Hetzer
Forumguru

In Zuidoost-Europa waren dit weekend een pak toeschouwers op de afspraak voor de Sibiu Rally Romania, de achtste van dertien wedstrijden in het IRC dit jaar. In Sibiu, een oude middeleeuwse stad in het hartje van Roemenië op zo'n 280 km van de hoofdstad Boekarest, was de Noor Andreas Mikkelsen dit jaar de beste. Met tegenstand die niet kon tippen aan zijn niveau haalde de Skoda-rijder het dan ook makkelijk.
Dit was tevens de 25ste IRC overwinning voor Skoda en is daarmee, de succesvolste constructeur ooit.
De regerende IRC-kampioen was op vrijdag meteen de snelste op de eerste KP, met enkele seconden voorsprong op Patrick Flodin in de Ford Fiesta S2000. Op KP 2 deelde Mikkelsen echter een krachttoer uit van je welste. Op de langste proef van de dag was hij maar liefst 50 seconden sneller dan zijn dichtste belager; Gergely Szabo die de wedstrijd de laatste twee jaar won en trouwens nog lek reed ook. Die pech was ook Flodin toebedeeld en daarmee zakte hij weg in de stand. Mikkelsen nam op dag 1 alle zeven de snelste tijden voor zijn rekening en kon zo met 2'44" voorsprong gaan slapen. Sepp Wiegand (Skoda Fabia S2000) was tweede voor oudgediende Francois Delecour die met steun van de Roemeense toeristische dienst opnieuw van start kon gaan met een Peugeot 207 S2000.
Mikkelsen kon op de slotdag zijn voorsprong controleren en zo zagen Wiegand en Flodin hun kans schoon om ook even een scratch mee te pikken. Wat later lag het geluk wel niet in Wiegand's handen want hij moest opgeven met een kapotte schokdemper. Daardoor vergrootte de leider z'n voorsprong op de tweede alleen maar en op die plaats stond finaal toch nog Flodin die na zijn lekke band een zeer degelijke wedstrijd reed. Op de streep moest hij wel zo'n 5'33" toegeven op winnaar Mikkelsen die zijn voorsprong in de tussenstand alleen nog maar uitdiept. Francois Delecour werd derde op meer dan elf minuten... Vitaly Pushkar werd met een Lancer Evo 10 vierde voor merkgenoot en de eerste Roemeen; Edwin Keleti.
De wedstrijd kende toch wel wat belangrijke opgaves. Mathieu Arzeno en zijn Belgische co Renaud Jamoul verloren al op de tweede KP een wiel van hun 207 S2000. Iets wat ook Andreas Aigner en zijn Subaru overkwam op dezelfde proef en later ook Szabo z'n deel zou zijn. Verder haalde Marco Tempestini de finish niet in zijn debuut met de Skoda Fabia S2000 en moest Michael Burri met een mechanisch defect opgeven met de tweede Sainteloc-207.