Columbus 4G met dataSIM

DaveW

Forumguru
Disclaimer: Deze post is niet bedoeld om reclame te maken, maar wel om mijn goede ervaring te delen, en als toekomstige referentie :-) Het kan ook dienen als hulp voor mensen die twijfelen of ze die Skoda Connect wel of niet wensen.


Sinds ruim een jaar gebruik ik een data-only simkaartje in mijn Skoda Superb III voor binnenhalen van (vooral) de verkeersinformatie en andere data-diensten. Het kaartje is aangekocht via https://www.prepaidsimkaarten.be/data-simkaart/ maar is eigenlijk een KeepGo oplossing.
--> misschien is het interessant om hieronder te delen welke SIM oplossing jullie gebruiken, wat het kost etc ? Het kan maar als hulp dienen voor zij die nog op zoek zijn naar een oplossing :-)

De aanschaf (april '19) was 25 euro inclusief 1 GB data, en ik heb na een jaar 1 GB bijgekocht om de kaart actief te houden (9 euro). Het dataverbruik is dus zeer laag als je deze niet voor WIFI hotspot verbindingen gebruikt in de auto (bvb tablets vd kinderen of zo), evenmin voor het downloaden van kaartupdates (dat doe ik via de wifi van mijn huis).

Ik gebruik het in hoofdzaak voor de live verkeersinformatie, die werkelijk van zeer goede kwaliteit is, maar ook voor het opzoeken van adressen (bvb van een winkel) via de google search dienst (online poi search), weerbericht, routes of bestemmingen vanuit de smartphone app naar de auto sturen, ... Werkt allemaal prima.

Roaming werkt trouwens in heel Europa met deze kaart (ben al geweest in Nederland, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland, Polen en Tsjechië; ik woon in België). Er is ook een 'world' versie, maar zo ver rij ik niet.

Een paar foto's ter illustratie van settings en zo.

SIM slot in gebruik (handschoenkastje).
0.jpg

Data verbinding 4G-LTE actief.
2.jpg

Data volume sinds april '20
4.jpg

Verkeersinformatie (zonder (=TMC) en met 4G (= google?)) (Merk op dat TMC maar liefst 2 verkeersmeldingen binnen trok, terwijl over de data service er 441 meldingen waren (incl. afgesloten straten in mijn dorp)).
zonder:
14.jpg
met: (file, werken, ...)

11.jpg

Settings schermen:
13.jpg
(netwerkprovider wordt automatisch gekozen). Die Movistar ES stond al in het systeem, en krijg ik niet weg, ook niet als ik het toegangspunten verander.
12.jpg


Groeten en veel rijplezier!
Dave
 
Bovenaan Onderaan