Superb 3 7 of 13 polige stekker trekhaak

Bart81

Forumguru
kan iemand mij vertellen welke stekker er af fabriek gemonteerd wordt op de superb 3 als je de optie wegklapbare trekhaak kiest?
Ik heb deze optie ook genomen maar vind nergens terug of het over een 7 of 13 polige aansluiting gaat?

Ik heb namelijk een caravan en zou hiervoor een 13 polige nodig hebben.

Kan iemand dit bevestigen?

B

bijbeuner

Bij mijn superb van 11/2014 zat er een 13 polige Jaeger op maar niet alles was aangesloten.
Had toen extra de 13 polige van jaeger besteld maar helaas niet alles werkte op de caravan.
Geen permanente + van de accu en ook geen geschakelde + en de daarbij horende aarding.
grt. karl

Canon-Eye

Donateur
De 7-polige stekker is inmiddels dermate uit de mode dat er standaard een 13-polige gemonteerd behoort te worden!

Dat was in 2011 bij de levering van mijn huidige auto al zo - en kreeg ik een 13>7 adapter bij zodat het toenmalige fietsenrek en bagageaanhangertje er ook gewoon achter konden. Jaren later (met een nieuw fietsenrek en een caravan) bleek alles perfect te werken. Ook de achteruitrijlichten, het mistachterlicht en de koelkast.
En zo hoort het natuurlijk ook gewoon... :pardon:

Wil je het helemaal zeker weten, deel dan simpelweg nog even (schriftelijk of in een mailtje met leesbevestiging) aan de dealer mee dat je een volledig functionerend 13-polig stopcontact verwacht.

Spierings

Forumguru
Zoals canon-eye al aangeeft is 13 polig de standaard, alleen de goedkopere aftermarketset setjes zijn 7 polig.

Heb zelf vanaf 1999 bij een dealer gewerkt en nog nooit een 7 polige stekkerdoos gemonteerd. .

RefleCs

Forumguru
De af fabriek trekhaak is 13 polig. De stekker zit in het klappende mechanisme. Ik heb er van de dealer een heel compacte converter voor 7 polig bij gekregen. Ik zal zo even een fototje maken.

RefleCs

Forumguru
En zoals afgesproken:

De trekhaak:
full

Zie hier de 13 polige stekker:
full

De converter van 13 naar 7 polig:
full

Met de converter gemonteerd:
full

En zie hier het zijn ineens echt 7 pooltjes:
full

Behalve de scherpte van de foto's kan ik het niet veel duidelijker maken :deuk:

D

Deleted member 20754

@RefleCs, heb jij een caravan die achter de superb gaat? Al ervaring met breekkabel? Die moet haast wel over de grond slepen als deze op het oog aan de voorzijde van de trekhaak zit?

RefleCs

Forumguru
@RefleCs, heb jij een caravan die achter de superb gaat? Al ervaring met breekkabel? Die moet haast wel over de grond slepen als deze op het oog aan de voorzijde van de trekhaak zit?

Nee ik heb een vouwcaravan (Rapido Export Matic) en die heb ik er nog niet achter gehad. Desnoods pas ik de losbreek kabel aan dat is iets strakker loopt (niet te uiteraard).

hemi24

Forumguru

Even een slagje erom en dan met de clip vastklikken aan het oog. of een lusje knopen in het kabeltje...

Wel even opletten dat je het dusdanig doet dat mocht de aanhanger losraken en het losbreekkabeltje aantrekt, deze niet de kabel+stekker afknelt/doorsnijdt...

RefleCs

Forumguru
Ik ben wat gewend aan creatieve oplossingen, dus dat gaat helemaal goedkomen. Aanpassen is ook niet zo lastig. Moet wel vaker wat knutselen aan het beestje uit 1982:

edcbe9f21f73efa7528b316253e33fa4.jpg

Spierings

Forumguru
Mooie oplossing zo, in de trekhaak!
Vind het zelf in de praktijk iets lastiger, zeker als de kabel aan de caravan of aan hanger aan de korte kant is... een kabel die recht naar achter steekt is makkelijker ....

