Afwijking in de snelheidsmeter is geen probleem, want (a) geeft die van huis uit wat teveel aan vanwege EU-regelgeving en (b) je navigatie geeft de werkelijke snelheid veel nauwkeuriger weer.
Een afwijking in de km-teller is wel iets om even in 't achterhoofd te houden m.b.t. onderhoudsintervallen, verbruiksregistratie e.d.
Volgens APK regeltjes mag je
omtrek maximaal 4% naar boven en 2% naar beneden afwijken van origineel.
Van 195/55R15 naar 195/65R15 geeft een totaal verschil van 3,9cm meer in de hoogte en 12,25cm in omtrek. Je gaat van 187,08 naar 199,33cm in omtrek.
Verschil in omtrek: 12,25cm
Originele omtrek: 187,08
1% afwijking in omtrek origineel: 1,871cm
>>> 12,25 / 1,871 = 6,55% afwijking in omtrek positief. Dat is dus grofweg meer als 2,5% van de 4% die is toegestaan (positief). En daarmee zou je niet door de APK kunnen komen met een keurmeester die daar op let.