3 pitter

BeeJee

Actief lid
Even een korte rij impressie en ervaring delen over het rijden met de nieuwe Octavia 1.0 ( 999 cc ) !!??

Onlangs moest mijn huidige O2 1.4 tsi voor een paar kleine dingen terug naar de dealer, afgesproken dat ik gebruik wilde maken van vervangend vervoer.

Bij de dealer aangekomen gaf mijn vriendin ( brutaal als ze is ) te kennen dat ze graag een ruime auto wilde. De vorige keer was het een z.g.a.n Fabia waar overigens niks mee mee is hoor, maar als er toch genoeg op de parkeerplaats staan waarom dan niet een wat ruimere auto.

Ik zie vanuit mijn ooghoek een bijna nieuwe O3 station aan komen rollen (want je hoort hem niet) meneer kijkt u eens, uw vervangend vervoer voor vandaag.

Soms voel je jezelf net weer een kind dat een cadeau krijgt waar het al heel lang op wacht!

Nieuwsgierig en enthousiast loop ik een rondje om de auto en valt mijn oog op de versnellings- pook , een DSG automaat........YES! snel de spullen over geladen en onze reis voort gezet. Eerste stop was na ongeveer 6 km en ik viel van de ene verbazing in de andere, in mijn beleving reed ik met minimaal een 1.2 gezien de souplesse en acceleratie waarmee ruim 1200 kilo in beweging wordt gezet, niets is minder waar een 1.0 3 cilinder!!?? dacht eerst nog aan een drukfout.

Stukje snelweg, stukje binnenstad, tja met zo'n DSG automaat blijf je glimlachen , wat rijd dat lekker zeg!

Ik stam nog uit het tijdperk van veel cilinders en vooral veel geluid en motorvermogen, want dat is ook wel lekker hoor. Maar schijnbaar moet het toch allemaal minder.

Aangezien ik slechts een kleine 100 km heb gereden, kan ik niet echt een objectief oordeel geven over alle in's and out's van deze fantastische auto. Maar 1 ding weet ik wel zeker, de volgende auto wordt er 1 met automaat. Heb bij de zoektocht naar mijn huidige O2 (bj 2010) sterk getwijfeld of ik een automaat zou nemen, aangezien ik teveel negatieve berichten daarover heb gehoord ben ik daar van af gestapt.

Skoda Hegeman Arnhem, nogmaals dank en de volgende keer wellicht een SuperB?:thumbsup:

Groet,

BeeJee
 

Bakkertje

Forumguru
Leuk en vermakelijk geschreven @BeeJee :thumbsup:

Ja die DSG staat al een tijd op mijn lijstje, 1x mee rijden en ik was verkocht inderdaad.
Maar ja dan komen de financiën om de hoek. Een DSG maakte in mijn geval de auto per maand zo'n 40 euro (netto!) duurder.
En dan komt de vraag is het je dat waard.. En dan kom je in de vaak gevoerde discussie 1.6 met DSG of 2.0 TDI handgeschakeld..

Ben wel benieuwd hoe zo'n 1.0 het houdt als je volgepakt door de bergen de vakantie rit maakt.. Dan vind ik mijn 1.6 met 120 peekaas al aan de krappe kant..
 

BeeJee

Actief lid
Heb met mijn huidige 122 pk nog niet de ervaring in bergachtig gebied en volle bepakking (voorheen een Golf IV TDI 110 pk, dat blijft wel gaan) we zouden dit jaar voor het eerst sinds lange tijd maar weer eens echt naar het buitenland op vakantie, maar mijn zoon brak 2 polsen een week voor begin zomervakantie, dus dat feest ging niet door. Heb idd ook mijn twijfels over de 1.0 onder zulke omstandigheden. Ik ga alle berichtgeving hierover met belangstelling volgen.
 

fonzamundo

Forumguru
Ik rij zelf met een 1.0 (een van de eerste trouwens :cheer:), maar heb nog geen ervaring met volle bepakking in de bergen (wel met een aardig gevulde koffer op de Duitse Autobahn - lees maar even mijn topic door, maar ik kan je nu al vertellen dat dit zeker NIET is tegen gevallen...). Snelwegen doe ik minstens op tweewekelijkse basis en dat gaat bijzonder vlot (maar daar heb je natuurlijk geen volle koffer mee te sjouwen). Ook het dagdagelijkse verkeer is geen opgave voor de 1.0, dat gaat lekker vlotjes

Voor de liefhebbers hier een link naar het officiële Skoda-magazine waarin de 1.0 wordt besproken.
Daar staat ook al in dat als je veel snelwegkilometers doet met volle bepakking, je beter een andere motor kiest. De occasionele zomertrip kan uiteraard wel (en dat weet ik uit eigen ervaring).

http://viewer.zmags.com/publication/01285166#/01285166/10 (lees pg. 10-11 voor de weinig actieve lezers!)

