44 of 51 KW?

Heeft iemand ervaring met zowel de 44 als de 51 KW motor, ik bedoel dus de driecylinder, van de Fabia?
Is het verschil echt te merken, het is toch zo'n 10PK.
 

Br3cht

Actief lid
jep,

in de familie hebben we de 60 en 70pk versie.
De 60 is een gewone en de 70 is een combi.
De 70pk versie kan echt niet om met een berg, dan moet je echt hoog in toeren schakelen of de motor valt op zijn gat.
bv: een berg van 10% (max 50km/h) de 60pk zou die perfect in 3e kunnen oprijden tegen 2000tr, de 70pk moet naar 2e versnelling terugschakelen om die op te geraken want die kan niet tegen de 2000tr de berg op, die verliest dan veel te veel power.

De 70pk versie krijgt zijn "boost" rond de 3000tr als je optrekt, de 60pk krijgt deze bij 2800tr.

tot slot, zelf mee testrijden, ik rij het liefst met de 60pk net als iedereen in de familie hier.
 

Cordoba

Forumguru
Kortom Br3cht gaat voor de 44 kW. Weet je ook wat het gewichtsverschil is tussen beide versies?
Gezien de ervaring van Br3cht krijg ik het idee dat de 70 pk versie maar over een beperkt toerengebied extra vermogen levert in vergelijking met de 60 pk versie, en dat de koppel-toeren kromme van de 60 pk versie behoorlijk vlak is. Als je van beide motoren koppel-toeren krommes te pakken kunt krijgen en vergelijken, zou het ook op 'papier' duidelijk zichtbaar moeten zijn.
 

Cordoba

Forumguru
@transit: als dat zou kloppen klopt de ervaring van Br3cht met het extra koppel van de 60 pk versie dus niet, en wordt dit verschil alleen veroorzaakt door gewichtsverschil. Mijn ervaring is dat er bij grondig zoeken meestal ook fysieke verschillen zitten tussen 'dezelfde' motoren met verschillende vermogens. Van mijn eigen motorblok is behalve 'mijn' 75 pk versie, ook een 100 pk versie. Grondige studie heeft mij geleerd dat bijvoorbeeld de nokkenas van beide motorvermogens verschillend zijn, en dat het verschil(in mijn geval) dus niet alleen in de de electronica/software zit. Dergelijke verschillen komen volgens mij vaker voor bij 'gelijke' motoren.
 

Br3cht

Actief lid
in bijlage een foto van de "oude" motors, de 40 en 47kw
dus van de fabia 1.
Ik denk dat het verschil in foto van de nieuwe motors niet zo heel veel verschilt
 

Bijlagen

  • torq_power.jpg
    torq_power.jpg
    20,8 KB · Weergaven: 62

laagvlieger

Forumguru
Er is zeker verschil in beide motoren. De 60pk heeft 2 kleppen per cilinder en de 70pk heeft er 4 per cilinder. Met de gekende voor en nadelen. De 6 klepper is wat krachtiger (en gelijkmatiger) onderin terwijl de 12 klepper het meer van toeren moet hebben en daar krachtiger is. Het verschil in gewicht van beide wagens bedraagt slechts 30 kg, daar kan het nauwelijks mee te maken hebben. Maar de 70pk-versie staat ook al bekend om z'n kracht onderin.
 
Het instructieboekje geeft de volgende specificaties:
Voor de 44 Kw versie: Vermogen: 44 Kw bij 5200 toeren. Max. koppel: 108 Nm bij 3000 toeren. Max. snelheid: Combi 156 Km per uur.

Voor de 51 Kw versie: Vermogen: 51 Kw bij 5400 toeren. Max. koppel: 112 Nm bij 3000 toeren. Max. snelheid: Combi 164 Km per uur.

Ook de acceleratie van 0 naar 100 zal ruim een seconde sneller zijn.
 
Bovenaan Onderaan