreffende motoren de problemen ondervinden en er dus ook 'goede voorbeelden' te noemen zijn. Mijn vervolgvraag is dus in hoeverre is het te garanderen is dat deze zaken op de korte termijn vervangen moeten worden? Wellicht is dit ook koffiedik kijken, maar een indicatie of goede risicoinschatting zou mij al erg helpen. :) Edit: en ik lees dus obv twee reacties dat die kans dus groot is...
 

ertromp

Forumguru
De kans dat dit type motor van dat bouwjaar olieverbruik en zuigerveren problemen gaat krijgen is vele malen groter dan dat je een motor zult treffen die geen problemen geeft. Of je moet een compleet gereviseerd blok gaan treffen.
Maak je kansberekening zou ik zeggen maar de kans dat mensen de auto om olie problemen laten staan zal vele malen groter zijn dan kopers.......
Ps. Je hebt het niet over een Superb I maar een type II
 

EdjeB

Actief lid
@ertromp dat is waar ook. De vorige die ik heb bekeken was een nieuwer model, maar dat was natuurlijk een facelift ipv de III. Oops :rolleyes:

Lijkt mij een duidelijk verhaal. Bedankt voor alle input tot nu toe; zal deze auto dus laten staan.

Nog een laatste vraag: is er iets te zeggen over welke TSI motoren (of vanaf welk bouwjaar) acceptabel v.w.b. de risico's van db-kettingen en hoog olieverbruik? Bij Audi TFSI motoren heb ik mij bijv. laten vertellen dat dit vanaf 2013 is t.a.v. het olie-euvel. Geldt dit ook voor Skoda en Seat? Dit zijn namelijk de drie merken waarnaar ik aan het zoeken ben.
 

JeSko

Forumguru
Na 2014 zijn de meeste problemen wel weg, wil je meer zekerheid gaat dat pas op vanaf 2016, een Golf 6 TSI zou ik bv altijd laten staan, een Golf 7 TSI zou ik dan weer bijna blind durven kopen. Maar eenduidig advies hiervoor is er niet, bedenk ook dat Audi en VW sneller dan Skoda en Seat nieuwere gadgets en vaak ook motorisaties krijgen, kans is dus dat je met een ietwat later model Skoda nog steeds zo'n motor te pakken hebt. Daarom altijd goed naar de motorcode kijken. Ik was vooraleer we onze Mazda kochten ook op zoek naar een Tsi A5, A4, Seat Leon etc etc, en uiteindelijk durfde ik het gewoon niet aan omdat er teveel onduidelijkheid was en ik geen zin had in onnodige risico's.
 

Tees

Donateur
De EA211 motoren zijn behoorlijk solide, veel meer dan de EA111 motoren. Weinig klachten over olieverbruik of andere kwalen. Die laatste hebben ook een distributieketting, tegenover een riem in de EA211 die heel lang mee kan.

Voor de SuperB zaten die in de S3, dus vanaf 2015. Maar ik schat zo dat die je budget te boven gaat.
Anders zou ik eerder kijken naar de 1.4 TSI, en dan het beste vanaf 2011. De jaren 2008-2009 hadden nog wel de nodige kwaaltjes, vaak wel opgelost met een terugroepactie, maar ik zou er geen goed gevoel bij hebben omdat er ook van veel andere onderdelen snel nieuwe versies kwamen. Vanaf 2011 is dat grotendeels wel afgelopen. Toen ik naar een O2 ging kijken was dat voor mij ook de reden om een 2011 of 2012 model te zoeken.
 

hemi24

Forumguru
Je kunt in overleg een hele lange proefrit van 600-1000 km afspreken, dan heb je in elk geval inzicht of deze 1.8 TSI een olieboot is of niet…
:lezen:
 
Bovenaan Onderaan