Aanjager uitgevallen.

DinkyToy

Senior Member
Na het verwisselen van de accu bleek de aanjager vd climatronic niet meer te werken. Bij het aansluiten vd massa op de accu was er wat geknetter tussen pool en kabel.
De climatronic unit en de knoppen functioneren (lampjes branden etc) en wijzigingen worden keurig op t scherm weergegeven, lucht wordt warmer/minder warm maar de airco funktioneert niet en de fan blijft dood.

Zekeringen zijn gecontroleerd en okay maar ik kan niet uitlezen en vraag me af of ik de gehele aanjager (Valeo 698811) moet vervangen of dat er iets anders aan de hand is.

Kan het ook alleen de weerstand zijn?
 

Tees

Donateur
Altijd de eerste vraag bij dit soort problemen: hoe heb je de zekeringen gecontroleerd? Visueel of doorgemeten? Die eerste is namelijk tamelijk onbetrouwbaar, meten is weten!
 

DinkyToy

Senior Member
Bedankt voor de aanwijzing @Tees !
Maar ook bij doormeten blijken alle zekeringen okay.

Wat ik vreemd vind is dat op de plek waar vlg het instruktieboekje en het schema in het zekeringkastje de zekering voor de aanjager + airco hoort, geen zekering zit.
Daar tijdelijk n zekering geplaatst maar zonder resultaat.
 

EdK

Forumguru
Boekje en werkelijkheid komen niet altijd overeen.
En de zekeringkast onder motorkap ook meteen gecontroleerd ??
Sluit je dat tenminste ook uit
 

DinkyToy

Senior Member
Had vandaag tijd om ook alle zekeringen in t compartiment onder de kap door te meten.
Allemaal okay.

Betekent dat, dat ik de aanjager unit moet vervangen of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?
 

Pascal Timp

Nieuw lid
He Dinky Toy. Had van de week ook last van een plots gestopte ventilator.
Wat bij mij het euvel was dat de ventilator te stroef liep zodat hij niet op kon starten. ( alles deed het verder behalve de ventilator)
Wat ik heb gedaan is het volgende....
Zet je climatetronic op binnenlucht circulatie ( gekromd pijltje) en dan gaat het klepje open naast het binnenfilter.
Hier kun je met je hand in om te voelen of je ventilator draait ( en kun je tevens voelen of hij stroef gaat)
Zet nu je ventilator aan op een lage stand en help met je hand om hem draaiend te krijgen.
Mocht dit lukken dan kun je er evt als hij vol draait er wat siliconespray in laten nevelen. Zodat hij de volgende keren zonder problemen op kan starten.
 

Pascal Timp

Nieuw lid
Zie nu trouwens wel dat je een Octavia hebt ( ik een fabia 2)
En durf niet te zeggen of het daar hetzelfde zit..... Maar het is de moeite waard om te proberen
 
Bovenaan Onderaan