2019 O3 1.0 TSI: Startproblemen

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Om het 'Mijn Auto' topic niet onnodig te vervuilen en om als mogelijke oplossing te kunnen dienen in de toekomst, heb ik een eigen topic aangemaakt voor het start probleem met mijn O3.

Het betreft een O3 uit 2019 met een 1.0 TSI motor en Kessy. Het probleem bestaat er uit dat de auto eens in de zoveel tijd niet wil starten. Voor ongeveer 10-15 seconden is er dan het geluid van een draaiende startmotor te horen, samen met een oranje EPC en oranje motorstorings lampje. Ook gaat soms, zodra de startmotor stopt met draaien en ik de koppeling loslaat, een rood lampje met het icoon van een stuurwiel branden.

De auto is nu in totaal drie keer bij de dealer geweest, maar tot op heden is de oorzaak nog niet achterhaald. Hierbij een opsomming in chronologische volgorde:

02-04-2019, kilometerstand 1711: eerste keer problemen tijdens het starten, tot twee maal op dezelfde dag.

f7c88b45b98e71afaddc2ddf6e0fccf9.jpg


De auto is gecontroleerd bij de dealer, maar er is niets gevonden in het storingsgeheugen. Het probleem was niet reproduceerbaar.

06-05-2019, kilometerstand 6517: Na diverse keren het probleem gehad te hebben en een filmpje opgestuurd te hebben, is de auto wederom bij de dealer geweest. Na overleg met Pon is besloten om de 'Connected Car' module los te koppelen. Die zou de oorzaak van het probleem kunnen zijn.

15-05-2019, kilometerstand 7814: Wederom het probleem, de oorzaak ligt dus niet aan de 'Connected Car' module. Ik was weer in de gelegenheid om een filmpje te kunnen maken. Deze is ook verzonden naar de dealer. Hierop is door de dealer besloten de auto wederom naar binnen te halen. Hieronder het filmpje:


De auto staat nu voor de tweede dag binnen. Vandaag (17-05-2019) is er in opdracht van Pon een test gedaan om de benzinedruk te meten. Ik heb zojuist vernomen dat in opdracht van Pon de hogedruk-brandstofpomp vervangen gaat worden. Dit zal op maandag 20-05-2019 gaan gebeuren. Dus het weekend zal ik in de leenauto (Seat Leon) blijven rijden.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Week geleden de Octavia terug gekregen. Tot op heden is het start probleem nog niet weer opgetreden. Maar toch nog maar even afwachten...............

De 'Connected Car' module is overigens nog wel steeds afgekoppeld.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Raar dat die niet meteen is aangekoppeld, als uitgesloten oorzaak.

Ja, zoiets zou eigenlijk ergens moeten zijn vastgelegd in een protocol oid. Bij probleemopsporing, afgekoppelde en als oorzaak uitgesloten systemen direct weer aankoppelen. Nu denkt men wsch dat komt later wel, quod non in dit geval en dat gebeurt vaker.
 

Duijzer

Donateur
Hopen dat het weg blijft. Dat rode lampje duidt op onderspanning van de accu, dat zou best even kunnen op het moment dat je startmotor een tijdje rondgaat. Zeker als er nog meer stroomverbruikers aan staan. Als het goed is gaat hij bij een keer 'normaal' starten weer uit.
Brandstofpomp kan een oorzaak zijn. Als daar een hick-up inzit waardoor hij soms weigert, start de auto niet. Als hij wel benzine krijgt, maar niet aanslaat moet je gaan zoeken in de richting van ontsteking. Bougie, bobine. Gezien de leeftijd van de auto onwaarschijnlijk, maar dat is de brandstofpomp ook....
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ruim een maand verder........'Connected Car' module inmiddels ook weer aangesloten.........probleem is niet weer teruggekeerd :thumbsup:

Dus de brandstofpomp lijkt toch de oorzaak te zijn geweest. Hopelijk voorloping effe verder zonder problemen.....
 
Bovenaan Onderaan