30.000 kilomter tussen de beurten. Is dat wel verstandig?

RayDelft

Forumguru
Beste lezer,

Veel auto's, zoals ook mijn S2 combi 2.0 TSI hoeven maar 1x per 30.000 km naar de dealer voor onderhoud en olie verversen.
Met die long-life olie van tegenwoordig kan dat. Maar toch, misschien ben ik hopeloos ouderwets, maar voor mijn gevoel vind ik het maar niets.
Zou het niet veel beter zijn om kortere intervallen te kiezen?
Ik besprak dat met de dealer, want 20.000 lijkt mij beter, maar dat kan dan weer niet, het moet dan volgens de dealer om de 15.000 omdat het computertje dat de beurten aangeeft alleen 15 of 30K aankan. Nu kan me dat computerje niet zo veel schelen, ik kan zelf ook tellen in 20-40-60 duizend enzovoort, maar wat ik me afvraag, heb ik hier een punt of is het onzinnige geldverspilling om vaker dan om de 30 te gaan? Ik ben benieuwd.
 

Rallye

Forumguru
Mijn Octavia RS heeft ook die long life olie etc. Hij geeft dat zelf aan wanneer hij een beurt moet. Bij mijn vorige RS standaard elke 22.000 km. Die 30.000 km is danook een maximum, dat ik in ieder geval nooit gehaald heb. Waarom zou je er geen gebruik van maken? Je kunt ook nog tussentijds bekijken wanneer de auto zelf denkt dat hij een beurt moet, zodat je voorbereid bent. De eerste melding dat er een beurt aankomt is 1.000 km voor de beurt; meestal tijd genoeg voor de planning.
 

RayDelft

Forumguru
@Rallye, Bedoel je nou dat de auto zelf bepaalt wanneer hij een beurt moet met een maximum van 30.000 km?
Dus is die 22.000 van jou afhankelijk van gebruik etc?
 

bobby45

Actief lid
Ik doe Het zelf Leuk werk:yeah:
Olie is zo goed dat hij best 50.000km mee gaat (was vroeger long life VW)
Bougie gaan zo,n 80 tot 100.000 km mee.
Wacht tot je en melding krijgt op het klokje.

vroeg zat
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik heb elders gelezen dat het idd zo zit. De BC merkt op wanneer de auto zwaarder wordt belast of alleen korte ritjes maakt, en geeft dan eerder aan dat het tijd is voor een onderhoudsbeurt.
 

Kees2

Lid
Ik maak mij om die olie niet zo druk. Ik rij ongeveer 30.000 km per jaar en controleer juist graag mijn remmen bij de wisseling van zomer/winterbanden. Wat remmen betreft vind ik de interval wel wat groot; de dealer zal 'op zeker' remdelen moeten vervangen terwijl dat vaak nog niet nodig is.
 

Cordoba

Forumguru
@Kees2: wat de remmen betreft, dat ligt eraan hoe dealer en klant er mee omgaan. Ik ken ook genoeg garages, die aangeven aan een klant over 10k of over 20 k zijn remmen, banden of wat dan ook aan vervanging toe, maar dit is nu nog niet nodig. Als een klant dat advies dan ook opvolgt, of in elk geval tussendoor even laat controleren, kun je dus nog even doorrijden.

Risico loop je eigenlijk alleen als gebruikers van de auto nergens op letten en nergens naar kijken tussen de beurten, als een gebruiker bij afwijkingen zaken laat checken is er niet zoveel aan de hand.
 

The bone collector

Senior Member
Eens meer wisselen kan zeker geen kwaad, maar een beetje zonde van het geld omdat ze bij VAG toch altijd wel voorzichtig zijn. De auto geeft ook zelf aan als de intervallen moeten verkorten.

