5W30 of 0W30?

Beste forumleden,

Vandaag ben ik bij de dealer geweest met voor een flesje motorolie. Normaal gesproken zat er in de Octavia (2014 1.2 TSI 77KW) 5W30 LL, maar de dealer heeft aangegeven dat ze bij de vorige beurt 0W30 olie hebben gebruikt.

Wat kan ik nu het beste aanhouden? 5W30, gezien deze olie wat dikker is of toch overstappen naar 0W30?

Ik heb gezocht op het forum naar bestaande topics hierover, maar ik kon niet echt een eenduidige topic hierover vinden. Vandaar dat ik alsnog de vraag stel.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet,
Sebastien
 

MaxN

Donateur
Zelfde gebruiken als er in zit.
5W30 of 0W30 maakt niet heel veel verschil. Verschil zit in de dikte van de koude olie(voor de W) en niet bij een warme motor(na de W).
Ik merk er geen verschil mee in rijden of verbruik van olie.
 

Tees

Donateur
Normaliter is de vuistregel: eerste getal zo laag als toegestaan, tweede getal naar gelang wens en noodzaak.

Moderne motoren hebben een lagere koude viscositeit, om de hoog-efficiënte motoren makkelijker te laten starten. De warme viscositeit is standaard meestal 30, maar kan soms hoger gekozen worden voor betere smering of om olieverbruik tegen te gaan.

Castrol (de preferred oliebron van Skoda) geeft 5W-30LL aan als aanbevolen olie, met 0W-40 voor niet-longlife. Snapt u het nog? Ik ook niet, en olie is een tamelijk ingewikkeld onderwerp...

Bij twijfel zou ik de 5W-30LL blijven gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat zal wellicht verschillen per motor? Kan me niet voorstellen dat ze 0W-30 in een oude MPI gooien bijvoorbeeld (beetje extreem voorbeeld, maar you get the point).

Mijn 1.2 TSI (CBZB) uit 2012 staat iig af-fabriek 5W-30LL voor voorgeschreven (en dat zit er dan ook in nu). Ik ga niet zomaar dunnere olie erin gooien, voor je t weet ben je stiekem je motor aan het oppeuzelen vanwege beperktere smering. Dikker kan natuurlijk wel, maar heeft een iets hoger brandstofverbruik tot gevolg.
 
Heldere antwoorden. Ik blijf gewoon bij 5W30 LL.

Heb het gevoel dat je anders dezelfde vergelijking gaat krijgen tussen E5 en E10 brandstof, ook al is dat een ander onderwerp.
 
Bovenaan Onderaan