Superb 3 7 of 13 polige stekker trekhaak

die breekkabel moet nou juist vastzittenb aan een vast punt voor het - nogal onwaarschijnlijke - geval dat de kogel zou afbreken. Daarom mag hij niet alleen maar om de hals van de trekhaak hangen
Afbreken is idd niet zo waarschijnlijk. En gelukkig maar, want bij de uitklapbare trekhaak zit dit "vaste punt" net onder de kogel. De zonnige kant is wel dat je in zo'n gevak de breekkabel van de total loss caravan opnieuw kunt gebruiken ;)

Losraken van een aanhangwagen van de kogel kan ik me eerder voorstellen (rijden wat oudjes rond en niet iedereen is heel secuur met het onderhoud). Ook dat valt in aantallen wel mee zegt mijn (niet wetenschappelijk onderbouwde) onderbuikgevoel

Middag

Forumguru
De enige functie van breekkabel is het op de rem trekken van de aanhanger. De losbreekkabel breekt altijd en is zwakker dan een musketonhaak of welke van de vermelde mogelijkheden. Bij een ongeremde aanhanger is een borging niet eens meer verplicht..

Canon-Eye

Forumguru
e losbreekkabel breekt altijd en is zwakker dan een musketonhaak
Dát is nogal afhankelijk van de gebruikte musketonhaak. Er zijn nog maar al te veel 'speelgoedhaken' in de handel die het bij enige belasting - zeker bij schoksgewijze toepassing - toch echt verliezen van het breekkabeltje en van de tegenkracht van de remhendel.
Wie voor de goedkoopste oplossing is gegaan kan zodoende nog wel eens lelijk tepas komen...

Roeland80

Forumguru
Dát is nogal afhankelijk van de gebruikte musketonhaak. Er zijn nog maar al te veel 'speelgoedhaken' in de handel die het bij enige belasting - zeker bij schoksgewijze toepassing - toch echt verliezen van het breekkabeltje en van de tegenkracht van de remhendel.
Wie voor de goedkoopste oplossing is gegaan kan zodoende nog wel eens lelijk tepas komen...

Daarom heb ik hem dus ook om de haak liggen en nog in een lus door de musketon haak....

Canon-Eye

Forumguru
Ja ik snap je redenering wel, maar die is mij iets te kort door de bocht.
In het (nogmaals: op zichzelf vrij onwaarschijnlijke) geval dat de kogel afbreekt, schiet die grote lus soepeltjes over het uiteinde van de resterende trekhaakbocht heen en dan is de musketonhaak dus aan de beurt. En mocht die zwakker zijn uitgevallen dan de vereiste breekkracht van het kabeltje, dan is het maar de vraag of de rem van de aanhanger (voldoende strak) wordt aangetrokken.

Opletten met die breekkabel, als ze je pakken kost het je een hele dikke prent.
Deze moet nl. precies volgens de regels aan de trekhaak zitten en niet zomaar om de knop gedraait worden.

U bent gewaarchuwd (zei hij uit ervaring :( )

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

Bovenaan Onderaan