Toch even een update van mijn kant - nadat ik intussen de 3° zitrij succesvol heb uitgebouwd.
Mijn grootste bezorgdheid was het elektronische gedeelte: de druk sensors + gordelverklikkers die in de zetels ingebouwd zitten. En hoe de boordcomputer eventueel zou reageren als die afgekoppeld worden.
Het goede nieuws: dat kan perfect, het blijken vrij eenvoudige make/break contacten, als de druksensoren geactiveerd worden verwacht de auto ook dat de schakelaars in de gordels geactiveerd worden.... Bij afwezigheid van beide is het voor de auto dus gewoon alsof er niemand zit.
Ik geef voor de volledigheid nog even een uitbouw verslagje mee, moesten er nog mensen zijn die zich eraan willen wagen:
STAP 1: via de lusjes aan de 3° zitrij kunnen deze lichtjes naar boven geklapt worden (ongeveer 30°)
Hierbij komen de gasveren zichtbaar, en kunnen deze losgekoppeld worden (aan het kogelgewricht) zodat de bank volledig rechtop kan klappen. Zo kom je ook makkelijker bij de connectors van alle sensoren die losgekoppeld moeten worden.....
STAP 2: Hier zie je enkele close ups van de verschillende connectors. In totaal zitten er 4 connectors (2 aan elke zijde van de bank) die moeten losgemaakt worden. 1 connector is voor de druksensor in de zetel zelf, da andere loopt naar de gordelverklikker.
Het is wat geprul om ze los te krijgen, maar het lukt wel. TIP: trek het rode lipje eerst omhoog om te ontgrendelen!
STAP 3: Hier scharnierpunt waar de bank omhoog klapt... hier zit een kunststof kapje omhoog, dat naar boven toe los geklikt kan worden. Daarna verschijnen er enkele boutjes, waarvan eerst hier boutje met de pijl los moet. Dat is een soort metalen haakje dat de bank in het pivot punt houdt.
STAP 4: Hierna kan de bank uit de pivot punten gelift worden en uit de auto gehaald worden. Ik heb het alleen gedaan maar met 2 is het wel handiger, dat ding is redelijk lomp en zwaar.....
STAP 5: Met de bank uit de wagen, heb ik ook nog de bevestigingsbeugels verwijderd. Links zie je de beugel achterin de wagen, waar de bank vastklikt en de gasveren zitten. Door de 2 bouten los te draaien komt heel de beugel inclusief de gordelhouder los. Zorg wel dat je de kabel voor de verklikker losgemaakt hebt...
Rechts zie je de beugel met het pivot punt die verder vooraan zit (hier nog met de bank erin) die zit met 3 bouten vast, waarvan er op de foto 2 te zien zijn....
STAP 6: Alles is uit de wagen, de bank is eruit, de beugels zijn eruit, de losse kabeltjes met connectors heb ik weggewerkt onder de vloerbekleding. Dit is nu een nette ruimte waar behoorlijk wat extra bagage kan gestoken worden.