Aankoop Superb II 2015

EdjeB

Actief lid
Dag Skoda rijders,


Graag jullie aandacht voor mijn volgende vraag. Ik heb een Skoda Superb 2015 1.4 tsi op het oog (https://autobedrijfeigenraam.nl/#1029516705-1962168-skoda-superb-1-4-tsi-ambition-business)

Nu heb ik afgelopen vrijdag een proefrit uitgevoerd. Betreffende verkoper had de auto al gebruikt om de auto te tanken, dus de auto was al licht warm. Tijdens het rijden merkte ik tijdens optrekken (koude motor) een licht tikkend geluid op. Dit verdween bij een warme motor.

De verkoper stelt dat het niet de distributieketting kan zijn, dit is een probleem van skoda's uit 2010 tm 2013 (hij heeft met de skoda dealer gebeld). Daarna heeft hij ook kort gereden, het geluid opgemerkt en geeft het volgende aan: kan iets zijn wat resoneerd, maar het is niet verontrustends.

Garantie is drie maanden, waarbij de auto vooraf wordt gecontroleerd en rijklaar wordt gemaakt.

Nu weet ik even niet wat ik moet doen. Het voelt ergens niet goed om deze aankoop te doen, maar ondertussen garandeerd de verkoper dat het een goede auto is. Het is natuurlijk wel zijn werk om de auto te verkopen.. kan iemand mij hierin adviezeren?

P.s. ik had niet zo veel tijd om te typen, dus ik heb mij nog niet voorgesteld en wellicht dat ik nu even onvolledig ben


Met vriendelijke groet,
Edwin
 

hemi24

Forumguru
Als de auto zo goed is, kan de verkoper misschien ook wel 6 maand of zelfs een jaar garantie verlenen op de distributie..?
 

leon-cupra

Forumguru
Gouden regel in de verkoop/aankoop: voelt het niet goed aan , niet doen. Als je achteraf dan toch miserie krijgt met de wagen , ga je je het enorm beklagen.

Als het volgens de verkoper niets ernstig is, geef hem aan dat je de wagen wilt kopen maar dat hij eerst dat tikkend geluid oplost. Wilt hij dit niet doen, laat de wagen en zeker de verkoper links liggen.
 

ertromp

Forumguru
Die aangeboden S2 is er eentje met CAXC motor en dat is de 1.4 met ketting die ook voor dat bouwjaar rek kent.
Je hoort dan bij koud start een raas.
Getik van het blok kan van de hoge druk inspuiting komen
 

kwillems

Donateur
Ik ben het helemaal met @hemi24 en @leon-cupra eens, maar doe graag nog een paar duiten in het zakje.

De ui even afpellend:
- jij hoort een geluid dat jou niet bevalt;
- de verkoper hoort het ook en zegt dat het niet verontrustend is;
- desondanks weet de verkoper kennelijk ook niet wat het is (dus misschien is het wèl verontrustend);
- evenmin biedt hij aan om het tevoren te repareren;
- wat houdt de garantie in? Op de website staat niets over garantie;
- en krijg jij wel garantie op een gebrek dat je tevoren kent?
- voor hetzelfde geld zegt de verkoper later dat je ermee op de hoogte was en er mee hebt ingestemd door tot aankloop over te gaan.
- drie maanden garantie is niet erg lang.

Al met al zegt ik: dit is een "show stopper". Er zijn duizenden auto's te koop. Waarom zou jij uitgerekend deze kopen terwijl je er op voorhand een slecht gevoel bij hebt?

Aanvulling: het bericht van @ertromp had ik nog niet gelezen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Het tikkende geluid komt niet van de distributieketting, dat is een duidelijk ratelend geluid (beetje grasmaaier-geluid). Deze hoor je eerst bij koude start, tot 3-5 sec is acceptabel. Langer dan 5 sec betekent dat ie z.s.m. vervangen moet worden. Koude start betekent in dit geval tenminste een uur of 3 niet gestart, want de kettingspanner werkt op oliedruk, en die wordt binnen een paar seconden na start opgebouwd, en duurt een paar uur om weg te zakken.
Het klopt dat de kettingen uit 2009-2011 snel vervangen moesten worden, dat was een productiefout. Maar alle kettingen van deze generatie moeten een keer vervangen worden, er bleek toch meer rek in te zitten dan verwacht. Reken op 100-130k km levensduur, de kosten zijn zo'n €750.
Net nog even de advertentie bekeken: als deze nog niet vervangen is, dan kan je er maar beter rekening mee houden dat dat binnen nu en 30k km gaat komen. Verder ziet ie er niet verkeerd uit. Tis wel een handelsbedrijf, niet bij de BOVAG aangesloten, dat is niet mijn favoriet. Al heb ik mijn O2 ook bij een handelaar gekocht. Had geen goed gevoel bij die kerel, maar wou deze auto toch graag (combinatie uitvoering, kleur en prijs).

Een tikkend geluid is meestal idd de hogedrukpomp/inspuiting. Enkele keer hoor ik die ook bij m'n 1.2 TSI van dezelfde generatie, voor zover ik weet is dat geen reden tot zorg.
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
Welkom hier. Lijkt me niet zo gek moeilijke zaak toch zou je zeggen, je spreekt gewoon af dat de verkopende partij het euvel in orde maakt.
Bij aflevering eis je dat je vooraf mag rijden met een koude motor en kun je dit controleren.
Als de verkopende partij hier niet mee akkoord gaat is die garantie überhaupt niets waard en zou ik opzoek gaan naar iets anders.
 

Tees

Donateur
Probleem is dat het niet controleerbaar is of de motor 'koud' is, omdat een paar seconden gestart al voldoende is om de ketting op te spannen. Maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit, als ie niet vervangen is, komt die er hoe dan ook binnen een paar jaar aan.
 

