Aankoop Skoda fabia 1.2 TDI Greenline combi

Richard8891

Nieuw lid
Beste Skodaliefhebbers,

Ik ben van plan om een skoda fabia 1.2 TDI Greenline aan te schaffen uit 2011.
Nu vroeg ik mij af gezien de km stand van 170dkm wat ik voor onderhoud kan verwachten en waar ik op moet letten bij aanschaf.

Hopelijk kunnen jullie mij van enkele tips voorzien.

Is btw een verbruik van 1:25 echt mogelijk?
Ik zal de skoda gebruiken voor woon werk verkeer, ongeveer 110km per dag waarvan zeker 90 snelweg.

Groetjes
 

mzzls1

Senior Member
Alles hangt af van je rechtervoet.

Ik rij soms 4.3 op 100. Dan doe ik voor mij me best. Als ik normaal rij, voor mij, dan rij ik 1 op 20.

Daarbij moet gezegd worden dat ik absoluut niet zuinig rij en het maar goed is dat het een 3 cilinder 75pk is.

Qua onderhouds kosten weet ik (nog) niet veel. Staat bij mij pas 50333 km op...

Brutale vraag, wat betaal je?
 

Rob

Forumguru
Welkom op het forum.

Voorheen een Ibiza 1.2TDI gehad en kan zeggen dat je qua verbruik serieus je best moet doen om
boven de 5.5/100km te komen. Met beleid, dat wil zeggen de toegestane maximum snelheid aanhouden, is 4.5-5.0/100km heel goed te doen. Behalve normaal onderhoud heb ik nooit kosten gehad. Had 'm in januari 2011 nieuw gekocht en in juni 2013 na zo'n 78.000 probleemloze kilometers weer weggedaan.
 
Welkom hier,

qua onderhoudskosten zit je wel tegen de distributieriem aan, die dient voor de 210.000 vervangen te worden.
Kosten met waterpomp rond de 600,- euro. Maar daarna kan je er wel weer 210k of 7 jaar mee voorruit.
Verder is de EGR een bekend probleem geval bij dit type. Maar dat is pech hebben als die stuk gaat.

Let er zeker op dat het motormanagementlampje niet aan gaat/staat als je proefrit maakt. Dat is vaak het teken dat er iets mis is met het EGR systeem. (kosten dealer +/- 900 euro) Ook de aircocompressor is niet de beste, de mijne uit 2010 begint nu keuren te krijgen. (kosten dealer 400/500 euro) Dus controleer de werking van de airco ook !

Verder zal je niet veel ander onderhoud hebben dan standaard beurtjes en bandjes waarschijnlijk. Al weet je het maar nooit. Check het onderhoudsboekje op de beurtjes en het verversen van de vloeistoffen.

Die 1 op 25 haal je alleen als je onder de 100 achter een vrachtwagen blijft airstreamen. Het is zeker mogelijk, maar voor een normaal persoon niet haalbaar.
Rij je gewoon 120 op de snelweg kom je rond de 1 op 20/21 afhankelijk van je rijstijl. Nog steeds een prima waarde voor zo'n auto.

Ze zijn erg in prijs gedaald de laatste tijd en je krijgt erg veel auto en veel rijplezier terug als je het 3 pittertje niet vervelend vind. Ik kan hem zeker aanraden....

Kijk wel naar bepaalde opties. Het prijsverschil 2de hands is vaak niet groot, maar je krijgt er veeeeel plezier van terug. Zo mis ik echt het klein leder pakket en de parkeersensoren. Dat maakt hem wel helemaal af, maar vind het zonde om nu nog voor de volle pond het achteraf te installeren.
 

Richard8891

Nieuw lid
Thanks voor de reacties.
Afgelopen zaterdag wezen proefrijden en het viel mij niet tegen.
iets krap ruimte bij de rechter knie maar dat kan ook een kwestie van aanpassen zijn.
Gelukkig geen lampjes zien branden en ook de airco doet het, distributieriem zal ik even moeten nakijken van wannneer die is.

Als het goed is vandaag kopen :D, enige wat ik mis is een trekhaak ^^ en lederpakket zou inderdaad wel welkom zijn.

Mzzls1, voor de fabia wordt 7600euro gevraagd.
 

H@RM

Senior Member
Vind ik persoonlijk een hoop geld.

2 min zoeken op marktplaats en ik vind er al 2 met heel veel minder kilometers
Witte met 103.000 km leder mf stuur navi clima en parkeersensoren (€7.900)
Bordeaux (chique kleurtje btw) met 114.000km verder standaard greenline met een trekhaak (€7.799)
 

Noord26

Forumguru
Als de auto je bevalt een bod doen van €6750,- Meer is hij echt niet waard. Eerder zelfs nog minder.
 

turboturbo

Forumguru
Als het goed is liggen de Greenline's voor het oprapen. Dus een met trekhaak en leder pakket moet dan toch te vinden zijn?
 

Richard8891

Nieuw lid
Ik snap het van de prijs, maar het is ook de inruild die ik terug krijg voor mijn huidige auto.
Ik rijd nu een Honda Civic Hybrid die je aan de straatstenen niet kwijt kunt vanwegen het nu wel moeten betalen van wegenbelasting. kortom de netto bijleg prijs is voor mij gunstig genoeg, ook krijg ik voor die 7600 euro garantie en geen afleverkosten (voor wat de garantie waard is) particulier kan ik dus niet kopen vanwege inruil etc etc etc dus al met al ben ik tevreden :)

Btw vanmiddag al ophalen dus kan soort van niet meer terug ^^
 
Gefeliciteerd dan met je skoda ! Het gaat je zeker niet tegenstaan !!
Als je hem hebt, post dan wat leuke foto's van je nieuwe aanwinst en alvast vele plezierige kilometers gewenst
 

Import Yeti

Forumguru
Proficiat met de nieuwe aanwinst en vele km's rijplezier toegewenst:cheers:

Ben benieuwd naar de verdere ervaringen met de auto.
 
Bovenaan Onderaan