2 massa vliegwiel trilt bij koude motor

Goedemiddag,

Ik ken van mijn vorige octavia 19 tdi de problemen met een versleten 2 massa vliegwieil (deze trilde en klapperde er op los).
Bij mijn huidige 1.6 greenline tdi begint hij ook op te spelen, echter alleen bij koude motor.
Bij wegrijden en zeker heuvelop klapperd bij flink echter..... als de motor goed warm is heb ik geheel geen last van de trilling. Is dit bekend??? of is het wellicht minder erg nog??
Mij vorige auto deed het altijd en rammelde ook stationair, deze niet.
Kun je met de huidige staat doorrijden en geeft een aanhanger trekken meer problemen??

Wie heeft advies.
 

Antera

Donateur
Advies is vrij simpel. Een probleem met je DMF zoals jij noemt is wachten op problemen ( extreem gebroken krukas). Vervangen is dus zeker een aanrader als dat je probleem is want je zegt alleen bij koud en niet bij warm en een vliegwiel maakt daar geen onderscheid in
 

KodiaqS2

Senior Member
Ach, ik heb op mn huidige Touran inmiddels 354000km staan. sinds de 2,5 ton merk ik met koude motor dat het DMF af en toe een beetje schudt of trilt bij op laten komen in 1e versnelling. Af en toe best hinderlijk, af en toe helemaal niet. Nu het mooie weer eraan komt is het weer bijna helemaal weg.

Tuurlijk, de koppeling en DMF zijn aan vervanging toe.. maar rij er al 100k mee..
 
@KodiaqS2
Jij herkent mijn klachten dus precies. Ook met koude motor en optrekken in 1 . Met warme motor totaal geen probleem. Wie weet hoe dit komt?
Rij jij ook met aanhanger of caravan, ik ga dit wel doen en vraag me af of dit geen extra bijwerkingen heeft. Even ter info: mijn koppeling zonder 2mv is al vervangen een paar jaar terug. Hij staat nu op 265000
 

KodiaqS2

Senior Member
tja, het probleem bij mijn Touran is vooral dat als de motor koud is en je laat de koppeling wat snel en laag in toeren opkomen het ergst. de motor kan dan echt heel erg gaan schudden als je het erg maakt (op laten komen met 1100rpm en beetje gas geven..

Belasting (aanhanger) zal dit zeer waarschijnlijk wel verergeren..
 
Weet jij of iemand anders waardoor hij koud wel trilt/ klappert met wegrijden en na een lange rit hier geen last meer van heeft?
Is dit vervorming door verhitting of wat anders?
 

DimiTator

Actief lid
Ik heb het waarschijnlijk ook vlaggen: mijn S3 trilt bij warme motor en stationair draaien. Volgens dealer gaat dat erger worden.
Ik wist überhaupt niet dat daar nog problemen zijn met DMF.
 
Bovenaan Onderaan