Breekkabel is meestal makkelijker als je deze eerst over de kogel legd

hemi24

Forumguru
Vind het zelf in de praktijk iets lastiger, zeker als de kabel aan de caravan of aan hanger aan de korte kant is... een kabel die recht naar achter steekt is makkelijker ....

Mee eens, zo zie je ook wel een Franse auto's waarbij de stekkerdoos zo'n 30 tot 40 cm naast de trekhaak zit: een ramp met stekkers met kortere kabels.

turboturbo

Forumguru
Ik bedoelde dan ook puur esthetisch bekeken.... :)
Maar jullie hebben gelijk, praktisch is misschien 'recht naar achteren'.

Roeland80

Forumguru
Wat ik zo begreep op een ander forum specifiek over caravans worden er nog best veel fouten gemaakt met het aanbrengen van de breekkabel hier onder een foto zoals het zou moeten... Al zou ik links onderin persoonlijk niet doen....
image.jpeg

Canon-Eye

Donateur
Voor zover ik weet is een gewone musketonhaak sowieso niet toegestaan, wat 3 van de 4 bovenstaande oplossingen elimineert. Al zou ik me kunnen voorstellen dat eentje met een schroefborging wél veilig wordt geacht.

Ik zou zelf veel liever een D-sluiting of "harpje" toepassen: in allerlei maten voorhanden in watersportzaken. Misschien 20 seconden langer werk, maar veel degelijker.

Canon-Eye

Donateur
die breekkabel moet nou juist vastzittenb aan een vast punt voor het - nogal onwaarschijnlijke - geval dat de kogel zou afbreken. Daarom mag hij niet alleen maar om de hals van de trekhaak hangen; zo'n lager vastgeboute hulpkoppeling als in foto linksboven voorziet daar wel in.
Je wilt zeker weten dat de breekkabel zwakker is dan het oog waaraan hij vastzit (zodat inderdaad de rem wordt aangetrokken voordat de kabel breekt}, en precies dat is twijfelachtig bij vele musketonhaken. Ik zou er zelf niet zonder meer op vertrouwen.
Maar ja, dat zit een beetje in de familie: mijn opa en mijn vader zaten in de scheepsbouw en dan is het niet zo snel te degelijk... :D

hemi24

Forumguru
Musketonhaak is wel toegestaan deze is er alleen maar voor om de breekkabel om de trekhaak te houden... Daarom vind ik optie drie persoonlijk ook geen optie het is namelijk de bedoeling dat hij zichzelf vast trekt om de de trekhaak zelf en dan afbreekt daarom heet het ook een breekkabel.... De rem is dan intussen aan getrokken...

Zie ook:http://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel

Zoals elke kabel heeft ook een breekkabel TWEE KANTEN, dus als jij van tevoren kunt voorspellen dat deze zal breken aan de kant van de aanhanger, vindt ik dit knap...

rembreekkabel.jpg

Bij de optie rechtsboven snap ik niet waarom de sluithaak van de kabel niet gewoon gebruikt voor hetgeen waarvoor de musketonhaak is aangebracht...

Roeland80

Forumguru
Zoals elke kabel heeft ook een breekkabel TWEE KANTEN, dus als jij van tevoren kunt voorspellen dat deze zal breken aan de kant van de aanhanger, vindt ik dit knap...

rembreekkabel.jpg

Bij de optie rechtsboven snap ik niet waarom de sluithaak van de kabel niet gewoon gebruikt voor hetgeen waarvoor de musketonhaak is aangebracht...

De optie rechts boven gebruik ik ook ik gebruik de musketonhaak om de kabel te borgen zoals op de foto lijkt het of de Kabel wel blijft zitten om de trekhaak maar dit is niet zo in mijn geval

Bovenaan Onderaan