Bovendien, de dealer (of monteur), heeft exact op papier staan wat moet gebeuren bij welke beurt. Wat gaan ze dan exact controleren tussen de beurten door? Of is het enkel olie wisselen?
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik maak mij om die olie niet zo druk. Ik rij ongeveer 30.000 km per jaar en controleer juist graag mijn remmen bij de wisseling van zomer/winterbanden. Wat remmen betreft vind ik de interval wel wat groot; de dealer zal 'op zeker' remdelen moeten vervangen terwijl dat vaak nog niet nodig is.

Ik dacht dat er op de Octavia een indicatie zit, die aangeeft waneer de blokken bijna versleten zijn (draadje in het remblok, dat bij contact zorgt dat er een lampje gaat branden).
 

hemi24

Forumguru
Ik besprak dat met de dealer, want 20.000 lijkt mij beter, maar dat kan dan weer niet, het moet dan volgens de dealer om de 15.000 omdat het computertje dat de beurten aangeeft alleen 15 of 30K aankan. Nu kan me dat computerje niet zo veel schelen, ik kan zelf ook tellen in 20-40-60 duizend enzovoort, maar wat ik me afvraag, heb ik hier een punt of is het onzinnige geldverspilling om vaker dan om de 30 te gaan? Ik ben benieuwd.

Volgens mij gaat niemand je tegenhouden als jij na 20k een afspraak maakt voor een beurt die je pas over 10k hoeft te laten uitvoeren... Dealer zal alleen maar blij zijn met zulke klanten!!!

Aan de andere kant, waarom zou je, je auto telt zelf wel af over een interval van 30k of 2jaar, dus als je netjes rijdt komt er vanzelf een melding dat je in ca 3½k of xx dagen voor service moet. En als je niet zo netjes rijdt, vertelt de BC je wel dat je eerder moet.

Dus als jij bijvoorbeeld thuis ook na 6 tot 8 jaar je CV ketel vervangt, zou ik zeggen: maak elke 20k een afspraak..!
 

kaze

Lid
0-30k : onderhoudsinterval perfect gehaald
30k-60k : aan 55k melding "koelvloeistof controleren" dezelfde dag ook melding "motoroliepeil controleren"
Beide vloeistoflevels waren aan de lage kant en moesten dringend bijgevuld worden.
Waterpomp bleek bij nader inzien defect waardoor die lekte.
 
Mijn Superb begon zo'n 2000 km geleden te 'mekkeren' dat ie binnen 3500 km voor onderhoud moet. Dan staat de teller op 30000 km. Volgens mij is dat geen enkel probleem als je af en toe zelf een blik werpt onder de motorkap om de meest essentiële vloeistoffen te controleren op hun peil. Zo heb ik rond de 15000 km wat olie laten bijvullen omdat er een lange vakantierit gepland stond en het peil op de helft stond. Verder zijn de auto's prima in staat om langere intervallen zonder problemen te doorstaan. Als het niet kon of het risico was te groot, dan werd dit vast niet gedaan door de fabrikant...
 
Mijn idee, zit nu op 15K km, toch maar ff olie check gedaan, nix aan de hand, koelwater ook genoeg. Dus wacht wel tot de 30K km.
 

CharlesTucker

Forumguru
Mijn O2C gaf indertijd ook aan dat ie bij 30000km graag een beurt wilde. De dealer zei toen wel dat ik er kennelijk netjes mee omging, veel mensen met een VOI komen zo vanaf 22000 vertelde hij. Inmiddels zit op bijna 48000km, en toen ik gisteren eens de menu's in de maxidot doorwandelde gaf ie aan dat ik over 12000 km weer aan de beurt ben, bij 60000km dus. Zelf zo af en toe de essentiele vloeistoffen controleren kan natuurlijk nooit kwaad, al is het alleen maar om te voorkomen dat er waarschuwingslampjes op het dasboard aangaan op het moment dat je dat niet kan gebruiken, dat rijdt toch niet prettig (of om veel erger te voorkomen als er zo'n lampje of sensor niet goed werkt).
 
Bovenaan Onderaan