Aanhaalmoment lichtmetaal Kodiaq

45069

Senior Member
Vast is vast, vaster dan vast = kapot. Dat hoeft niet met veel kracht/geweld.
Een beetje kopervet op de bouten doen voor je ze er in draait, ook een beter kopervet tussen de naven en de velgen, dan gaan ze bij een eventuele wissel oid, weer makkelijker los.
 

Antera

Donateur
Trek altijd aan met 130Nm voor lichtmetaal geen problemen gehad in al die jaren. En dan nog altijd na 100km natrekken. Ook wielen kunnen alsnog los komen ( spreek uit eigen ervaring helaas door te eigenwijs te zijn)

Mijn advies dan ook als je iets voelt eerst stoppen en je wielen checken
 

Desperado

Forumguru
kopervet of andere troep is ook helemaal niet nodig als je ze op moment vastzet. Bouten zitten alleen muurvast als debielen met luchtsleutels ze vastzetten.
 

Jee13

Forumguru
het is gelukkig al gemeld, maar geen vet aan de draad doen, moment klopt dan ook niet meer
 

CDK

Forumguru
Aanhaalmoment van 140Nm is voor mij ook nieuw. Is altijd 120Nm geweest bij mijn S2’s... Zal nog eens checken wat er voor de Kodiaq staat voorgeschreven.
 

CDK

Forumguru
Die rollen er ook niet onder vandaan hoor @De Stip, de 21ers onder mijn Kodiaq staan ook op 130Nm en die houden het ook al 2.5 jaar vol ;)
 

Cordoba

Forumguru
Die 120 Nm als aantrekmoment voor alle Skoda's, is een beetje achterhaald. Binnen de Vaggroep waren er al eerder modellen met een wat hoger aantrekmoment (zoals bijv. de 'busjes', Transporters, Crafters, Amarok). Als ik het goed heb zijn er 2 verschillende aantrekmomenten voor de totale Vaggroep, die 120 Nm en de hier al genoemde 140 Nm. Overigens doe je dat met een momentsleutel, en dan kom je gewoon uit waar je 'm op afstelt (en dus niet hoger). Je komt wel verkeerd uit als je na gebruik de sleutel niet terugstelt op '0' maar voor het gemak op de waarde laat staan: de veerspanning loopt dan terug doordat ie continue onder spanning staat.
 

Renkie

Forumguru
Klopt, de Sharan had jaren terug al bij 1 van de eerste modellen al 140Nm (jaja, met N :) ). Ik heb al een paar verhalen gehoord waar dat mis ging.
 
Bovenaan Onderaan