Aankoop / aanschaf Yeti

Roger1986

Nieuw lid
Hallo allemaal!

Als Suzuki rijder ben ik van plan om de overstap te maken naar Skoda, de Yeti ben ik enorm fan van. Ik ga dit forum komende tijd met plezier ontdekken. Zijn er naast de gebruikelijke kenmerken nog extra zaken om bij een occasion op te letten? DSG benzine heeft tot nu toe mijn voorkeur.

Groeten!
 

Tees

Donateur
Naar welk model zit je te kijken, pre-facelift (met de ronde lampen, tot 2014) of facelift (meer hoekig, vanaf 2014)? Maakt namelijk ook uit voor de motoren die erin zaten, en mogelijk ook nog voor t type DSG.
 

Roger1986

Nieuw lid
Die voor 2014 vind ik robuuster en goedkoper :) de facelift daarna iets eleganter denk ik? 1.2 voor woon-werk lijkt me prima verder.
 

Frup

Forumguru
Let vooral even op roest onder aan de portieren en bij de kentekenplaat verlichting. Mijn beide Yeti’s hadden last van het laatste. Zo erg dat de verlichtingsunits vervangen moesten worden. Verder vind ik de Yeti nog steeds een fijne betrouwbare auto.
 

Roger1986

Nieuw lid
Die gaat op mijn ‘let op’ lijstje, dankje.
Over het algemeen is het voor werk vervoer over de snelweg met regelmatig wat file. Ik twijfel over 1.2 of de 1.4. Eerstgenoemde zijn meer occasions van dan de 1.4. Daarin nog ervaringen?
 

Tees

Donateur
Roest bij de kentekenplaatverlichting is een bekend probleem bij de hele VAG groep trouwens.
Voor de facelift waren de motoren van de EA111 familie, die hadden een distributieketting, die van erna de EA211 met een riem. De ketting gaat ongeveer 110-130k km mee, als die nog niet vervangen is, dan daarmee rekening houden dat dat wellicht moet. Kosten ~ €800. De riem gaat makkelijke meer dan 200k km mee, en is wat goedkoper om te vervangen bovendien.

Er zijn trouwens ook (vroege) facelift Yetis met een EA111 motor, dat zijn de 105 pk of 122 pk versies (resp 1.2 en 1.4). De EA211s hebben een 3-5 paarden extra meegekregen.

Ik rij in de Octavia met een (oudere) 1.2 TSI en heb nooit tekort. Ik ben dan ook een rustige rijder, en heb bewust naar de 1.2 gezocht vanwege het lagere verbruik. De 1.4 heeft bovendien wat vaker last van overmatig olieverbruik, dat hoefde voor mij ook niet.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ik twijfel over 1.2 of de 1.4.
Heb de 1.4TSI Yeti met de ronde koplampen gereden voor een 7 jaar.
De 1,4TSI kwam later op de markt dan de 1,2TSI omdat er toch vraag was naar iets meer motorvermogen.
En men de afstand tussen de 1,2 en de 1,8TSI te groot vond.
Ik ging toendertijd voor de 1,2TSI maar kreeg de aanbieding van dealer voor de 1,4TSI voor de prijs van de 1,2TSI !
Was een introductie aanbieding om de 1,4 in de markt te krijgen.
Heb er toen dus voor gekozen en het is een heerlijk soepel blok zonder enige problemen.
Olieverbruik was NUL tussendoor, en ook nooit verhalen van het TSI blok in de Yeti hierover gehoord !
Daartegen is dit wel het geval met het 1,8TSI blok, waar je ook wel verhalen hier op forum kan terug vinden.
Kwa brandstof gebruik is de 1,4 wel stuk dorstiger dan de 1,2TSI, ik ben op een gemiddelde van 1 op 13,8 uitgekomen in die 7 jaar met een rustig rijgedrag en standaard blok ( dus geen tuning)

En waar op te letten bij aankoop ?
Zoals gezegd al de roestplekken op deur ( beginnend met kleine blaasje onder de lak )
En achter de kentekenplaat lampen als je die verwijderd kom je nog wel eens wat roest tegen.
Zelf verder probleemloos gereden met me Yeti en met veel plezier.
Maw gewoon een fijne wagen
 
Bovenaan Onderaan