15 of toch 16 inch winterbanden

aiva tco adoks

Forumguru
Ik heb de winterbanden(vredestein snowtrack 2 met 7,5 mm profiel in de maat 195/65/15) van mijn golf 5 al weer een tijdje onder mijn skoda octavia combi zitten.

Ik heb het gevoel dat deze banden te smal zijn voor de octavia,
In mijn golf reed het fantastisch afgelopen winter,in mijn octavia glij ik toch wat meer in de bochten
Is de octavia toch wat te zwaar voor deze maat winterbanden??

Maar standaard werd dit model(goedkoper versie's met deze maat) afgeleverd.

Mijn zomerbanden met licht metaal is de maat 205/55/16

Mijn vraag
Wat is de ervaring met 15 inch winterbanden(195/65/15)
en wat met 16 inch winterbanden.(205/55/16)

hemi24

Forumguru
Bandenspanning wel juist?

De maat zou geen afwijkend rijgedrag mogen opleveren onder een O2. Mijn vorige O2 Elegance stond inderdaad ook af fabriek op de 195/65R15's.
Ervaring met winterbanden heb ik niet in deze maat, aangezien ik destijds geschikt aan lichtmetaal kon komen, zijn dat 205/55R16's geworden en die voldoen prima onder de O2.

Ik heb 205/55/16 banden op mijn O2 combi 1.2tsi, Vredestein Snowtrack 3 (?). De laatste dagen goed kunnen testen en deze banden voldoen prima.

Tevoren had ik een Ford S-Max met winterbanden 225/55/17 ook prima.

Ofwel ik voel geen verschil ten nadele van de Snowtrack/O2 combinatie, eerder voordeel omdat de wagen wat lichter is en dus in bochten minder snel uitbreekt.

Ook de ASR werkt erg goed, precies op de grens.

Wijnand850

Forumguru
Ik heb 195/65/15 Snowtracs 3 (Vredestein) er onder zitten op licht metaal. Zomers rijd ik op 205/55/16 Michelin Energy Savers op Vega's. Ik herken jouw ervaring niet, zo zwaar is een O2 Combi nu ook weer niet (1325kg). Ik zou inderdaad de bandenspanning eens controleren. Overigens houdt het rijden op winterbanden niet in dat je nooit zult glijden. Ook winterbanden hebben grenzen. Vanmiddag was het zo glad op de buurtstraatjes, dat ook de winterbanden niet altijd grip hadden.

Groet,
Wijnand.

reeseend

Forumguru
Ik rijdt zomers met 17 inch lichtmetaal met Michelin Power sport 225/45 17". Nu heb ik een setje Continental snowtracs 2 16inch onder de Octavia liggen en die bevallen prima. Ook voor de winterset heb ik een mooie set Lichtmetaal :24: 15inch vind ik aan de kleine kant voor een Octavia.

Ik heb in de zomer 205/55/16 en sinds deze herfst/winter 195/65/15 lichtmetaal met Vredestein Snowtrac 3. Van glijden in de bochten merk ik niet veel, wel voel ik duidelijk dat de band 'hoger' is.

Volgens mij kunnen zowel 15 als 16 inch prima onder een Octavia. Ik kon toevallig een aanbieding krijgen met 15. In de zomer rijd ik met 16, omdat ik 17 te plat en oncomfortabel vind. Ik vind het bochtengedrag van 225 banden ook niet echt fijn, maar mooi staat het wel ja.

aiva tco adoks

Forumguru
Iedereen bedankt voor de reactie's
De banden spanning staat goed had ik vergeten te melden.
Misschien is vredestein toch profiel gevoelig??

Onder mijn golf waren ze toen nieuw.
Onder de O2 zit alweer wat minder profiel....??:(

Misschien toch de winter door en volgend setje dan maar 16 inch.
gr Chris

Rene de Wit

Actief lid
Het licht er ook aan in welke omstandigheden je voornamelijk gaat rijden. de bredere maat heeft weer meer grip voordelen in droog en nat, de smallere in winterseomstandigheden (sneeuw) omdat dan de druk op de ondergrond toeneemt omdat dezelfde heoveelheid massa over een kleiner contactoppervlak verdeelt wordt.

