20% meer verbruik bij gebruik van dakkoffer

Tuup

Lid
Vandaag een road trip gemaakt (200 km in totaal) om te testen hoeveel de Citigo e IV meer verbruikt met dakkoffer.

Nu heb ik de Citigo e IV pas een week - in die week bijna 800 km gereden met een gemiddeld verbruik van 12 kW / 100 km. Met dakkoffer was het verbruik vandaag 15 kW / 100 km. Een toename van 20%. Goed om rekening mee te houden als we de Citigo gaan gebruiken voor een vakantie met dakkoffer :-)
 

Bijlagen

  • IMG_6420.jpg
    IMG_6420.jpg
    116,2 KB · Weergaven: 156

Japanese Power

Donateur
Heb je ook rekening gehouden met een beladen dakkoffer, met bagage en met passagiers. Kortom: een auto vol...

Btw na 800 km totaal en nu 200 km met dakkoffer kun je nooit een reëel beeld krijgen van je gebruik. Het is en blijft een hele ruwe indicatie.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik je foto bekijk, krijg ik het idee dat de dakkoffer aerodynamisch gezien wat (te) ver naar voren staat. Ik weet niet of het kan, maar op basis van mijn ervaring met windtunneltests, schat ik dat deze koffer op de Citigo vanuit aerodynamisch oogpunt het beste zo'n 20 cm naar achteren moet schuiven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

Canon-Eye

Forumguru
schat ik dat deze koffer op de Citigo vanuit aerodynamisch oogpunt het beste zo'n 20 cm naar achteren moet schuiven.
Zo te zien ligt in dat geval de kofferbodem niet meer vlak, maar lichtjes achteroverhellend.
Da's niet zo fijn voor de downforce...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

hemi24

Forumguru
Rekenen is in België blijkbaar net als politiek: men haalt er vanalles bij aan wat er niet toe doet, om omslachtig tot een uitkomst te komen...

:nailbiting:
 

EdK

Forumguru
tsja er zijn meerdere wegen naar Rome en Parijs...... En dat weten ze in België blijkbaar ook...
 

Tuup

Lid
Heb je ook rekening gehouden met een beladen dakkoffer, met bagage en met passagiers. Kortom: een auto vol...

Btw na 800 km totaal en nu 200 km met dakkoffer kun je nooit een reëel beeld krijgen van je gebruik. Het is en blijft een hele ruwe indicatie.
Het is inderdaad een ruwe indicatie. En wat het effect is van extra kilo's (vrouw en kids in auto, bagage en een vol dakkoffer) weet ik nu nog niet - daar heb ik de Citigo te kort voor. Vandaar dat we met onze trouwe volvo v50 op vakantie gaan :-)
 

Tuup

Lid
Als ik je foto bekijk, krijg ik het idee dat de dakkoffer aerodynamisch gezien wat (te) ver naar voren staat. Ik weet niet of het kan, maar op basis van mijn ervaring met windtunneltests, schat ik dat deze koffer op de Citigo vanuit aerodynamisch oogpunt het beste zo'n 20 cm naar achteren moet schuiven.
Daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht - goed dat je dit meld! Ik ben natuurlijk afhankelijk van de dakdragers, die positie kan ik niet veranderen. Maar zou zo maar kunnen dat de dakkoffer inderdaad wat naar achter geschoven kan worden waardoor de luchtstroom efficiënter word. Dank voor je tip :-)
 

AGTon

Forumguru
Wel of geen dakkoffer maakt een wereld van verschil. Dit jaar zonder dakkoffer op reis gegaan. Natuurlijk mis je het gewicht van de
Koffer en ongeveer 25 kg belading, maar het verbruik is wel drastisch lager. Met koffer kwam ik uit op ongeveer 1:20. Zonder makkelijk 1:25. (1.2 TDI fabia combi).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

EdK

Forumguru
Nog minder spullen mee? Er past al zo weinig in :tegek:
Maak maar eens een lijst in de vakantie van wat je uiteindelijk hebt gebruikt ! En wat je mee had en eigenlijk niet nodig had maar gebruikt hebt omdat het toch mee was....
Je zal zien dat je uiteindelijk toch weer teveel spullen mee had.

Vloegel gingen we op de motorfiets met vakantie en dan kamperen.
Dus luchtmatras (zelf opblaasbaar) slaapzakken en tent met kookgerei ging dan zo en zo mee.
Er bleven dan over de 2 zijkoffers, maw 1 voor mij en 1 voor vriendin.
En dan kom je er snel achter dat er weinig inpast dus ga je heel selectief inpakken.
En ondanks dat je heel weinig mee kon nemen, had je evengoed nog spullen mee die nooit waren gebruikt. :pieker::D
 

Cordoba

Forumguru
Vloegel gingen we op de motorfiets met vakantie en dan kamperen.
.......En ondanks dat je heel weinig mee kon nemen, had je evengoed nog spullen mee die nooit waren gebruikt. :pieker::D

Als je je vriendin langer had gekend bij die vakanties, waren die kleren wel gebruikt @ EdK :pardon:
 
Bovenaan Onderaan