Aanhaalmoment en doordraaien: M16 & M20 gewetensvraag

Maggy

Forumguru
afgelopen zaterdag het andere voorwiellager maar eens vervangen, en wederom tegen hetzelfde probleem aangelopen; het lagerhuis zit vast met 4xM16 veeltand, tot zover geen probleem ( dat is er ook niet, het is meer een gewetensvraag-), die gaan vast met 70nm en 180 graden doordraai. Dat laatste; hoe dan?! Hetzelfde geldt voor de centrale naafmoer; 200 nm en 180 graden doordraai: hoe dan?!
Met alle geweld krijg ik het niet voor elkaar.... dat het vast zit weet ik inmiddels wel, immers het andere lager zit ook al weer braaf een ruime 100 dkm op zijn/haar plek. Maar toch...
Zijn mijn gegevens fout of hebben ze bij de garage hulkjes in dienst ( ik heb ze nog niet gezien-).....
 

Rofffel

Forumguru
Wat ik me zo kan voorstellen is 70nm 180 graden draaien (afhankelijk van draad) wel haalbaar.
200nm is wel akelig veel om nog 180 graden te draaien.
 

turboturbo

Forumguru
Heb het idd wel eens gezien in een filmpje die 200Nm en dan nog eens 180° draaien. Daar heb je een aardig verlengstuk + kracht voor nodig om dat nog te draaien.

Als ik zo eens naar die bouten op de naaf van mijn O1 kijk, begin ik er niet eens zelf aan zo’n klus. Die krijg ik waarschijnlijk niet eens los: het is een bruine aangeroeste bende.
 

Maggy

Forumguru
Draad is gewoon 1,5. Met een rekbout, allaa... maar probeer maar een wielbout eens 180 graden te verdraaien.. dat vergt idd een enorme verlenger, en ik denk dat die voor voor die tijd afgebroken is.

Op een gegeven moment zit iets vast, dat kan bij 10nm of 70nm zijn, vaster dan vast gaat niet, je komt of bij de vloeigrens, of het breekt domweg af.

Anyway, ik ben gewoon benieuwd of het nou correct is, die 180, of niet. Het moment alleen voldoet al.
 
D

Deleted member 26486

Wat is de boutkwaliteit? 10.9 of 12.9? Wordt er een controlemogelijkheden opgegeven bv. 300 of 400Nm?
 

verhulstr

Forumguru
Zover ik weet gebruikt Skoda, vw en Audi bouten die 10.9 treksterkte hebben voor de wiel ophanging.....of dat nu nog zo is met de nieuwste modellen weet ik niet....maar ik weet 1 ding wel...bij mijn Fabia uit 2003 zitten daar voornamelijk 10.9 bouten in.
Hergebruik van deze bouten is niet aan te raden.....dit zijn zogenaamde rek bouten.....1x op moment gezet is daarna weg gooien en nieuwe bouten monteren....
 
Zo staat het wel in de monteurs handleiding. Maar bij TVS of de vag specialist waar ik ben geweest, gebruiken ze geen nieuwe rek bouten heb ik gezien. Doe er zelf lock tight aan en dan vastzetten volgens het boekje als ik geen nieuwe heb. Vast is vast he
 

verhulstr

Forumguru
@Steven141414 .....vast is vast.....niet helemaal mee eens.....
Ooit als eens bout die 1x is opgerekt terug in een blind stuk draad terug gedraaid op aanhaal moment? Dan heb je goed kans dat je bout vast zit in het blinde stuk draad waar je bout in moet......maar dat je deel van je wiel ophanging of wat dan ook nog gewoon los zit......plus het risico dat je bout breekt.....en dat je je stuk overgebleven bout nog in het blinde draad gat zit...op voorgeschreven aanhaal moment. Ik wens u een prettige wedstrijd met het restant uit boren :D

D35BE2D7-51FE-456B-80A6-EAF425994D44.jpeg

Zoals je ziet een gerekte bout is altijd langer dan een nieuwe bout...daarom nooit terug zetten...

Ik neem het risico niet.....

Zo ben ik van de week bezig geweest aan mijn Fabia 1 combi.....ik weet niet welk onverstand in het verleden aan mijn auto is bezig geweest...maar ze hebben het subframe er in ieder geval niet goed onder terug gezet. Deze zat scheef onder mijn auto, en hebben daarna de auto uitgelijnd.....maar bleef naar rechts trekken.....afijn oorzaak gevonden. (Subframe scheef onder de auto)......
Ik heb het subframe los gemaakt....maar ik heb de bouten hiervan toch mooi vervangen, bij de oude bouten was niets aan te zien qua rekken, maar ik loop liever geen risico. Oude bouten er uit...nieuwe er in....m12 bouten zijn dat.
Aanhaal moment hiervoor bij een Fabia in dit geval.....70nm-> 90 graden.
Die 70nm is met een momentsleutel een eitje.....die extra 90 graden (kwart slag) wat minder makkelijk...daar moest ik even aan hangen...maar het is me gelukt...zonder de bout te breken.
Bij het aantrekken van die 90 graden voel je de bout rekken en dat hoort ook, maar dat betekend wel bij het losmaken van die bout, dat je deze dus niet terug mag/moet steken ivm dat deze al een keer is opgerekt....simpelweg...de sterkte van de bout is verbruikt...deze mag niet weer opnieuw gebruikt worden.
Zie het zelfde als met een cilinderkop bout(en)...precies het zelfde idee.....1x gebruikt....de oud ijzer stapel op en nieuw zetten...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan