195/65/15 mogelijk onder Fab II combi?

Volgens de fabrieksrichtlijnen kan het niet, de snelheidsmeter zal ook afwijken. Maar ik kan voordelig winterbanden met velgen overnemen. Het zal krap worden in de wielkas, waar nu met 195/55/15 nog minimaal 5cm is (onbeladen). Of krijg ik een probleem wanneer ik de auto zwaar ga beladen?
 

erik2907

Actief lid
Als de fabrikant het aangeeft dat het niet kan zal dat ongetwijfeld een reden hebben met betrekking tot de verkeersveiligheid in de breedste zin van het woord.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je tellerafwijking wordt een kleine 4% minder.
Afwijking in de snelheidsmeter is geen probleem, want (a) geeft die van huis uit wat teveel aan vanwege EU-regelgeving en (b) je navigatie geeft de werkelijke snelheid veel nauwkeuriger weer.

Een afwijking in de km-teller is wel iets om even in 't achterhoofd te houden m.b.t. onderhoudsintervallen, verbruiksregistratie e.d.
 
Dank voor jullie reacties! Los van de km teller is er dus geen probleem. Vreemd dat dit dan niet vaker wordt gedaan... Misschien dat er wat weinig ruimte ontstaat voor de sneeuw/ijsdrek die rondom de band ontstaat? Bij een verkeerscontrole is het dus ook geen probleem?
 

erik2907

Actief lid
Bij een verkeerscontrole is het dus ook geen probleem?

Dat is nog maar de vraag, de auto voldoet niet aan de door de fabrikant gestelde eisen en mogelijkheden (type goedkeuring RDW).
In Duitsland is het in ieder geval zo geregeld dat als een voertuig niet voldoet aan de type goedkeuring zoals vastgelegd in de documentatie van de fabrikant men, ook als buitenlander, volledig aansprakelijk gesteld kan worden bij het veroorzaken van een ongeval. Mogelijk dat de verzekering dan ook niet uitkeert op grond van de onderzoeksresultaten.

Nogmaals, op het oog en aan de hand van tabelletjes (km afwijking) zou het misschien wel allemaal kunnen maar de vraag blijft in hoeverre een andere maatvoering het rijgedrag van de auto beïnvloedt, zeker bij een noodstop of uitwijk manoeuvre.

Maar de keus blijft aan de eigenaar natuurlijk.
 

Noord26

Forumguru
Afwijking in de snelheidsmeter is geen probleem, want (a) geeft die van huis uit wat teveel aan vanwege EU-regelgeving en (b) je navigatie geeft de werkelijke snelheid veel nauwkeuriger weer.

Een afwijking in de km-teller is wel iets om even in 't achterhoofd te houden m.b.t. onderhoudsintervallen, verbruiksregistratie e.d.

Volgens APK regeltjes mag je omtrek maximaal 4% naar boven en 2% naar beneden afwijken van origineel.

Van 195/55R15 naar 195/65R15 geeft een totaal verschil van 3,9cm meer in de hoogte en 12,25cm in omtrek. Je gaat van 187,08 naar 199,33cm in omtrek.

Verschil in omtrek: 12,25cm
Originele omtrek: 187,08
1% afwijking in omtrek origineel: 1,871cm

>>> 12,25 / 1,871 = 6,55% afwijking in omtrek positief. Dat is dus grofweg meer als 2,5% van de 4% die is toegestaan (positief). En daarmee zou je niet door de APK kunnen komen met een keurmeester die daar op let.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@danidani ; je bent niet de eerste geloof ik, althans, er is iemand hier op het forum die 195/65/15 onder z'n Fabia mkI heeft liggen. Volgens zijn bevindingen kon dat net, het schuurde in het begin een beetje.
Het zijn wel ongelofelijke ballonbanden voor een Fabia, zo. Ik zou het persoonlijk niet doen. Zo moeilijk is het niet om voordelig een correct setje te vinden. Ik zie er zelf regelmatig een setje voorbij komen, zowel hier als op MP. In april nog bood iemand een set 195/50/15 winterband op velg aan hier op dit forum, voor maar 50 euro, nagenoeg nieuw! (had ze bijna zelf wel willen kopen, maar heb hier nog een set liggen die nog wel 2 a 3 seizoenen mee kan) Kwestie van even je ogen goed openhouden en wachten.
 

CDK

Forumguru
De tekst bij mijn voorgaande post is blijkbaar weggevallen, maar daar had bij moeten staan dat je dit niet moet doen, te grote afwijking, goedkoop is in dit geval IMHO duurkoop!
 
Bovenaan Onderaan