Aanjager hel

Topic in 'Fabia II' gestart door greenlinediesel, 03-10-2018.

  1. greenlinediesel

    greenlinediesel Actief lid

    Helaas is dit niet een topic vragend om advies, maar wel om te kijken of er gelijke ervaringen zijn. Mijn faab is nu 7 jaar oud, en begint hier en daar dus wat gebreken te vertonen.

    Afgelopen maand werkte de aanjager soms niet, maar meestal wel. Gisteren reed ik op de A1, en jawel hoor: een elektronische, smeulende geur en binnen een minuut stond de hele auto vol met rook. Gelukkig net optijd gestopt en is het bij een smeulend dashboard, gebleven.

    De aanjager is oververhit, doorgebrand. Vervolgens heeft 'ie de kachel weerstand meegenomen en is de kabelboom versmeuld. En toch is er geen enkele zekering gesprongen? Hoe kan dit?

    Na een tijd wachten heb ik alle zekeringen die te maken (kunnen) hebben met kachel, aanjager, airco, climate control etc. eruit getrokken en vervolgens naar de dichtstbijzijnde garage gereden. Volgens de garage is er een grote kans dat als ik de zekeringen er niet uit had getrokken dat ik echt brand had gehad.... :nailbiting:

    Garage kon verder niets raars vinden, of dat de motor vastzat door bladeren, takjes o.i.d. Heeft iemand enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren? De garage had hier (nog) geen duidelijk antwoord op. Ik kan morgen de auto ophalen.

    Ondertussen alleen maar blij dat niet heel de auto uitgebrand is, en ik optijd kon stoppen..... :dankje: To be continued..
     

  2. Huibert

    Huibert Forumguru

    Dat deze ventilatormotoren en ook weerstanden sneuvelen is niet echt bijzonder. Van zowel de Fabia, Ibiza en de Polo is bekend dat ze wel eens kapot gaan. Vaak gaan ze eerst piepen, dit geeft aan dat ze zwaarder gaan lopen en normaal gesproken gaat dan eerst de weerstand stuk. Maar dat in een keer de weerstand en motor en gedeeltelijk de bedrading kapot gaat heb ik nog nooit gehoort, had je hem soms opxstand 4 staan?
     
  3. greenlinediesel

    greenlinediesel Actief lid

    Nee ik dus ook niet, dit is wel heel extreem. Ik heb een climate control systeem, dus hij staat altijd op auto. Volgensmij totaal 7 standen. Hij stond ergens in het midden geloof ik, niet echt op gelet.
     
  4. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Zoals Huibert ook al aangeeft: dat de lagers van de aanjager op een gegeven moment versleten zijn en de aanjager geluid gaat maken(lager) en/of daardoor de kachelweerstand sneuvelt omdat er teveel stroom loopt is niet bijzonder. Korsluiting bij een kachelmotor bij een Fabia is voor mij ook een onbekend fenomeen. Ik vraag me af of er niet ergens bedrading is doorgeschuurd, en dat daardoor de kortsluiting is ontstaan. Als er slordig is gewerkt bij reparatie/onderhoud, zou bijvoorbeeld via de plus draad van de aanjager ook stroom zijn komen te staan op bijvoorbeeld de bedrading(massa) voor het dashboardlampje, en dat kan nu eenmaal niet zoveel stroom aan. De aanjager kan en mag veel stroom trekken en daar is de zekering dus ook op gedimensioneerd. Als die stroom wegvloeit via een dun massadraadje van bijvoorbeeld een dashboardlampje, zal dat massadraadje gaan smeulen, en aangezien er in dat stuk geen zekering meer zit, heeft de zekering dus geen zin.
     
    greenlinediesel vindt dit leuk.
  5. greenlinediesel

    greenlinediesel Actief lid

    Helder verhaal @Cordoba ! Klinkt super logisch. Ben benieuwd wat de garage morgen zegt, en dat ik mijn auto weer terug heb... Ze zijn er twee dagen mee bezig geweest, hele dashboard uitgebouwd en weer ingebouwd dus de pinpas gaat het zwaar krijgen ben ik bang....
     
  6. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Dat zijn inderdaad geen leuke dingen. Ik ken jouw garage natuurlijk niet, maar over het algemeen zijn garages niet zo goed in analyses van mogelijke oorzaken bij zoiets. Voor de meeste monteurs is het: kijken wat er kapot is, hoe vervang/repareer je dat, en de betere monteurs proberen dan nog te kijken of er een diepere oorzaak is, om herhaling te voorkomen. Bijvoorbeeld het vervangen van de kachelmotor (aanjager) als door een versleten lager de kachelweerstand kapot is, dat zullen behoorlijk wat monteurs nog wel doen/adviseren, maar verder kijken naar de oorzaak bij een verbrandde/smeulende hoop in je dash, dat is toch meer voor brandweerexperts of specialisten in brandstichting/brandoorzaak. Mijn verhaal hoeft natuurlijk niet te kloppen, maar is één van de mogelijke scenario's.
     
