2 elektrische storingen F2C 2008

fanSkoda-VW

Donateur
Een vaak gehoorde kreet hier : HELP aub!

F2C 05-2008, Duitse import:
storing 1 : wisser op achterruit doet het af en toe niet, af en toe wel.
storing 2 : raam bestuurder doet het af en toe niet, af en toe wel.

Soms denk ik dat het aan de wissermotor ligt, maar soms verdenk ik de bedieningshandel aan de stuurkolom
van nukkigheden. Is de wisser eenmaal in beweging dan is er geen storing, het ligt dus aan het inschakelen.

Pas een nieuwe alternator ingezet omdat de spanning niet meer boven de 12 Volt uit kwam.
Toen een lege accu, en na starten m.b.v. startkabels werkte de elektrische stuurbekrachtiging niet meer.

Boordspanning nu oké, accu zou ook oké zijn.

Heeft iemand een idee waar ik moet [laten] zoeken?
Want zeker de af en toe weigerende raam a d bestuurderszijde is knap irritant,
die gebruik je regelmatig bij parkeergarages.

Misschien contactspray eerst gebruiken [Kontakt 60] ?

Dank alvast voor alle tips.
FanSkoda
 

Cordoba

Forumguru
Ik sluit niet uit dat zeker de elektrische raambediening wordt uitgeschakeld om stroom te besparen als je accuspanning te laag is (ik heb het al meer gehoord bij VAG-auto's), en ik sluit ook niet helemaal uit dat ook de achterwisser om die reden uitgeschakeld wordt.

Dus naar mijn idee: eerst het accu/spanningsprobleem voor 100% zeker oplossen, dan kijken of de andere klachten ook verdwenen zijn. Ook het uitschakelen van de stuurbekrachtiging gebeurt vaak als je accuspanning te laag is, dus ook dit wijst in dezelfde richting.

Dan blijven volgens mij de volgende actiepunten/vragen over:
  • Heb je bij de nieuwe dynamo ook een nieuwe spanningsregelaar gehad (dus is zeker dat de oude niet is overgezet)
  • zitten de accuklemmen goed vast op de polen (als je de klem op de accupool er niet af kunt trekken, maar wel draaien, dan staat ie niet goed vast)
  • zitten de massakabels voor accu/alternator goed vast, en maken die voldoende contact?
  • check ook even of alle stekker aansluitingen tussen alternator en accu ook in orde zijn en bijvoorbeeld geen roest vertonen
  • als dat allemaal niet speelt, lijkt alleen een draadbreuk nog een logische verklaring en check voor de zekerheid ook de zekeringbak boven op de accu.
 
Bovenaan Onderaan