195/55/16 op Fabia I RS - Past dit?

Niche

Nieuw lid
Hallo

De standaard maten voor op een Skoda fabia 1 RS zijn ;

185/55/15 of 205/45/16. Momenteel heb ik die laatste erop.

Maar zou een setje banden in de maat 195/55/16 passen?
Standaard RS, standaard velgen (in dit geval spiders van een octavia rs 1, 16" et 43)
De fabia is niet verlaagd. Gaat dit aanlopen?

Volgens http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
is de hoogte 3 cm hoger en de omtrek 10 cm langer, 5 % afwijking.


Mvg

Thomas
 

Niche

Nieuw lid
hallo peter bedankt voor de reactie

als ik het omreken dan zie ik toch een teller afwijking van 5 %.
let op ik ga van 205/45/16 naar 195/55/16.
Dus de breedte is een stapje smaller maar we nemen wel 2 grote stappen ivm de hoogte. Van 45 naar 55 in hoogte doet meer af dan van 205 naar 195 (waarop die hoogte berekend wordt) in de breedte.
 
Laatst bewerkt:

Boet

Actief lid
Wat Peter -denk ik- bedoelt, is dat per definitie je tellerafwijking op nul uitkomt. Ik heb dezelfde grap uitgehaald door van 195-55 naar 195-60 te gaan op een 15" velg.
 

Niche

Nieuw lid
Ok op die manier. Teller afwijking, of het ontbreken ervan is iets om mee rekening te houden. Maar ik zit meer in met het raken ja al dan nee. Teller afwijking kan ik mee leven, het raken niet. ;)
 

CDK

Forumguru
Bij een afwijkingspercentage van ruim 5% is er wel degelijk aanloop gevaar bij inveren op snelheid en in bochten bij overhellen en inveren tegelijkertijd!! Pas hier mee op!! ImageUploadedByTapatalk1396535288.855925.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Voor 195 breed op een Fabia I geldt bij een 15" velg 195/50/15. Zou ik eerder denken dat het richting de 45 gaat bij 16", dus 195/45/16?
 

Joske

Forumguru
is dat Eibach-verhaal niet alleen van toepassing op een Octavia ? (qua hoogte dat je zakt bedoel ik dan é )
 

CDK

Forumguru
@Peter-036, een verlaging van 3cm kan je niet vergelijken met een band die 3cm hoger is als standaard, de afwijking bij mijn huidige set is 4.44% en dat liep ook aan zonder aanpassing aan de spatschermen, ruim 5% is too much naar mijn bescheiden mening.
 

CDK

Forumguru
Klopt @Peter-036 maar mijn vorige S2 was niet verlaagd en daar had ik het ook mee ;) zonder aanpassing van de binnenschermen zou ik het risico niet nemen.....
 

Cordoba

Forumguru
Mijn Fabia I heeft een teller afwijking van 3-4% en bandenmaat 195/50 x 15". Zo bezien zul je met de maat die @Niche voorstelt een afwijking van 1-2% krijgen. Officieel is de APK-eis volgens mij dat een teller niet een te lage snelheid aan mag geven, maar dit verschil is zo klein, dat het me zou verbazen als er ook maar 1 op de 100 APK-controleurs dat zou vinden.

Aanlopen zal ook wel meevallen, maar waar je ook even goed over na moet denken: door de andere bandenmaat verander je in feit ook de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak met 5%. (en ook krijgt de koppeling dus 5% meer koppel te verwerken). Kijk ook eens naar de prijzen van de banden voor de verschillende maten, is 195/50/16" bijvoorbeeld geen goede en betaalbare mix?
 
Bovenaan Onderaan