A-label voor de Passat: 14% bijtelling ipv 25%

SkodaMan

Actief lid
Voor Lease-rijders wordt de VW Passat met 1.4 TSI (122 pk) erg interessant volgend jaar: het A-label en dus 14% bijtelling ipv 25%. Helaas (nog) geen automaat leverbaar. Een DSG kost geen extra brandstof dus het zou nog binnen het A-label kunnen vallen.
Tot nu zijn alleen de Hybrides (Honda, Toyota) en truttenschudders als de Citroën C1 voorzien van het A-Label.

Hetzer

Forumguru
truttenschudders als de Citroën C1 voorzien van het A-Label.

niks mis met zo'n C-1 hoor, kan dus ook een lullenschudder zijn :1761: ,ik gebruik als partikulier al een tijdje voor het woon werk verkeer een C-1 heeeeeeeeerlijk zuinig en super goedkoop zit nagenoeg geen bpm op.

Swiss

Actief lid
Uit de officiële tekst:
"Voor zeer energiezuinige auto’s zal de bijtelling worden beperkt tot 14% van de cataloguswaarde. Het gaat hierbij om auto’s die een CO2-uitstoot hebben van maximaal 110 gram CO2 per kilometer voor een benzinemotor en 95 gram per kilometer voor een dieselmotor."

In België geeft men voor de Passat 1.4 TSi een uitstoot van 157 g/km CO2.
Ter vergelijking: een Prius ligt op 104 g/km.

Zeker dat we het over dezelfde wagen hebben?

Greetz,
Swiss

SkodaMan

Actief lid
Hi Swiss,

Ik ben op zoek naar die officiele tekst. Ik zal met jouw stukje tekst eens gaan googlelen. Ook de BMW 3 serie (318 en een paar 320'ers) hebben overigens een A-label.

update:
Bummer, ik dacht ook slim te zijn. Die 110 gr/km gooit mooi roet in het eten. Overigens is het wel zo dat NL als enige in de EU de afmetingen van de auto (footprint vanaf boven gezien) laat meewegen in de toekenning van het label. Daarom kan een Passat met een 1.4 TSI motor een A label krijgen en een Golf met dezefde motor en lagere uitstoot een B of een C label.

Fabia

† In Memoriam
. Overigens is het wel zo dat NL als enige in de EU de afmetingen van de auto (footprint vanaf boven gezien) laat meewegen in de toekenning van het label. Daarom kan een Passat met een 1.4 TSI motor een A label krijgen en een Golf met dezefde motor en lagere uitstoot een B of een C label.

Vind dat totaal nergens op slaan, zo krijg je dus hele rare uitkomsten. Wat mij dus weer het gevoel geeft dat het absoluut niks met het mileu te maken en des te meer met de schatkist.

Hetzer

Forumguru
Vind dat totaal nergens op slaan, zo krijg je dus hele rare uitkomsten. Wat mij dus weer het gevoel geeft dat het absoluut niks met het mileu te maken en des te meer met de schatkist.

Precies, het is toch absurd dat een Fabia met een 1.4 motor minder uitstoot dan een Roomster met precies dezelfde motor!!!!, allemaal extra geld voor de schatkist

van inkel

Forumguru
Als het echt om het milieu ging in Den Haag dan werd op LPG rijden wel
interesant gemaakt.

Wat betreft de kromme regeling om in de bepaling het opp. van de
auto mee te laten tellen, slaat echt nergens op.
Voor de heren in Den Haag heeft het wel een voordeel.
Zo kunnen ze nl. nog met een beetje fatsoen in een grote auto rijden.
Zodat ze met een opgeheven hooft kunnen roepen dat hun auto in B of C valt.

Eppiegrande

Actief lid
Zo is de verschuiving van BPM naar wegenbelasting ook een kasvuller. Want het zogenaamde gebruik zou belast worden en niet het bezit, vandaar verlagen BPM. Maar als je een auto bezit mag je toch mooi ook wegenbelasting betalen en die wordt verhoogd. Dus ipv 1x veel (BPM) betaal je zolang je de auto bezit veel.:crazy:

LenK

Forumguru
Heel die energieklasse toeslag is kul. Gewoon een extraatje voor die spilzieke overheid.

Verbruikt je auto veel brandstof dan betaal je je toch al blauw aan die accijns en btw die op de brandstof zit. Objectiever kan het niet.
Kleine auto, kleine motor, gezapige rijstijl = weinig tanken
Grote auto, grote motor, scheuren = veel tanken
Nee, dat was voor het rupsje niet genoeg. Energieklasse gaf weer een nieuwe geldaftroggel mogelijkheid,
Maar dat was nóg niet genoeg. Nu is er de slurptax en de fijnstofheffing. Zorgt ervoor dat er in NL straks helemaal geen mooie auto's meer te zien zijn.
Als ik de even de grens over ga dan zie ik in één dag meer Ferrari, Lambo, Porsche dan in NL in een heel jaar.

Ben trouwens erg benieuwd wat ze straks voor k*tsmoesjes verzinnen als alle diesels 0mg fijnstof uitstoten, er geen auto meer boven de 100g CO2 komt en alles in energieklasse A zit.
Oja, dan is er de km heffing. Die is natuurlijk traploos te verhogen net als de OZB.

Hoppe

Lid
Willem Holleeder kan nog veel leren van deze regering.

