2019 O3 1.0 TSI: Blazend geluid interieur bij gas geven

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Bij mijn 2019 Octavia 1.0 TSI heb ik een vervelend geluid ontdekt. Hoorde het een week gelden voor het eerst, of ik was mij er toen voor het eerst van bewust. Maar aangezien ik het voor die tijd niet gehoord heb en het nu best wel aanwezig is, ga ik er van uit dat het eerder niet aanwezig was.

Het geluid laat zich het best omschrijven als het geluid van de interieurventilator die op de hoogste stand wordt gezet en het doet zich voor zodra je al rijdend het gaspedaal indrukt om te versnellen. Zolang je versneld is het geluid zeer duidelijk te horen. Zodra je het gas los laat omdat je de gewenste snelheid hebt bereikt, dan is het weg. Het geluid is ook te horen als je de Resume knop van de CC gebruikt om te versnellen naar de ingestelde snelheid.

Ik heb allerlei scenario's uitgevoerd om de bron van het blazende geluid te achterhalen, maar geen van onderstaande zaken doet het geluid verdwijnen of kan het geluid verklaren:

-Radio uit
-Ventilatie systeem uit
-Recirculatiestand inschakelen
-Alle ventilatieroosters dicht (4x)
-Er komt tijdens het blazende geluid niet meer lucht uit de roosters.
-Het is vrijwel zeker niet de motor zelf, die maakt duidelijk een ander geluid.

Aangezien het een vrij constant geluid is (geen rammels of kloppende geluiden) en altijd daar zodra je versneld, klinkt het niet direct als een defect of zo. Maar het is wel vrij irritant.

Als ik zelf een oorsprong zou mogen aangeven (ben nogal redelijk auto technisch op de hoogte), dan zou ik vermoeden dat er een probleem is met de waste-gate van de turbo of een loszittende slang ergens in het turbo/intercooler traject.
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zo....soms is een probleem nog sneller opgelost dan het typen van een probleemomschrijving op het forum ;)

Ik gaf al aan dat ik zelf dacht aan iets rond de turbo. Ik zit nu in Antwerpen en na het typen van het voorgaande bericht ben ik toch maar eens onder de kap gedoken, na ruim een half uur was ie al niet meer zo warm.

Het probleem was eigenlijk snel gevonden. De (plastic) slang/bus richting de turbo zat los........

De foto's laten de oorzaak duidelijk zien. Ziet er uit als een foutje van de dealer, daar is de auto een week geleden geweest, ivm het start probleem. Zal de foto's ook eens door zetten naar de dealer.......


980c0081c4f3f24d53fc3dd55593a0f6.jpg
0a019ede8ce496295e63c9a598a8f5bd.jpg
 

Smeeuwis

Donateur
Slordig... Wel fijn dat je dit na een bakje oploskoffie snel hebt getraceerd :).

Toen ik je eerste bericht las dacht ik ook al aan een losse turboslang. Geen vermogensverlies gehad?
 

Duijzer

Donateur
Klinkt inderdaad als je turboslang. Mooi dat je de oplossing al gevonden hebt en hebt kunnen fixen. Slordig van je dealer, maar aan de andere kant: je wielbouten niet aandraaien is erger...Waarschijnlijk er terug op gezet en niet vast geklikt.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dealer heeft me al gebeld. Ze hebben overlegd met de werkplaats. Volgens de dealer is er tijdens de werkzaamheden niets gedaan wat de losgeraakte buis kan verklaren.......
 

Duijzer

Donateur
Volgens de dealer is er tijdens de werkzaamheden niets gedaan wat de losgeraakte buis kan verklaren.......
Dan is het nog veel erger! Dat betekent dat het een productiefout is bij Skoda en dat de buizen zomaar spontaan kunnen losspringen. Direct een terugroepactie inzetten om alle buizen te controleren!:pardon:
 
  • Leuk
Waarderingen: G.P.

hemi24

Forumguru
Dealer heeft me al gebeld. Ze hebben overlegd met de werkplaats. Volgens de dealer is er tijdens de werkzaamheden niets gedaan wat de losgeraakte buis kan verklaren.......

Volgens mij hoef je geen techneut te zijn om te beredeneren dat ze dat stuk kunststof er zeker wel hebben losgehad als ze de auto hebben gecontroleerd ivm startproblemen...

T2-CHZ_1-5.jpg



Check ook maar gelijk of het luchtfilter(huis) wel goed is teruggeplaatst...
Ik zou gelijk geen goed gevoel meer hebben bij zo'n dealer.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@hemi24: je hebt helemaal gelijk. Ik ben ook niet op mijn achterhoofd gevallen. Die buis loopt van voor naar achteren over de motor zelf heen. Zit aan twee kanten geklemd. Zou niet weten hoe deze buis zomaar los kan raken.
Maar ik breng er geen cent van mijn eigen geld naar toe. En het is mijn derde lease wagen die bij deze dealer over de vloer komt, dus er is enig krediet.
 
Bovenaan Onderaan