185/55R15 of 185/60R15?

ronald_j

Actief lid
Hallo,

Deze week banden besteld voor de faab. Ik dacht dat de faab II dezelfde banden zou hebben als de Faab I, dus 185/55R15. Nu keek ik net, en blijkt dat er 185/60R15 onder zit. Dus eerste wat ik dacht is morgen bellen en de bestelling wijzigen. Maar ik heb toch nog even gekeken wat er nu formeel onder hoort.
Nu zag bij Michelin.nl dat zowel de 185/55R15 als de 185/60R15 aangeraden worden.
Dat snap ik even niet. Was het niet zo dat die R15 en /55 of /60 samen de buitendiameter bepalen? Dat zou dan toch betekenen dat de snelheidsmeter een te hoge snelheid gaat aangeven als ik er nu ineens iets anders onder ga zetten?
Kan het echt allebei? En zo ja, is er dan een voorkeur voor het een of het ander?

Alvast bedankt.

Groet,

Ronald
 

ronald_j

Actief lid
Ik heb er net even aan gerekend. Dat zou dan betekenen dat het verschil tussen 55 en 60 ongeveer 3% in de omtrek scheelt. Valt dat dan binnen de marge?
Volgens mij betekent dat dan ook een 3% zwaardere/lichtere belasting van de motor. Is dat significant? En zo ja, welke versie verdient de voorkeur?
 

Rallye

Forumguru
Als je zeker weet dat de 60's er onder horen, en ze bevallen goed, zou ik mijn bestelling wijzigen. 55 zou iets minder comfortabel kunnen zijn.
 

ronald_j

Actief lid
Als ik het goed begrijp is de auto destijds geleverd met de 60's eronder. Dus dan moet het haast wel kloppen. Ik zal voor de zekerheid gewoon de bestelling aanpassen.

Bedankt voor de info!
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb me er ook eens over verwonderd; ik meen dat het onderstel hetzelfde is gebleven tussen de Fabia I en II maar de wielen hebben vanaf het 2e model telkens een iets hogere wang (5%)

Maar je kunt volgens mij zonder problemen beide gebruiken. Als je toch nieuw aan het bestellen bent zou ik wel voor de af-fabriek maatvoering gaan, dus voor de iets hogere wang.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat zou dan toch betekenen dat de snelheidsmeter een te hoge snelheid gaat aangeven als ik er nu ineens iets anders onder ga zetten?
Dat betekent inderdaad dat de snelheidsmeter nog meer teveel gaat aanwijzen dan hij van huis uit toch al doet.
De motor heeft het iets makkelijker, want de uiteindelijke overbrenging naar de straat wordt ook iets kleiner - maar of je dat in het verbruik gaat terugzien (en hoe dan) zou ik niet kunnen voorspellen.
Ik zou gewoon de maat erop gooien die erop hoort volgens de fabriek - daar istie op gebouwd, denk ik dan...
 

Niels83

Forumguru
ik had 65 er onder. dat scheelde bijna 10km op de teller. vond het zou gek dat als ik 130 reed ik veel sneller was dan de rest.

daarbij lag het verbruik ook best hoog.
 

ronald_j

Actief lid
Het gaat om 4 nieuwe banden. Heb toch maar de bestelling gewijzigd. Dat bleek een goed plan te zijn, want nu heb ik voor 10% minder geld passende banden met betere specificaties. :thumbsup::thumbsup:

Misschien was dat wel de belangrijkste reden dat ze dit gewijzigd hebben. Ik heb namelijk het gevoel dat de meter op deze auto accurater is dan die op de Fabia I. Die was wel behoorlijk optimistisch. Die gaf al gauw 10km/u extra aan ten opzichte van de werkelijke snelheid. Deze zit wat dichter in de buurt. Het lijkt erop dat ze de klokkenwinkel dus gewoon gelijk gelaten hebben.

Nu heb ik nog wel winterbanden die eigenlijk te klein zijn. Maar dat durf ik nog wel een seizoen aan. Daarna zijn ze toch op .
 

Huibert

Forumguru
Zou zeker gaan voor de 185/60 . De norm-maat is volgens mij 195/55 15 naar de 16inch geeft dit precies 205/45 16 en naar smaller kom je tussen de 185/55 en185/60 uit. Om zelf met deze maten te spelen kun je in google als zoekterm banden omrekentabel ingeven, je vindt dan een soort rekensheet waarin je allerlei bandenmaten kunt vergelijken.
 
Bovenaan Onderaan