Aandrijfriem oliepomp 2.0 Tdi

Duijzer

Donateur
Bij het vervangen van de distributieriem tipte mijn garagehouder mij dat de oliepomp aangedreven wordt door een riempje. Dat zit in de carterpan.
Navraag bij de dealer gaf geen vervangingsinterval aan. Nog wat verder gezocht en er uiteindelijk via Pon achter gekomen dat er voor dat riempje 240.000 km staat. Maar het komt dus nergens in de service-interval voor. Het was dat ik de krukaskeering liet vervangen dat de monteur me daarop wees.

De distributie moet bij 210.000. Best wel vervelend als dan bij je volgende beurt dat riempje moet en dus weer heel je distributieriem los moet….
Nog veel vervelender is het als dat riempje knapt, je oliedruk wegvalt en er een los riempje door je blok zweeft…

Je zou verwachten dat aan dealers wordt geadviseerd om dat riempje bij 210.000 te vervangen, tegelijk met de distributie. Maar daar is dus niets over te vinden en veel dealers weten het niet..

Dus: heb je een 2.0 Tdi en zit je rond de 210.000 beurt met distributie? Laat dan dat riempje mee vervangen. Carterpan moet eraf, maar daar heb je dan gelijk weer een mooie verse pakking. En als je de krukaskeering dan meeneemt (poelie moet er ook af) heb je daar voorlopig ook geen last van olielekkage.
 

eriktv

Forumguru
Ben benieuwd of het riempje tzt ter sprake komt, vorig jaar net onder de 200.000km de distributieriem laten doen.. De rekbouten op de rails met verstuivers waren ook nieuw voor ze. Misschien kunnen we als forum de dealers gaan adviseren? :D
 

Duijzer

Donateur
Ik wist het ook niet. Riempje kost een paar euro, en als je de riem vervangt heb je al een groot deel van het werk gedaan. Later alsnog doen betekent weer de riem los…
 

Malinwa

Senior Member
Bedankt voor deze tip. Voor mij is het nog een poosje wachten op de 210.000km (heb er nu 124.000) maar ik hou dit zeker bij voor wanneer mijn distributieriem aan de beurt is. :)
 

Duijzer

Donateur
Bekijk bijlage 89273 IMG_E0015.JPG

Nog even een plaatje bij het praatje: hier zie je de krukaspoelie nadat het huisje met de keering en de carterpan verwijderd zijn. En daarachter zie je dus het bewuste riempje dat de oliepomp aandrijft.
 

Monteurtje

Forumguru
Dat tandriempje wordt nooit vervangen. En wordt nergens voorgeschreven. En iemand bij Pon zegt dat het wel moet? Raar.
Ik weet alleen dat die net zo lang mee gaat als de motor zelf.
 
Bovenaan Onderaan