Aanjager op volle toeren op laagste stand

Topic in 'Fabia II' gestart door Henri2500, 07-03-2020.

  1. Henri2500

    Henri2500 Nieuw lid

    Hallo allemaal,

    Sinds vandaag de eigenaar van een Skoda Fabia Greenline Diesel uit 2010 (75pk). Nu zit ik met een opmerkeling dingetje met de climate control van deze auto;

    de aanjager gaat meteen draaien op volle toeren als ik hem op de laagste stand aanzet. Ik krijg op geen enkele mogelijkheid de aanjager aan op een lagere stand. Iemand bekend met dit fenomeen?
     

  2. Desperado

    Desperado Forumguru Donateur

    Ik zou denken een defecte kachelweerstand.
     
  3. EdK

    EdK Forumguru

    Maar als je hem bij een dealer hebt aangeschaft vandaag dan is t toch nog garantie lijkt me ?
    Maar zoals gezegd, ga er maar van uit dat het de kachelweerstand is
     
  4. Henri2500

    Henri2500 Nieuw lid

    Is de stand van de aanjager zeker weten geregeld door een weerstand of juist elektronisch geprogrammeerd? Waar zou ik die weerstand kunnen vinden? Uitbouwen zeker?
     
  5. EdK

    EdK Forumguru

    Zoek en gij zal vinden...............

    in kennisbank zal er ongetwijfeld wat staan en met de zoekfunctie van het forum ga je ook genoeg nog vinden
     
  6. Niels83

    Niels83 Forumguru

    De kachel weerstand zit achter in het dashboard. Als je hem net gekocht hebt gelijk terug gaan en laten oplossen. piept of knarst de kachel ook.? Dan is mogelijk de lager van de aanjager stuk, waardoor de weerstand is doorgebrand.

    Dit is een reden om een auto te verkopen voor sommige omdat het complete dashboard er uit gaat.
     
  7. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Er zijn diverse topics over te vinden over dit probleem, inclusief how-to om zonder compleet dashboard te verwijderen de weerstand te vervangen (alleen mogelijk bij de niet-automatische climatronic modellen als ik me goed herinner)

    skodaforum fabia kachelweerstand site:www.skodaforum.nl
    en
    skodaforum fabia kachelweerstand site:skodaforum.eu

    Laat idd goed uitzoeken wat de oorzaak is van het doorbranden van de weerstand, soms trekt de ventilator motor teveel stroom (bijv door versleten lagers) en dan blijf je die dingen vervangen. Dat kan allemaal gemeten worden met apparatuur. In zo'n geval dient het aanbevolen ook de ventilator te laten vervangen.
     
  8. AGTon

    AGTon Senior Member

    Ongeveer een maand geleden de kachelweerstand vervangen omdat stand 1 het niet meer deed. Was een klusje van nog geen uurtje en kan je makkelijk zelf doen met bovenstaande documenten. Ik heb overigens de handbediende versie en niet de climate controle.
     

Deel deze pagina