Aanjager/aanjagers defect?

supernov

Actief lid
Beste allemaal,

Iets wat ik niet helemaal begrijp is het volgende;

Ik heb met de nogal brakke Fabia I al flinke afstanden afgelegd (NL -> Zweden en terug, NL -> Frankrijk en terug), ook af en toe in de file gestaan etc. De temperatuur is altijd stabiel en loopt volgens de meter niet op (altijd in het midden). Het is me sinds aanschaf echter al opgevallen dat ik nooit de aanjager hoor (of was het de koelventilator, ik bedoel dus hetgeen de koelvloeistof koelt). Ik zie er overigens 2, waarvan ik dan denk dat de een de aanjager is en de ander voor de airco? De airco doet het ook niet in ieder geval. :) Hoe kan het dat de motor dan niet oververhit raakt?

Ik heb de zekering bekeken, die had wel wat aanslag op de contacten, dus die heb ik wat schoon gemaakt en ook nog een andere zekering geprobeerd. Er gaat niks draaien. De ventilator zelf is soepel en beweegt vrij. Is het gewoon kaduuk?
 
Laatst bewerkt:

supernov

Actief lid
Ik lees inmiddels wat meer en zie de koelvloeistof temp sensor die ook weleens defect kan zijn. Die zit blijkbaar onder de plastic kap, rechtsboven. Is dat logisch als ik verder geen enkele melding krijg? Met de oliesensor ging die meteen in alarm als die zelf stuk was.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Mogelijk is je auto nog niet boven +/- 110-120 graden geweest, de meter blijft inderdaad bijna altijd in het midden staan (policy van VAG, zo 'voorkomen ze paniek'). De koelvin kun je desgewenst testen door 'm even direct op 12 volt aan te sluiten.
 

supernov

Actief lid
Dat zou idd kunnen, maar gebeurt dat ook niet als ik de boel warm laten lopen en stationair een tijdje laat draaien? Lijkt me toch sterk dat zonder ventilatie de bestaande koelvloeistof voldoende is om alles netjes op 90 te houden. Kan het mis hebben hoor.

Weet je toevallig een makkelijke plek hiervoor om de 12V aan te sluiten?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Stekker van de fan losmaken, daar zitten waarschijnlijk maar twee draden in......het maakt dan voor het testen niet uit in welke richting de fan draait, als je 'm maar wel in de goede richting laat draaien wanneer je de stekker weer vastmaakt, maar dat past waarschijnlijk maar op 1 manier.
Stationair draaien warmt de zaak niet genoeg op, dan moet je 'm een poos op 2000 toeren (of nog wat meer) laten draaien, maar als de fan inderdaad niet aanspringt, zou dat een koppakking kunnen gaan kosten.........of erger.
 

Ronnie

Forumguru
De Fabia1 heeft 2 extra stille koelfans, ik hoorde die bij mijn Fabia1 ook niet lopen, ook niet na hoge belasting.
Je kunt zien aan de gebogen (sikkelvormig) fanbladen dat deze extra stil zijn.
 

Pindasaus

Forumguru
Sommige ventilatoren kunnen op een lager toerental geschakeld worden en dan hoor je ze minder. Of dat bij de Fabia 1 ook zo is, weet ik niet. Je kan het zien aan het aantal draden waarmee de ventilatoren zijn aangesloten. Als er twee draden zijn, is er maar één stand. Met meer draden zijn meer standen mogelijk.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik heb bij m'n F1 ook nooit de koelventilator gehoord...bij m'n O2 nu trouwens ook niet. Zolang er geen problemen met de auto zijn, zou ik me er eigenlijk niet druk om maken, te hoge temperatuur wordt snel genoeg gemeld door de auto.
 

Cordoba

Forumguru
Ook hier nooit de fan voor de koeling gehoord, en de fan voor de airco maar een enkele keer. Eigenlijk is die fan alleen nodig als je met volle belading (caravan) een berg op moet, verder wordt ie maar zelden ingeschakeld.

Wat ook nog wel eens gebeurt is dat de schakelaars/relais voor de fans kapot gaan, waardoor soms de fan/fans continue draaien of soms helemaal niet meer. Wat ook al door anderen is gezegd, zolang de temperatuur van de koelvloeistof in de buurt van de 90 graden blijft, zal de meter op het dash strak op 90 graden blijven staan, alleen als ie onder de 70? graden zakt of boven de 100? graden uitkomt, gaat de meter weer de werkelijke temperatuur aangeven. Je kunt trouwens ook de olietemperatuur (multifunctioneel display, rechterstengel de olietemperatuur selecteren) in de gaten houden, dan heb je ook een idee wat er met de koelvloeistoftemperatuur gebeurt.
 

Tees

Donateur
Ik had op mijn F1 geen olietemperatuurmeter, maar ik had dan ook geen MFD. Was alleen bij de luxere uitvoeringen indertijd, bij mij zat er alleen een wisselbaar schermpje onder de snelheidsmeter die o.a. verbruik kon aangeven. Maar ik weet niet wat TS heeft?
 

Kanerr

Forumguru
zolang de temperatuur van de koelvloeistof in de buurt van de 90 graden blijft, zal de meter op het dash strak op 90 graden blijven staan, alleen als ie onder de 70? graden zakt of boven de 100? graden uitkomt, gaat de meter weer de werkelijke temperatuur aangeven.

VAG zijn policy is + en - 15 graden, dus 75 en 105 graden. tussen deze hitte metingen blijft de naald op 90..
 

Cordoba

Forumguru
Ik had op mijn F1 geen olietemperatuurmeter, maar ik had dan ook geen MFD. Was alleen bij de luxere uitvoeringen indertijd, bij mij zat er alleen een wisselbaar schermpje onder de snelheidsmeter die o.a. verbruik kon aangeven. Maar ik weet niet wat TS heeft?
Dat schermpje kun je dus ook je olietemperatuur op aflezen, had ik volgens mij ook op mijn F1. Het zou kunnen dat mijn geheugen me bedriegt, maar van mijn Cordoba uit 1996 weet ik zeker dat ie het had.
 

Tees

Donateur
Bij de mijne iig niet (is ook maar 9 maanden geleden voor mij :-)), maar ik had ook een vrij basic uitvoering.
 

supernov

Actief lid
Oeps, even vergeten de draad te checken. ;) Dank allen! Ok, dan denk ik dat dat dus normaal is. Ik heb nog nooit zo gelet op mijn auto, sinds ik dit vrij versleten bakkie heb, vandaar. En ik kan me bij veel auto's van vroeger, zittend in de file op vakantie met de ouders, die fan uitstekend herinneren. Het leek me dat zuiver alleen koelen via koelvloeistof niet genoeg kon zijn als je stil stond, maar blijkbaar gaat dat prima.
 
Bovenaan Onderaan