5-sterren NCAP voor de Yeti

Hetzer

Forumguru


De Škoda Yeti oogst hoge cijfers, ook als het om veiligheid gaat. In de nieuwe, strengere crashtests van Euro NCAP (New Car Assessment Programme) heeft de compacte SUV vijf sterren behaald. Dat is het hoogst mogelijke aantal. Voor deze waardering telt niet alleen de bescherming van volwassen inzittenden mee, maar ook die van kinderen, voetgangers en het niveau van de actieve veiligheidsvoorzieningen.

Dat de nieuwe Yeti een topper is op het gebied van veiligheid en bescherming, is goed te zien in de pas dit jaar ingevoerde whiplashtest. Daarin wordt met een aanrijding van achteren de stabiliteit van de stoelen getest en daarmee ook de bescherming tegen nekletsel. Van de tot nu toe hierop geteste auto’s blijkt de Yeti tot de beste te behoren. Euro NCAP meldt hierover: “Škoda bewijst dat alle inzittenden, ongeacht hun lengte en zitpositie, dezelfde mate van bescherming genieten.”



“Uit het Euro NCAP-resultaat blijkt het effect van ons noeste testwerk tijdens de ontwikkelingsfase van een model. We testen dan ook de stoelgeometrie en de stevigheid van de materialen. De technici testen diverse stoelinstellingen en we verbeteren waar mogelijk de eigenschappen van het totale systeem. Voor een optimale bescherming moeten alle onderdelen daarvan volledig in harmonie met elkaar zijn. We gebruiken daarvoor de modernste technologieën en de nieuwste testmethoden. Tijdens de ontwikkeling van nieuwe Škoda-modellen is veiligheid een van de belangrijkste aspecten”, aldus Dr. Eckhard Scholz, directielid van Škoda Auto en verantwoordelijk voor technische ontwikkelingen.



Euro NCAP roemt in de toelichting met name de beschermende werking van de knieairbag voor de bestuurder. De Yeti kan, afhankelijk van de uitrusting, over tot wel negen airbags beschikken. Mede hierdoor en dankzij de stabiele carrosseriestructuur van zeer sterke staalsoorten behaalt de compacte SUV in de categorie ‘inzittendenbescherming’ een zeer goede score van 92 procent. Bij de aanrijding van opzij is zelfs het maximale aantal punten verkregen.



Ook met de actieve veiligheid is het in de Škoda Yeti zeer goed gesteld. Conform Euro NCAP-eisen gaat het controlelampje voor de passagiersairbag voorin aan als de airbag is gedeactiveerd. Na het starten van de motor attendeert de tekst ‘Airbag On’ de bestuurder er bovendien op als de airbag wel is ingeschakeld. ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn standaard achterin.

Niet alleen de inzittenden en met name kinderen weten zich in de Yeti goed beschermd, ook met voetgangers is rekening gehouden. De voorbumper kreeg het hoogst mogelijke puntenaantal toebedeeld. Kortom, de Škoda Yeti behoort tot veiligste auto’s op de markt.
 
Mooie cijfers voor de yeti! Ik had ergens gelezen (anwb volgens mij) dat de yeti de paal impact van opzij slecht doorkwam maar dat heeft blijkbaar geen invloed gehad op het eindoordeel
 
Bovenaan Onderaan