    MacManiac78 vindt dit leuk.
  7. Niels83

    Niels83 Forumguru

    Mijn kachel heeft eerst 2 jaar liggen ratelen. Daarna is de weerstand doorgebrand. Tijdje later ook rook in de auti. Maar ik heb de kachel uitgezet. Uur later weer aan. Verder geen rook meer, maar de kachel werkt niet meer.
     
  8. frits183

    frits183 Forumguru Donateur

    Is wel apk afkeuring !
     
  9. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Donateur

    Niet als je op een andere manier een "voorruitontwaseming" hebt.
    Los, maar vastgekleefd verwamingselement tegen de voorruit heb ik ook al wel zien langskomen.
    (Mij lijkt het niets, maar 't is beter dan niets)
    (En als ze de aanjager niet proberen, ben je ook door de apk.)
     
  10. Niels83

    Niels83 Forumguru

    Mijn auto is niet zo vochtig maar ook nu in deze tijd blaast hij met airco aan gewoon de ruit droog met de rijwind.

    Hij wordt ws vanmiddag wel verkocht.
     
  11. greenlinediesel

    greenlinediesel Actief lid

    Inmiddels de auto weer terug. Helaas twee keer het dashboard uit en weer ingebouwd door de garage, want de eerste keer hadden ze het niet goed gedaan waardoor na slechts 2 dagen de aanjager het weer niet deed. Alles werkt nu weer zoals het zou moeten.. :-) Een echte oorzaak konden ze inderdaad niet vaststellen, kreeg een simpel antwoord als: ja meneer dat gebeurt wel vaker. Verklaring voor de smeulende kabels was er niet, anders dan dat door de weerstand op de aanjager de kabels oververhit zijn een hierdoor gaan smelten.

    Ik ben in elk geval weer blij dat de Faab terug is. Want een Slopel Corsa als leenauto is toch echt afzien.....
     
    Laatst aangepast: 12-10-2018
  12. frits183

    frits183 Forumguru Donateur


    Denk dat je ermee de fout ingaat
    De regels zijn niet alleen verscherpt
    Maar ook simpeler !
    Er hoort een aanjager in te zitten en te werken
    Geen discussie dus afkeuring.

    Zo ook met de verlichting en richtingaanwijzer
    Geen plakband meer !
    Hij is stuk dus afkeuring.

    Dit om het ook voor de keurmeester eenvoudiger te maken.
    Geen discussie of verhaaltje.
     
  13. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Donateur

    En ik denk dat de keurmeester het dan moeilijk gaat krijgen wanneer je een verwarmbare voorruit hebt.
    Hoewel ik hiermee teruggrijp op een auto zonder aanjager, maar met verwarmingsdraadjes in de ruit.
     
    frits183 en Cordoba vinden dit leuk.
  14. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Ik vind dat wel een dooddoener van de garage. Als een monteur bij een testrit een auto kort rijdt, zegt de garage dan ook "...tja meneer, dat gebeurt wel vaker...." Ik krijg trouwens het idee dat men alleen de voorschakelweerstand heeft vervangen en de smeulende bedrading gerepareerd/vervangen, maar niet de kachelmotor zelf vervangen. Doorgebrande voorschakelweerstand is heel vaak namelijk het gevolg van een versleten lager, waardoor de fan te zwaar rond gaat, daardoor te veel stroom trekt, en de voorschakelweerstanden uitfikken. Als je de kachelmotor zelf niet vervangt, kun je verwachten dat binnen korte tijd het probleem opnieuw optreedt (bijv. na 2 dagen).
     
  15. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Het is toch heel eenvoudig voor een monteur om te testen hoeveel stroom een aanjager trekt met een multimeter? Dat vergelijken met een nieuwe.

    Preventief een nieuwe kachelmotor en weerstand (al was het maar omdat het complete dashboard en nu toch af lag) had ik wel gewild als ik het voor het zeggen had.
     
  16. greenlinediesel

    greenlinediesel Actief lid

    Nee de kachelmotor is weldegelijk vervangen, staat ook op de factuur. Ze hadden een rubber niet goed bevestigd en die was erin geslagen. Daardoor was ie weer vastgelopen.

    Sent from my ONEPLUS 5 using Tapatalk
     
    Cordoba en turboturbo vinden dit leuk.
  17. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Oh oké - mooi!
     

Deel deze pagina