Aankoop Fabia Combi 2006

Giedo555

Nieuw lid
Beste leden,

Zojuist naar een Fabia Combi gekeken (en gereden) en gaan morgen een beslissing maken om de auto te kopen of niet.
Het is een Skoda Fabia Combi 1.4-16V Spirit+ van 2006 met 101 pk. De auto zag er goed uit en reed ook erg lekker (kom van een Seat Ibiza 2001). Auto heeft 120.000 km gelopen.

Er waren twee opvallende zaken:
1. Toen we reden was er een motorstoring (geel motor tekentje). De garagehouder vertelde dat dit waarschijnlijk door de lege accu kwam.
2. Het schermpje in het dashboard lijkt maar voor 2/3 te werken. Als je het schermpje opdeelt in drie stroken, lijkt de bovenste niet te werken.

Als we de auto kopen, zit daar een beurt bij waar naar het motorstoringsignaal gekeken wordt. Het schermpje wordt niet naar gekeken. Ik wil dan ook aan jullie vragen of dit een herkenbaar probleem is, en of we daardoor belangrijke info missen?

Verder zit er bij de auto een boekje met alle onderhoudsbeurten en zijn de riemen in 2014 bij 100.000 km nog gedaan.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Alvast bedankt.

Edit: mochten we de auto besluiten te kopen, zal ik me netjes voorstellen (heb al gelezen dat dat hier de gang van zaken is ;))
 

Horkje

Forumguru
Geen nuttige opmerking over het scherm voor je...

Qua storingsmelding ben ik gewend dat accu problemen een eigen accu symbool hebben. Motorstoringen zijn meestal van een andere orde.

Hang me er niet aan op hoor.....
 

ronald_j

Actief lid
Nee, fabia 1 geeft dan inderdaad het motortje. Heb hetbook bij de hand gehad. Ik zou wel laten vastleggen dat er verder geen andere storingen waren. Mocht het dan terugkomen dan kun je je daarop beroepen.
Schermpje weet ik niet meer. Heb inmiddels een fabia 2, en kan me niet meer herinneren hoe dat was met de f1.
 

turboturbo

Forumguru
Geel motorstoringslampje is (edit: vaak) gerelateerd aan een motor en/of uitlaatgas probleem! Is sowieso APK afkeur, dus laat je niks aansmeren!

Kan heel goed defecte Lambda sensor zijn of iets anders kostbaars. Laat je dus geen oor aannaaien.

Uitlezen zal één of meerdere storingscodes geven. Elke beun kan uitlezen dus deze verkoper ook. (Kan je zelfs zelf met een goedkoop OBD dongle)

Als je zo'n full display hebt:
270420071418.jpg


....en er zit geen OEM radio meer in de auto blijft het bovenste vakje leeg (wordt wel gebruikt voor storingsmeldingen zoals oliedruk of ruitenwisservloeistof bijvullen zoals hier op het plaatje e.d.) Normaliter komt daar radio informatie (van dus de OEM radio)
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Toen ik een zwakke accu had heb ik anders meermalen meegemaakt dat dat lampje aanging na het starten. Hij logt dan meerdere storingen als gevolg van de lage accuspanning. Je kunt dus niet uitsluiten dat dat de oorzaak is. Het kan natuurlijk ook plenty andere oorzaken hebben.
 

Giedo555

Nieuw lid
Bedankt voor de antwoorden! Daar kan ik wat mee.

Er zit een andere radio in dus dat kan de verklaring zijn dat het bovenste gedeelte van het schermpje zwart blijft.

Verder ga ik morgen vast laten leggen dat het motorstoringslampje de accu is en niks anders mag zijn. Dus dat hij een soort van garantie kan geven.
 

EdK

Forumguru
Ga er even van uit dat deze fab niet bij een skoda dealer staat.
Je kunt natuurlijk ff een proefrit maken en die langs een Skoda dealer laten gaan en vragen of zij hen mening kunnen geven en even kunnen uitlezen !!??
En laten merken aan ze dat als je hem aanschaft dat je dan sterk overweegt om onderhoud bij hun te laten doen....
Hoeft dan niet te gebeuren..... maar worden ze wat meewerkend de dealers..;)
 

darkprojectx

Forumguru
Niets halfbakken kopen!
Vraag of hij een nieuwe/andere accu kan plaatsen voor je volgende proefrit. Als het euvel dan nog voorkomt mooi laten staan.
Er zijn er genoeg te koop en zeker betere.
 

turboturbo

Forumguru
Precies wat @darkprojectx zegt.

Overigens zijn er niet veel exemplaren met zo'n full size display, dus wel de moeite waard om goed te kijken of het echt geen betrouwbare auto is.... :jaja:

Laat je ons weten hoe het afgelopen is?
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Kleine toevoeging. Controleer dan ook even of de koude start lekker gaat. Voel even aan de motor of hij koud is en kijk dan of hij goed start. Als je een slechte accu hebt dan ga je dat het meeste merken met een koude motor.
 

Giedo555

Nieuw lid
Afgelopen week de auto gekocht (3 maandag garantie afgesproken op motor en versnellingsbak) en zaterdag opgehaald. De auto heeft een beurt gehad en ook zit er een nieuwe accu in. Er gingen geen lampjes meer branden en de weg terug naar huis reed de auto heerlijk!
Voor de zekerheid laat ik de auto nog wel één deze dagen controleren door mijn eigen monteur.
Bedankt voor jullie hulp bij de aankoop van de auto!
 
Bovenaan Onderaan