Aankoop tips DSG-6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bakkertje

Forumguru
Beste allemaal,

Aangezien ik van baan ga veranderen (waarbij ik geen lease auto meer zal "krijgen"), ben ik op zoek naar een andere auto.
Woon-werk verkeer ga ik per OV doen, dus de auto gaat veel korte stukjes rijden (naar de supermarkt / in het dorp) en daarnaast moet ie de caravan kunnen trekken (1500 kg).

Een plug-in lijkt me dan ook het meest handige en gebruikt kom je dan op een V60, Outlander of GTE terecht. (laatst al wat of-topic over gegaan in het wel of niet diesel draadje..).
De outlander heb ik gereden en dat gaat hem echt niet worden als je Duits gewend bent, CVT automaat en een ergonomie van heb ik jou daar gaan hem echt niet worden.
De V60 is te klein om 3 tieners op de achterbank kwijt te raken (los van het ontbreken van een kofferbak).
Dus de GTE blijft over.

Nu heb ik er 1 op het oog, met minder dan 90.000 km op de klok en in de uitvoering zoals ik hem graag wil. Maar dan de vraag.. Waar op letten bij een proefrit met een DSG 6?
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Gewoon dezelfde dingen als bij een DSG7 zou ik zeggen (geen slip). Als het goed is ervaar je het wel als een stuk soepeler dan een DSG7. Maar zo'n DSG6 kan een stuk meer hebben
 

eriktv

Forumguru
Even checken of de bak op tijd (bij S2 elke 60dkm) verse olie heeft gekregen en wanneer dit weer op het program staat. Is niet het goedkoopste deel van de werkplaatsfactuur.
 

Canon-Eye

Forumguru
We hebben ruim 2,5 jaar geleden een proefrit gemaakt met een Golf GTE en ik was er zeer van onder de indruk v.w.b. het rijgedrag en het gemak en de souplesse waarmee alles gaat. Wij hadden voor ogen om hem een flink deel van het jaar vanuit de eigen zonnepanelen te kunnen opladen en daarmee al het indebuurtse boodschappenwerk e.d. te doen. Kortom, we waren er heel enthousiast over en ik had er geen spijt van dat we voor die proefrit helemaal naar Pon in Barneveld waren gereden.

Maarrrr... bij het maken van de benodigde rekensommen bleek al snel dat het financieel niet uit kon, ondanks dat het 50%-tarief voor de MRB nog enige jaren zou blijven gelden. Voor onze geschatte 15k km/j kwam hij aanzienlijk duurder uit dan een benzineauto, dus daar hebben we toen alsnog voor gekozen.

Nu zie ik wel dat in jouw geval een zwaardere auto nodig is vanwege de gewenste 1500kg trekgewicht (ik heb aan 1100kg genoeg), maar evengoed zou ik het vooraf toch allemaal even goed doorrekenen om teleurstelling te voorkomen.
 

Bakkertje

Forumguru
Thanks @Canon-Eye ik heb er zeker aan gerekend, een normale benzine variant met vergelijkbare km stand en opties is in de aanschaf even duur als een GTE. Het opladen met zonnestroom is inderdaad hier ook het "plan". Bovendien denk ik dat kleine stukjes redelijk slecht zijn voor de moderne auto's. Dus daarom stekkeren..
 

Canon-Eye

Forumguru
Het ging me niet alleen om de aanschafprijs maar vooral om de "total cost of ownership", zoals dat zo mooi heet.

Houderschapsbelasting (na de periode dat de 50% reductie nog zou gelden) gaat er flink inhakken want door dat accupakket is het ding loeizwaar. Ook qua verzekering is hij niet voordelig vanwege de hoge nieuwprijs en ook weer dat gewicht (voor het WA-deel van de premie). Ik heb dus wat prijzen opgevraagd en kreeg het per saldo op geen stukken na rendabel t.o.v. de huidige Leon.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt inderdaad na de korting op de belasting is het een auto van 1635 kg (ook een voordeel TOV de Outlander die is nog zwaarder).
Ik vraag me af of de tco zoveel hoger is TOV een Passat (of Superb natuurlijk) met een 1.5 TSI en alle opties van een GTE.. Het zal er ook veel aan liggen hoeveel ik ga stekkeren..
Maar zoals je al zei bij ons speelt de caravan en de omvang van het gezin een grote rol. Dat gezegd hebbende ik verwacht dat we zeker nog een jaar of 5 met de auto gaan rijden.