De OII 1.9 tdi heft een B klasse milieu keuring, in zijn klasse de meest zuinige auto, geef mij een auto die 1400 kg mag trekken met het A stempel. Sommige mensen moeten wel eens een karretje trekken, mag dus niet, Honda hybrid en Toyota hybrid mogen niks trekken? Kortom, de regering houdt ons weer een worst voor, onder het mom van zuinig dan goedkooper. Maar niet voor werkend Nederland. Voor wie deze worst een alternatief vind, bedenk dan! Wie worsten eet of weduwen trouwt, weet nooit wat daar is in gedouwd. Als de hype over is weet Bos u wel weer te vinden, schoolboekjes, Afganistan, Irak, huisvesting Polen(uw banen pakker), loonsverhoging van "uw" volksvertegenwoordiging, tja groene burger het moet ergens vandaan komen!
Ik kots op dit milieu beleid, graaien, verijken en pakken daar gaat het om! NL is een postzegel op mondiaal gebied, waarom willen ze zo graag voor de muziek uit. NL wordt geregeerd door mensen met het kleine mannen syndroom. F#ck Bos, Balk en de rest van de opvreters in Den Haag, ik werk me het lazerus, pak alleen maar meer file, betaal in 2008 50/60 Euro meer voor mijn OII, en nog heeft men het met droge ogen over het zoet??????

SkodaMan

Actief lid
Hoppe noemt de trekhaak en inderdaad er is geen A-label auto te krijgen waar je een trekhaak onder kunt bouwen. Mijn vrouw en ik kijken serieus naar een methode om onder de 25% bijtelling uit te komen in 2008 en voor haar auto gaat dat ook wel lukken. In het TS-segment (truttenschuddersegment) zijn er vier autotjes die ervoor in aanmerking komen: Aygo, C1, Curore en 107.
Maar voor grotere afstanden en praktisch vervoer van goederen en mensen schiet zo'n TS gewoon tekort. Echter de Hybrides van Toyota en Honda kunnen geen karretje trekken en dat maakt de auto gewoon niet interssant.

Overigens gaf de VW dealer ook toe dat je de 1.4 TSI Passat met A-label direct na aflevering kunt laten tunen zodat je het verschil niet merkt met een standaard 1.8 TSI terwijl die laatste wel 3000 euries meer kost mede door de extra bpm. Geen haan die er naar kraait. De tuning kost natuurlijk ook geld maar geen 3000 euries en vergeet de veel lagere bijtelling niet.

LenK

Forumguru
Overigens gaf de VW dealer ook toe dat je de 1.4 TSI Passat met A-label direct na aflevering kunt laten tunen zodat je het verschil niet merkt met een standaard 1.8 TSI terwijl die laatste wel 3000 euries meer kost mede door de extra bpm. Geen haan die er naar kraait. De tuning kost natuurlijk ook geld maar geen 3000 euries en vergeet de veel lagere bijtelling niet.

Verwacht je niet dat dat gaatje in het aftroggelsysteem niet gedicht gaat worden?
Een auto op grijs kenteken kun je ook niet van een achterbank voorzien zonder dat je een naheffing krijgt.
Dus al dat tunen en zeker zoals in dit voorbeeld zal op termijn echt wel verboden worden.

SkodaMan

Actief lid
Het is niet de vraag óf de overheid een stokje gaat steken voor het tunen maar wanneer zodat het ook gevolgen heeft voor je bpm en/of slurptax. Op grond van de huidige typekeur is de tuner al te pakken maar dat is de theorie. In de praktijk valt het tegen, kijk maar naar die jongens die een andere uitlaat of bredere wielen onder hun wagen zetten.

zie eerder item over dit onderwerp: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=4769

De clou zit hem in de opsporing, bewijslast, en veroordeling. Opsporen kan alleen als het bevoegd gezag toegang krijgt (via de wet) tot de software in je auto. Daarna moet de overtreding nog bewezen kunnen worden en de rechtbank moet het bewijs erkennen. Het zal heel moeilijk te bewijzen zijn dat de eigenaar va de auto ook de eigenaar is van de "illigale" software.

LenK

Forumguru
Opsporen zal niet simpel zijn.
Maar bij verdenking de auto op een rollerbank en de afwijking tov de typegoedkeuring rolt er zo uit.
De eigenaar is dan de overtreder en krijgt de boete.
En wel of geen eigenaar van de illegale software is een zinloze vraag. De auto voldoet niet aan de typegoedkeuring.
In de verzekeringssfeer zou er ook nog iets "geregeld" kunnen worden: auto niet meer origineel = niet verzekerd (is dat in België al niet zo?)
Als graaimans in Den Haag het nut in ziet van tuning op de korrel nemen dan is het echt zo einde oefening met tunen zonder herkeuring en fiscale gevolgen.
Koos Spee verzint van tijd tot tijd ook weer nieuwe inkomstenbronnen dus uit die hoek kan ook iets komen.

___JC___

Forumguru

Dat is inderdaad wel erg interessant!
Kan je m dan tunen naar 170pk of zelfs 210pk? Goeie truc om bijtelling uit te sparen. Hopen dat ze dat bij Skoda ook gaan beseffen!

Matra_Murena

Actief lid
Ik ben nu ook onder de 25% bijtelling uit gekomen. Heb gewoon de wagen stil gezet voor prive-gebruik. Ga van het weekend in Duitsland een Renault Avantime 3.0 V6 met 207 pk-tjes halen en dat wordt dan de "boodschappenwagen" Uiteraard is dit duurder dan mijn bijtelling, maar dan heb je er wel een wagen naast staan. Het verschil is zeker niet groot!
Een tweedehands Volvo S40/V40 kun je voor de prijs van je O2 bijtelling voor elkaar krijgen en een Ford Mondeo van pak em beet 3 tot 5 jaar oud is al helemaal niets meer waard......
Dus dankzij de "groene" regering zorg ik er alvast voor dat er weer een mooie vervuilende wagen op de Nederlandse wegen komt! Dankjewel heer Bos!

Bovenaan Onderaan