EdK

Forumguru
Beetje vreemde toko als ik op site kijk.
06 nummer en emmen als contact gegevens ...
en dan zo'n tekst van voornamelijk nederlandse wagens.... oke en wanneer heb je bv een duitse kar ?
En dan 3 maanden garantie !!?? wettelijk is deze van 6 naar 12 maanden gegaan waar de verkoper moet aantonen dat gebrek door toedoen van jou zou zijn veroorzaakt.
Dus tsja 3 maanden is een lachertje en daar teken je zeker niet voor....

Mijn onderbuik gevoel zegt van leuke wagen maar ik kijk wel even verder.....
 

Cordoba

Forumguru
Zoals EdK al aangeeft de verkoper kent bliijkbaar niet eens de minimale wettelijke garantietermijn (of strooit bewust zand in de ogen), wat de verkoper zegt is zonder (schriftelijk bewijs) van geen enkele waarde en wat ie zegt klopt ook al niet. (zie ook de post van @ertromp met betrekking tot de distributieketting.

Wat mij verder opvalt is dat de auto al eind oktober 2014 in Nederland is gearriveerd, maar pas in juli 2015 op naam is gezet(bron RDW). Daar kan een goede verklaring voor zijn, bijvoorbeeld dat de auto bij een dealer in de showroom heeft gestaan, maar het is zeker niet standaard dat het zolang duurt voor een auto op naam wordt gezet.

Wat ook opvalt, de site geeft Emmen als locatie aan, als je op reviews googled, zijn alle reviews daar uit de regio Rotterdam! EdK heeft dus zeker een punt. Wat ook opvalt aan de reviews is dat ze inconsequent zijn: de ene week hebben ze geen showroom en geen wachtruimte (ingevuld "n.v.t." in de review, een paar weken eerder of later is die wel beoordeeld. :pieker:
 
Laatst bewerkt:

EdjeB

Actief lid
Ontzettend bedankt voor al jullie reacties! Zoals jullie merken heb ik hier nog weinig ervaring in, dus jullie kennis en betrokkenheid is gewaardeerd!

Het is een erg jonge ondernemer en net verhuist van locatie, vandaar de wisselende reviews (en wellicht het gebruik van alleen een 06-nummer?).

Voor wat betreft de auto heb ik besloten om deze links te laten liggen. Ik kan nog vragen om extra garantie en oplossen van het euvel, maar als ik kijk naar de rest vd auto vind ik het niet waard (geen dagrijverlichting, elektrische stoelen, aardig wat krassen rondom, etc.). Ik ga mooi verder kijken en misschien open ik in de toekomst weer een topic (ik ben toch echt op zoek naar een Superb)

Bedankt voor alle input! Topic mag gesloten worden.


Groet,
Edwin
 

Cordoba

Forumguru
@EdjeB Gezien de leeftijd van de auto, moet deze DRL hebben, maar dat zal gezien de leeftijd waarschijnlijk in de mistlampen onder de bumper zitten (en nog geen Led-DRL zijn).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
@Cordoba

Niet echt gezien de leeftijd, maar gezien de, voor een Superb, magere uitvoering. De FL kwam heel vaak met Xenon/Drl en deze had dan de DRL in de buitenkant koplampen zelf zitten. Deze heeft echter geen Xenon en heeft daardoor ook geen LED drl in de units zitten, ipv daarvan zitten er plastic plaatjes waar normaal de Led zit.
 

Cordoba

Forumguru
@JeSko Je hebt gelijk, bij deze generatie zat ie inderdaad naast het dimlicht, maar kon je volgens mij via VCDS ook om laten programmeren om de mistlampen als DRL (halogeen) te gebruiken, of waren er uitvoeringen waar er in de mistlampen 1 bolletje voor DRL (halogeen) zat, en één voor gebruik als mistlicht. Of gooi ik nu Coming home-Leaving Home door elkaar met DRL?
 

JeSko

Forumguru
@Cordoba

Coming home leaving home was bij deze facelift generatie de instapverlichting onder de spiegels en de DRL vooraan plus led lichten achteraan die gelijktijdig gingen branden. Of het om te programmeren viel weet ik niet, de mistlampen op deze diende in eerste instantie puur als mistlamp en als bochtverlichting, wat zeker bij de Xenon variant overkill was aangezien de koplampen zelf al actief meedraaien in bochten. Hoe het dan zit op de facelift zonder Xenon weet ik niet precies.
 

MarcoO2

Forumguru
En dan 3 maanden garantie !!?? wettelijk is deze van 6 naar 12 maanden gegaan waar de verkoper moet aantonen dat gebrek door toedoen van jou zou zijn veroorzaakt. Dus tsja 3 maanden is een lachertje en daar teken je zeker niet voor....
Zoals EdK al aangeeft de verkoper kent bliijkbaar niet eens de minimale wettelijke garantietermijn (of strooit bewust zand in de ogen), wat de verkoper zegt is zonder (schriftelijk bewijs) van geen enkele waarde en wat ie zegt klopt ook al niet.
Dit is een beetje klok/ klepel - en dat zie je momenteel heel vaak terug dankzij onvolledige en onzorgvuldige nieuwsberichten van de laatste tijd.

De termijn die van 6 maanden naar 12 maanden is gegaan betreft géén (wettelijke) garantietermijn, maar betreft de periode dat er (bij consumentenkoop) sprake is van een omgekeerde bewijslast als er sprake is van non-conformiteit.

Dat staat dus volledig los van een (aanvullende) garantie die de verkoper al dan niet geeft.

Dus nee, het is niet de verkoper die hier de wet niet kent... ;)
 
Bovenaan Onderaan