En hierbij de link naar mijn topic:
http://www.skodaforum.nl/forum/posts/649496/
 

Bakkertje

Forumguru
Het is ook allemaal maar net de vraag welke eisen je stelt. Het blijft bijzonder dat er tegenwoordig dergelijke vermogens uit een 1.0 gepeuterd worden :jaja:

Zelf vind ik de 1.6 met 120 pk prima voldoen als ik alleen in de auto zit. Met z'n 5-en vind ik het toch op het randje.
We gaan zelf nagenoeg jaarlijks naar Italië en met volle bepakking doet ie het allemaal wel, maar dan gaat het echt niet meer zo van harte.
Dit jaar heeft mijn vrouw gereden en die opperde na afloop om de volgende auto toch wat sterker te motoriseren :yeah:
 

Jan Krukas

Senior Member
BeeJee ik zou maar niet met de Superb gaan rijden want dan ben je meteen verkocht,
Alleen zou dan geen 1.0 nemen lijkt mij een beetje te licht voor de Superb,ik rijd met
Een 1.8TSI en als ik mijn rechter voet een beetje in bedwang houd is hij ook lekker zuinig
1/14 met caravan 1/10 en je hebt een zee van ruimte top auto dus
Gr. Jan.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb dezelfde ervaring als jij! Laatst moest mijn O3 voor onderhoud naar de dealer en de receptionist vroeg mij of ik het erg vond om met een automaat te rijden. Nou, nee dus. Ik kreeg een zo goed als nieuwe demonstratie auto mee. Een O3 combi met 1.0 TSI motor en een 7 traps DSG. Nou, die DSG ben je heeeel snel gewend! Ik weet nu ook zeker dat mijn volgende auto een automaat wordt. Ik heb een 80 kilometer met de auto gereden, dus kan er ook niet al te veel over zeggen. Ik reed over 80km/h wegen en heb me overal aan de snelheid gehouden. Af en toe in de sportstand, maar toch meestal in de D. Volgens de boordcomputer 1 op 21 gereden. En inderdaad, de benzinemeter was vrijwel niet van zijn plaats af gekomen. Het motortje zelf rijdt eigenlijk ook prima. Echt wakker is hij pas bij 2.000 tpm en dat vind ik dan weer rijkelijk laat. Maar als hij wakker is, gaat het ook goed vooruit. Ik zou er wel aan kunnen wennen!
 
E

Ex-lid 2926

Mooie ervaringen om te lezen. Voor mijn werk rij ik alleen maar met DSG's en vind het fantastisch rijden. Ik probeer ook zoveel mogelijk ervaringen te lezen van de 1.0 3 cilinder. Op termijn zal mijn Octavia 1.9 TDI toch een keer vervangen worden en dan wordt het een benzineauto. Ik rij lang door in een auto en koop eigenlijk nooit weer een auto van hetzelfde merk.. Het leven is al zo kort en ik wil toch graag met meerdere merken hebben gereden. Maar wie weet, ik kan in dit segment eigenlijk geen auto vinden die zo goed aan mijn eisen voldoet als een Octavia.
En vermogens van zo'n 100 tot 120 pk vind ik ruim voldoende.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik denk dat het met de ontwikkelingen op technisch gebied veel eerder interessant wordt om een bezine te rijden. Weet iemand nog een goede methode om het omslagpunt te berekenen?
 

laagvlieger

Forumguru
Je moet de vermogenscurve van die motor eens bekijken. Ergens in het midden van dit filmpje. Van 1900 tot 3800 toeren is er minstens 200 Nm beschikbaar met als piek 220 Nm. Van 3200 tot 6400 toeren heb je dan minstens 100 pk, met 118 pk als maximum. Een enorme berg koppel en vermogen voor zo'n klein motortje, dat ook nog eens mooi uitgesmeerd is over een groot bereik.

 

laagvlieger

Forumguru
Ik denk dat het met de ontwikkelingen op technisch gebied veel eerder interessant wordt om een bezine te rijden. Weet iemand nog een goede methode om het omslagpunt te berekenen?

Ik denk ook dat een turbo benzinemotor nog verder te ontwikkelen is. Het is een vrij nieuw concept (buiten enkele uitzonderingen) en het rijdt nu al veel lekkerder dan een turbodiesel. Terwijl die laatste al vele jaren voorsprong heeft wat die ontwikkeling betreft.
 

Rallye

Forumguru
Hmmm. Mijn ervaringen met de DSG zijn minder. Een vriend van mij heeft een Passat 1.4TSI 120pk (vorige model). Die DSG schakkelt of veel te vroeg (stand normaal) of houdt de versnelling te lang vast (sport) een tussenweg lijkt er niet te zijn. Ik vond het geen reclame voor de DSG van VAG.....
 

mister9

Actief lid
Mag je de DSG-dokter ook inschakelen als je een lease-auto hebt? Mijn volgende leaseauto (paar maandjes) wordt een octavia met DSG maar wil wel de best mogelijke beleving hebben uiteraard.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn volgende leaseauto (paar maandjes) wordt een octavia met DSG maar wil wel de best mogelijke beleving hebben uiteraard.
Als je de kosten er zelf voor over hebt vanwege de veel prettiger rijervaring zou ik het niet eens vragen. Maar uiteindelijk is ook de leasemaatschappij beter af omdat de kans op vroegtijdige slijtage aan de koppelingen er een stuk kleiner van wordt, dus je hebt een argument om (een bijdrage in) de kosten te vragen...

Alleen bij onderhoudsbeurten moet je de dealer erop wijzen dat hij er niet een of andere update overheen gooit.
 

oco1979

Forumguru
Per cilinder heb je 333CC IPV 250cc als het een 4cilinder is.
Dat zou in theorie beter zijn.
Meer pit.
3 vs 4 Cilinder maakt een ander geluid.
Gezien de nieuwe technieken is de vermogens uit zo kleine ccinhoud niet verwonderlijk.
 
Bovenaan Onderaan