E

Ex-lid 2926

Ik rij nu op 195/65-15 Goodyear Ultra Grip 7+ met (lelijke) zwarte stalen velgen en na de winter weer op de Bridgestone ER300 205/55-16 op mooie LM velgen.
Qua rijcomfort zijn de 15 inch 65 serie banden in mijn ogen superieur aan de 16 inch 55 serie banden. Mijn O2 rijdt nu pas echt comfortabel over klinkerwegen. Wat stuureigenschappen voelen de 15 inchers wel wat "wolliger" aan. Maar onder de huidige weersomstandigheden is scherp sturen wat mij betreft toch uit den boze. Om scherp te sturen zou de O2 voor mij toch niet de juiste auto zijn (op de RS na natuurlijk). Dan had ik wel voor een Focus of Leon gekozen. De O2 heeft andere kwaliteiten.

octavia-gek

Actief lid
Ik rijdt zomers met 17 inch lichtmetaal met Michelin Power sport 225/45 17". Nu heb ik een setje Continental snowtracs 2 16inch onder de Octavia liggen en die bevallen prima. Ook voor de winterset heb ik een mooie set Lichtmetaal :24: 15inch vind ik aan de kleine kant voor een Octavia.
Reeseend, is dit een nieuw type band van Conti snowtracs 2, het lijkt meer iets van vredestein de snowtrac !!!

flip

Lid
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp niet waarom mensen het comfort van 15" velgen meteen vergeten als ze vallen voor de looks van 17" velgen. En dat scherp sturen, tja, dat is dan alleen maar in extreme omstandigheden. Of word ik oud? En een kind weet dat smallere banden beter zijn in de winter. En dan zie je die mensen op superlage en -brede banden sukkelen in deze winterse omstandigheden... Trouwens, als je de kostprijs bekijkt van dat laagprofielgenot, dan gaat de knip op mijn geldbeugel. Dan geef ik liever mijn geld aan iets IN de auto, waar ikzelf kan van genieten.

reeseend

Forumguru
Ehh, ja het zijn natuurlijk vredestein Snowtracs.
Ieder zijn keuze wat voor maat wielen en banden onder de auto heeft zitten. Maar ga me nou niet vertellen dat je 15 inch met ballonbanden net zo scherp stuurt als 17 inch met een lekkere lage band. Daarbij een sportonderstel en de Octavia stuurt super. Over uiterlijk valt te twisten, en ook hierbij staat: des te groter des te dikker :24:

hemi24

Forumguru
Uit eigen ervaring: als je veel onderweg bent met de O2 is de 15" een stuk comfortabeler dan de 17", alleen al qua afrolgeluid..!

Bakkertje

Forumguru
Ieder zijn ding natuurlijk. 15 inch wordt inderdaad standaard onder sommige Octavia geleverd. Ik heb zelf eens in een Octavia gereden met 15 inch wielen eronder. Ik vond die auto wat gevoeliger voor zijwind en wat meer overhangen in de bochten. De demo van Nieuwkoop in Den Bosch waar ik mee heb gereden had 17 inch wielen en verlaagde veering, die stuurde ontzettend strak, maar was beduidend minder comfortabel. Mijn eigen O2 staat op 16 inch wielen wat naar mijn idee een mooi compromis is tussen beide gevallen. Hij stuurt prima (het kan beter, maar ook ik word een jaartje ouder.. ;) ) en het comfort is prima.

Voor winterbanden zou ik toch de 15 inch kiezen, omdat je in de winter sowieso niet aan het betere bochtenwerk begint en een smallere band veiliger is dan een brede. En het gaat juist om die veiligheid bij winterbanden. (ik ben zelf overigens zo'n eigenwijze krenterige Nederlander die op zomerbanden rijdt in de winter en zijn snelheid matigt om toch veilig op de bestemming te komen, of thuis blijft)

O2_1.2TSI

Actief lid
PRIJS misschien ook mee nemen in de overweging. :smirk:
Over het algemeen is 195/65 een stukje goedkoper dan 205/55. Prijsverschil per band, keer vier banden, is toch behoorlijk :koffie:

flip

Lid
idd, het prijsverschil is niet min. Maar ik ben misschien gewoon maar een krenterige (gierige?) Belg... Enfin, het prijsverschil is het me allemaal niet waard! En als SWMBO mee in de wagen zit, is van een lekker bochtje nemen al helemaal geen sprake meer. Ik bespaar dus MET mijn echtgenote... een zeldzaam voorval!

Gieliovd

Forumguru
Kolere, ik betaalde ooit eens nog geen €200 voor de hele set!

En Mercedes/Smart gebruikt het merk ook!

Bovenaan Onderaan