En, nu komt toch de petrolhead in me boven, die 200+ pk rijd ook echt heel lekker ;)
 

Bakkertje

Forumguru
@VAG-man een S3 in IV uitvoering bedoel je? :D
Een S3 die enigszins in de buurt komt begint bij 23k, bijvoorbeeld:
Škoda Superb Combi 1.4 TSI ACT Style € 23.400 | CarNext.com

Ten eerste is die al duurder, maar mist die dan ook nog (onder andere):
- Active info display
- Leer
- Panorama dak
- ACC (een must wat mij betreft)
- Lane assist
- Blind spot detectie
- etc..

Bovendien is de 1.5 TSI prima, maar zit daar een DSG-7 aan en dat is voor mij weer niet handig (die gaan eerder stuk zeker onder vollast).

De caravan delen we met mijn schoonouders, dus die gaat nog niet weg, zeker niet in de komende 5 jaar..
Dat gezegd hebbende, over een jaar of 5 gaat waarschijnlijk onze jongste (2) alleen nog mee op vakantie, mijn schoonouders kamperen dan waarschijnlijk niet meer, dus tegen die tijd komt er weer een nieuw keuze moment..
De Passat in kwestie zou dan 150 dkm gelopen hebben en ik denk dat ie dan ook een hogere restwaarde heeft dan een S3 uit de link.

Ter illustratie (en dit is niet de Passat die ik op het oog heb maar zit qua uitrusting bijna op hetzelfde niveau), deze staat voor 19.000 te koop (inclusief BTW)
Volkswagen Passat - Jan Bogert
 

Wullum

Actief lid
Mijn ervaring is juist dat de DSG-6 eerder kapot gaat dan de DSG-7... DGS-6 met een 2.0TDI (bwjr 2006) eraan ging bij rond 90K kapot, mechatronic overleden. DSG-7 met een 1.4 TSI (bwjr 2010) eraan probleemloos tot ik hem met 120K moest inleveren.
Nu 2 stuks DSG-7 in bedrijf, 1 met 1.5 TSI en 1 met 1.0 TSI, beide nog te weinig km's om iets zinnigs over te zeggen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vraag me af of de tco zoveel hoger is TOV een Passat (of Superb natuurlijk) met een 1.5 TSI en alle opties van een GTE.. Het zal er ook veel aan liggen hoeveel ik ga stekkeren
Kwestie van sommen maken, hè...
Excel is your friend, dan kun je spelen met variabelen als jaarkms en stroomgebruik t.o.v. brandstof om inzichtelijk te krijgen of het al dan niet voordeliger is. En of je dan de eventuele meerkosten voor lief neemt vanwege het extra rijgenot (want dat is er naar mijn ervaring wel degelijk).
 

Bakkertje

Forumguru
@Wullum ik heb nu een 1.5 TSI met DSG-7 en die maakt een schavend geluid bij het opschakelen van even naar oneven versnellingen (van 2 naar 3 bijvoorbeeld).
Die heeft er nu 46 dkm opzitten..

Je moet er sowieso geluk mee hebben, of beter gezegd je kunt er ook pech mee hebben.
 

Kanerr

Forumguru
Gte kan je veel over vonden op het passat forum, zijn echt veeeeeel stukken over geschreven. Verder tja.. Denk dat als je veel korte ritten maakt dat het wel interessant is.. Dq250 heeft wel echt een software update nodig vind ik..
 

Bakkertje

Forumguru
We kunnen dit draadje wat mij betreft sluiten, ik heb gisteren onderstaande GTE gekocht :tegek:
1280x960.jpg


Op een head-up display na is de auto full options en heeft 85 dkm ervaring.

Vandaag even grondig wassen en dan volgen er nog wel wat foto's,
De DSG schakelt mooier dan de DSG-7 in mijn Touran (om toch on-topic) te blijven.
Nu nog even nadenken over een software aanpassing om de boel langer heel te houden.
 

Kanerr

Forumguru
Haha, dat ging snel!! Veel veilige en elektrische km's toegewenst :) Roep niet dat hij vol opties is op de passatforum, zijn ze gevoelig voor :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan