Aangrijppunt koppeling

FNaRK

Actief lid
Na een aantal jaren O2 (en een korte misser in een Peugeot) toch weer een nieuwe O3 Combi gekocht.
Uiteraard een flinke proefrit, ga van een 1.4 Tsi naar een 1.2 ... dus even voelen wat de verschillen zijn.
Nu viel mij op dat het aangrijppunt van de koppeling erg hoog / laat is ... pas de laatste cm's (?) pakt de koppeling op.
Is dit normaal en zo ja .. is de koppeling aan te passen ?
heb dit uiteraard ook aan de dealer verteld, hij ging het navragen maar nog geen antwoord mogen ontvangen.
 

DannyG

Forumguru
@FNaRK : Ik weet natuurlijk niet wat je gewoon bent bij de O2, maar ik ben recent van een Audi A6 naar OIII 1.2 TSI overgestapt en ondervind weinig verschil tussen beiden. Hij pakt inderdaad niet onmiddellijk maar toch ook niet abnormaal laat of zo.

Misschien is het een kwestie van gewoon worden?

Of dit aan te passen is, weet ik niet ... ben geen autotechneut ;)
 

SVL

Lid
Ik heb ook een testrit gedaan met de octavia combi 1.2 tsi .
En bij mij viel het ook op dat je de koppeling heel diep moest induwen .
Hij ging wel heel licht , dat wel .
 

Rallye

Forumguru
Vanuit de 02 viel mij op dat het aangrijpingspunt in de O3 niet zozeer hoger alswel minder gedefinieerd is. Het is minder duidelijk wanneer hij "pakt". Was de eerste dagen even wennen (auto sloeg af en toe af, zeker heuvel op in de file).
 

jongetje

Forumguru
Oplossing kan ook zijn om voor de DSG te gaan :-) Scheelt met de huidige actie een kleine duizend euro, als je dat ervoor over hebt.
 

Spierings

Forumguru
De topic starter komt met een opmerking over een koppelings pedaal en dan is de dsg bak een oplossing? Een andere auto kiezen is ook een oplossing;)

Een dsg kan ook zo zijn kuren hebben;) of is een schakelbak dan de oplossing:D
 
Bovenaan Onderaan