2014 Skoda Octavia Combi 2.0tdi DSG

riskitalltowin

Actief lid
Verhaal (let wel, het gaat hier over een Luxemburgs verhaal)

Na maanden palaveren over wat de opvolger ging zijn van de 2012 Passat Variant is het eindelijk beslist. De zoektocht is begonnen dit jaar april toen mijn werkgever aankondigde dat de lease van de Passat met 1 jaar was ingekort. In eerste instantie was het duidelijk en simple we zouden gaan voor een Mazda 6 Businessline. Tot Alphabet lease begon dwars te liggen. Toen werd het ons snel duidelijk dat ik bij de huidige leasemaatschappij moest blijven en werd de lijst snel ingekort tot de merken VW-Audi-Seat-Skoda. Na wat wikken en wegen bleven er 4 voertuigen over:
  1. Skoda Superb Combi 2.0tdi - Ambition met Business pack
  2. VW Passat Variant Comfortline 2.0tdi + dsg en enkele opties
  3. VW Golf Variant Highline 2.0tdi + dsg en redelijk uitgerust
  4. Skoda Octavia Combi 2.0tdi + dsg en goed uitgerust
In eerste instantie zou ik terug voor een Passat goed. De huidige heeft me nog nooit in de steek gelaten, is een ideale kilometerwreter en is gekend. Echter doordat hij einde reeks, was het maandelijks leasebedrag (in combinatie met mijn verzekeringspremie) te hoog om binnen budget te krijgen (DSG werd dan al kostenloos aangeboden). Dan de zoektocht verder gezet tussen de Superb, Golf en Octavia. De vrouw des huizes ging resoluut voor de Superb, ik was echter niet overtuig. De facelift vind ik allerminst geslaagd en het interieur voelt gedateerd. Wat dan wel voor in zijn voordeel speelde was de gigantische binnenruimte. Na wat nagedacht te hebben, no go: ik altijd alleen op de baan en was niet van plan om nog groter als een Passat te gaan. Dan schoten er nog 2 over met Golf in het voordeel: mini-Passat als het ware, betere achterophanging als de Octavia en zou iets stiller zijn in het interieur. Echter de prijzenpolitiek en het optiebeleid bij Volkswagen heeft em de nek om gedaan. Ondanks al te opteren voor een Highline stond het meeste nog in de optie-tabellen. De Golf is niet de goedkoopste in prijs, in lease duurder dan een Octavia dus het shoppen in de optietabellen werd beperkt. Geen leder, geen xenons en geen grote navi. Drie dingen die ik toch cruciaal vond als ik van het d-segment naar het c-segment ging (zeker als je rekening hield dat de Superb xenon had en de Passat grote navi). Dus dan maar beginnen puzzelen bij de Skoda dealer om een Octavia naar wens samen te stellen:

Skoda Octavia Combi Elegance 2.0tdi (standaard uitrusting verschilt van Nederland, o.a. variabele koffervloer is standaard)
  • Black magic
  • DSG 6
  • Leder
  • Chrome packet
  • Led achterlichten
  • Xenon met LED dagrijlichten
  • Mistlichten/bochtverlichting - zwart
  • Alarm
  • Driving mode selection
  • Columbus
  • Verwarmde voor- en achterzetels
  • Elektrische regelbare voorstoelen, bestuurdersstoel met geheugenfunctie
  • Afscheidingsnet
  • Verdeelsysteem voor de koffer
  • 230V aansluiting
  • KESSY
  • Verwarmbare voorruit
  • Denom 17 inch
  • Sportpakket
  • Noodreservewiel
  • Kleine leder packet - 3 spakig multifunctioneel stuur met DSG bediening
  • Elektrisch regelbare,verwarmbare, inklapbare spiegels en dag/nacht functie met boardingspots
  • Achterbank neerklapbaar vanuit de koffer
  • Sunset
Zo zou ie er dan moeten gaan uitzien:

octaviaside-frontblackchrome_zps1b195ac5.jpg


octaviasideblackchrome_zpsf1aebb10.jpg


octaviaside-backblackchrome_zpsd7159ef5.jpg



Interieur2_zps6133b9b7.jpg


Interieur1_zpsc12e1cbc.jpg


Interieur3_zpsc052a48c.jpg


Interieur4_zps76f4a430.jpg
 

Rallye

Forumguru
Stoere auto, hoor!

Om niet van mijn gewone routine af te wijken, zal ik ook jou nog de verhoogde laadvloer aanraden. Die is erg handig (je hoeft niet over de tildrempel heen te laden, kleine dingen zijn uit het zicht en rammelvrij opgeborgen). Onmisbaar voor elke Combirijder.
 

Blacky

Forumguru
Welkom op het forum riskitalltowin. Mooie O3 heb je daar bij mekaar gezocht. Nu nog bij de leasemaatschappij neerleggen? En als alles goed is succes met het wachten en een paar echte foto's als je de auto hebt zijn dan wel leuk, ook leuk is je even voor te stellen in meet en greet.
 

riskitalltowin

Actief lid
Neen, dealer = leasemaatschappij = invoerder. Voordeel van Luxembourg. Hebben ook duidelijk aangegeven welke opties an sich wel enkele euros kosten maar in lease quasi nul en vice versa. Zo zijn we ook nog op het einde van kleur veranderd.

Voorstelling doe ik later wel eens.
 

Joske

Forumguru
Hoe kom je dan in Luxemburg terecht als ik vragen mag? Is toch gauw 250km enkel voor jou? Werk?

Alvast welkom :)
 

riskitalltowin

Actief lid
Hoe kom je dan in Luxemburg terecht als ik vragen mag? Is toch gauw 250km enkel voor jou? Werk?

Alvast welkom :)

Ik werk voor een Luxembourgs bedrijf, enkele rit kantoor is afhankelijk van welk traject tussen de 270 en 300km. Ik kom dan ook niet vaak op kantoor...
 

riskitalltowin

Actief lid
Stoere auto, hoor!

Om niet van mijn gewone routine af te wijken, zal ik ook jou nog de verhoogde laadvloer aanraden. Die is erg handig (je hoeft niet over de tildrempel heen te laden, kleine dingen zijn uit het zicht en rammelvrij opgeborgen). Onmisbaar voor elke Combirijder.

Zit standaard op een elegance in Luxembourg. Zo niet, had ik het ook wel genomen. Voor mijn werk bezoek ik regelmatig werkplaatsen, die koffervloer is dus ideaal om de schoenen en overall in op te Bergen. Moet ik in het weekend die koffer niet uitmesten als de kinderwagen er in moet.
 
Bovenaan Onderaan